Jump to content

Tur over grensen til Sverige

sol

Recommended Posts

sol skrev for 1 time siden:

Hvordan er det å reise over til Koster og Strømstad nå ? Både undertegnede og sambo er fullvaksinert.Må man ha coronapass på mobilen ? Har et skriv fra Helsenorge

hvor det fremgår at vi er vaksinert

Om det ikke er noe spesielt med deg  så har du vel coronapass tilgjengelig på helenorge.no på samme måte som alle andre som er fullvaksinert.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Mulligan skrev 9 minutter siden:

Hvor har du det fra at denne listen gjelder feks. for noen som har tatt turen med en daycruiser over grensen fra Skjærhalden og vært på Koster noen dager? Litt problem med drivstoff til Oslo?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ved kapasitetsproblemer kan en dra i hjemmekarantene og avbryte den ved å teste seg negativt ved første anledning.

Om en kommer fra Strömstad burde jo kystvakten praie båten og komme med pinnen til nesen og sjekke papirer midt utpå Sekken der grensen er. Det kan nok bli problematisk når båtfolket har vært over grensen for besøk på Systembolaget før helgene og burde komme inn under kapasitetsproblemer.

Reglene du henviser til er nok med tanke på grensepasseringer på vei eller flyplass. For båtferiefolket blir det nok ordnet og spesifisert etter hvert. Men det er jo greit å krisemaksimere et marginalt problem om man ønsker.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har forstått såpass at hvis man kommer til norge med egen båt skal man forholde seg på samme måte som dem som kommer med bil. Spørsmålet er da hvor skal en vise papirer og hvor blir man testet? Jeg ankommer eventuelt langs kysten av Hvaler og skal til Hankøområdet. Det blir neppe praktisk rimelig å måtte legge kursen om en av byene under veis.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Poenget er at man ikke skal ta med seg smitte fra utlandet og inn i Norge. 

Dersom man kommer sjøveien og det er praktisk vanskelig for myndighetene å ha denne kontrollen,

så må man selv på eget initiativ sørge for å beskytte seg selv og andre så langt det går.

Og selv sørge for å sjekke om man er smittet ved første anledning.

På eget initiativ. Reglene er der av en grunn og det er ens eget ansvar å følge det opp.

Går ut ifra de som ikke er "fullt beskyttet" selv passer på, og helst ikke besøker røde land heller, frem til de har fått stikket eller sykdommen. Resten har grønn passerseddel på helsenorge.no/appen. Det har nok trådstarter også, om han er fullvaksinert.

Redigert av S/Y Emma (see edit history)

Hei,

Personlig vil jeg tro at i deres tilfelle vil reglene være endret til dere skal inn i Norge igjen.

EU vil nok fortsette og presse på for åpnere grenser

Ellers så krysset jeg selv grensen fra Sverige til Norge kl 18 søndag, 0,5 times ventetid. Dette kan jo tyde på at mange av de som reiser til Sverige er der for systembolagets del, ettersom det har vært lange køer både lørdag mandag og tirsdag

Jeg var på Systembolaget her om dagen. I det digre lokalet var det tre svensker og meg. I dag var jeg på Eurocash. To nordmenn og ca. 10 svensker. I Strömstad er det veldig lite trafikk, 99 % svenske biler. Forrige gang jeg kjørte fra Sverige var det ca. 50 biler foran oss i køen. Det tok 1,5 time å passere grensen. Så teorien om at grensepasseringen og kø skyldes shopping, stemmer ikke.

Det tror jeg på :-) Langt forran meg en polsk kassebil som brukte 20 minutter på å passere grensen. 7 svenskreg. biler som sikkert 'trodde et eller annet'. Av 50 biler. Kl. 23:45. Tomt for nordmenn i Strömstad. Så og si tomt på Nordby. Kan være at prosenten er riktig. Men det er ikke mange bilene som passerer grense Svinesund i døgnet.

goggen000 skrev for 3 timer siden:

Synes myndighetene trekker korona kortet litt for meget. Nå som smitten er nedadgående og flere er vaksinert, virker noen av tiltakene mer i hensikt å kunne hindre å bevege seg fritt mellom landene. Minner meg om tilstanden i øst Berlin i sin tid. Nok er nok! ☀️ 

"Koronakortet"? Er du en av Kari Jaquessons disipler? 

