Selco Racing
Komodo skrev On 6.7.2021 at 19.27:Jeg har en lignende effekt på min ombygde Draco (for de som har fulgt den tråden). Forlengningen av skroget går et hakk opp, slik at vannet slipper det opprinnelige akterspeilet når den planer. Men siden jeg har disse "skia" ut på hver side, blir det et luftfyllt volum imellom. Når jeg drar båten opp i plan dreneres selvlensingen, og dette volumet får luft. Dersom jeg ikke åpner selvlensingen blir den veldig tung å få opp i plan, og får en meget markert planingsterskel. Når den først er i plan spiller det ingen rolle.
Ja slik er det. Komodo vet hva han snakker om, mens andre "eksperter" må ha det inn med teskje. Større volum, større motstand. Når jeg så konstruksjon av kassa på Dracon, så tvilte jeg på at den kom i plan. Det er også grunnen til at steglister skal avsluttes smooth under båten. Men volumet der er uansett lite, slik at det bare merkes på fart og forbruk. Vokser volumet kommer du til slutt ikke opp i plan, slik som trådstarter med sin båt. Dette er barnelærdom.