Vi må ikke glemme at grunnen til at Norge fortsatt har kontroll på pandemien er at vi har hatt effektive tiltak og at de fleste har vært flinke å forholde seg til disse. Men det skal ikke mange koronafornektere på harrytur til for å smu denne trenden helt på hodet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
NilsPils skrev for 17 timer siden:

skal man forholde seg på samme måte som dem som kommer med bil.

Akkurat. Man må bruke en godkjent grenseovergang. De som har prøvd seg på gamle Svinesundbrua har blitt stoppet og sent til nye Svinesundbrua. Samme med båt. Kommer du fra Strömstad og skal til Hankø er nærmeste godkjente grenseovergang Sandefjord. Der har de testopplegg i havna.

Men jeg tror dette vil endres ganske raskt.

index skrev 1 time siden:

"Koronakortet"? Er du en av Kari Jaquessons disipler? 

Vi må ikke glemme at grunnen til at Norge fortsatt har kontroll på pandemien er at vi har hatt effektive tiltak og at de fleste har vært flinke å forholde seg til disse. Men det skal ikke mange koronafornektere på harrytur til for å smu denne trenden helt på hodet.

Nettopp!

Hadde vi holdt grensene stengt fra Juni 2020, hadde vi praktisk talt vært ferdige med pandemien her i landet.

Flere hundre mrd. ble pøst ut når vi hadde lock down og smittetallene var nede på 10-15 stk på landsbasis !

Så åpnet man opp, og det blusset opp igjen, og lock downen var nesten forgjeves.

Stadig nye mutanter i landet og nye på vei, burde være god nok grunn til å fortsatt ha stengte grenser.

Det er bare ett spørsmål om NÅR  vi får en mutert variant som vaksinen ikke "biter" på, og da er vi tilbake til der vi var 12.03.2020 atter en gang.

Jeg tør påstå at de aller fleste båtfolk har mer enn nok norsk skjægård som er uutforsket til maaange sommere fremover.

Sett kursen vestover, og sett "forbud" om å benytte uthavner som man har brukt før.

Vær litt oppfinnsom, og bruk pengene hos alle de flotte norske plassene som er der, de trenger det.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Det virker som at det for noen ikke synker inn at en del er fullvaksinert, har utlevd corona, er ikke smittebærere. Og så kan man analysere smitteveier. Da finner man nok, om man gidder å sjekke, at mye importsmitte kommer fra alle andre plasser enn Skandinavia. Og at mange smittebærere ikke har vært russ. Man finner også at relgion har mye å gjøre med smitte. Uansett hvor mye man har bedt, både hit og dit.

En båtnabo her i Strömstad underviser på Høgskulen i Østfold. Han trodde at han falt inn under 'hyppig grensepassering i yrkessammenheng'. Kjørte den gamle brua. La frem papirene, alt i orden, bare at: "Hadde du jobbet i barnehage eller folkeskolen, ville du sluppet igjennom her. Høgskole er ikke inkludert. Snu her og still deg i køen på den nye brua". Det hjelper på importsmitten. Det er slik som skaper forståelse for regelverket.

Ellers er det ikke til å stikke under en stol at Sverige ikke har hatt veldig suksessrik håndtering med pandemien. Det viser all statestikk. Som en svensk kompis sa til meg: "Her i Strömstad er det nesten ikke smitte, kun 20 stykker". "Og hvor mange bor det i Strömstad?" "Tietusen, ungefär". "Det blir 200 smittede pr kapita. Og er 10 ganger for mange til at Norge vil anse dere for 'gule'. Så slik kan man også se på statistikken.

Og så, om man løfter nesa ut av sin egen snørrfille og ser seg rundt, vil man muligens oppdage at Norge og Sverige til sammen danner en halvøy. Der folk i tusenvis av år har plasket til vanns og tråkket gjennom skauen, fra den ene plassen til den andre. Hvor grensen ikke var noen grense. Grensen går til og med gjennom hagen til folk. Mine besteforeldre er på begge sider fra Sverige. Vi har leilighet og båtplass i Sverige. Men bare hold dere i Norge så mye som mulig, for all del. Det blir lugnare for oss andre.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...