roesok Startet 15.Juni.2021 Del på Facebook Startet 15.Juni.2021 (redigert) Ser dette ikke er uvanlig på store motorer. Altså at det ikke er mulig å tilte motor helt ut av vannet. Har nå en 115 hk Honda, stor og tung, som akkurat ikke kan vippes helt fri. Spørsmålet er om dette er uheldig eller kanskje også skadelig i forhold til om motorstamme er helt ute av vannet? Gode zinkanoder på motor er en selvfølge. Har nettopp kjøpt båten og bensintanken er temmelig full, da blir den ennå mer baktung. Vil tro det uansett er vanskelig å vippe den helt fri fra vannet. Leste i en tråd noen som hadde samme båt og motor (AMT 185 BR) og som la en 25 kg sandsekk frem i bauen. Da løste dette seg. Samtidig ble visst båten mer balansert å kjøre. Redigert 15.Juni.2021 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
alfaalfa Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Jeg har sett motorer som får korrosjon av dette. Finnen var spist opp noen cm... ikke pent. Det er ingen anode sammen med denne finnen i vannet. Så finnen er uten anodisk beskyttelse. Med mindre det er noe på akterspeilet/braketten og det er elektrisk kontakt mellom undervannshuset og akterspeil/braketten. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Hvis man ikke henger seg så mye opp i utseendet i enden av motoren; har sett flere som har maskert et par centimeter over vannlinja og påført epoksy med bunnstoff på toppen på den delen av motoren som blir stående under vann. Kanskje et lurt "triks" for å unngå for mye korrosjon og groe? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 de fleste motorer idag har vel anode på braketten - og jordingskabel mellom brakett og motor (iallefall de blågrå, som jeg har hatt mest befatning med ) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mort1 Svart 15.Juni.2021 Del på Facebook Svart 15.Juni.2021 Det er flere måter å få motor ut av vannet på, men ikke alle måter virker på alle båter. - montere transom wedges. Motor får da en annen vinkel i forhold til akterspeilet og kan løftes mer ut av vannet. Forutsetter at det er plass i motorbrønen. Ulempen er at motoren får mindre negativ trim, hvis du trimme motoren helt inn for å komme i plan er dette ikke en god løsning. F.eks slike https://bobsmachine.com/product/reversible-transom-wedges-5-degree/ - Hvis det er for liten plass i motorbrønen til å tilte motor helt opp, så kan det hjelpe å løfte motor ett hull eller to på akterspeilet. Forutsetter at det er nok grep til propellen. Hvis det er slik så kan det monteres en manuell lift for å få motor litt lengre bak, som vil gi plass til å tilte motor helt opp. - Hydraulisk lift for å løfte motor ut av vannet når båt ligger i ro. Dyrt! Jeg hadde samme utfordring på min siste båt, vasket groen vekk en gang i uken ca, gjort på mindre enn ett minutt... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 (redigert) Med 4 blads propell, alu eller stål så kan du normalt uten problem heve motoren iallefall et hull. Noe som kan gi de nødvendige cm for å få motoren helt opp. Ser forsåvidt ut som motoren fysisk er så langt opp som mulig, dvs. at det ikke er justert inn en tiltsperre for å hindre at motoren kommer i berøring med motorbrønnen. Ja Hondaen er en (litt unødig) tung motor, spesielt på båter under 19 fot. Men naturligvis sterk og uslitelig, siden det er samme blokka som BF150. Min Mercury F115 veier til sammenligning 50 kg mindre, det hadde nok løst problemet. Redigert 16.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Sånn er det på min også, den kommer ikke ut av vannet. 2-3 cm av finnen når nedi! Det er jordingskabel på braketten, og har aldri opplevd noe korosjon. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
LM 605 Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Har ligget med min Honda slik i mange år, det vil si litt av undervannshuset stikker under vann. Det harr aldri hatt noen betydning over hode. Litt " skjegg/slim", som vaskes enkelt vekk to tre ganger med ei fille/kost i løpet av sesongen. Undervannshuset ser like fint ut. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Har det samme på min. Men som -morten- skriver, anoden på braketten fikser dette. Groen er det mest irriterende... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HiWard Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Har det samme på min. I år tester jeg for første gang bunnstoff (drevspray) på den delen som alltid står i vannet for å unngå groe. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
andersb Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Noen har bommet ganske greit når det er slik under design prosessen, lift kan hjelpe. Ofte er det jo ikke fordi motoren er for tung, eller ikke kan tiltes nok, men rett og slett fordi man ikke har plass til motoren oppe. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 1 hour ago, andersb said: Noen har bommet ganske greit når det er slik under design prosessen, lift kan hjelpe. Ofte er det jo ikke fordi motoren er for tung, eller ikke kan tiltes nok, men rett og slett fordi man ikke har plass til motoren oppe. Man ser på nyere båter er det ofte mye større motorbrønn eller badeplatformer der motoren er montert lengre bak i forhold til hekken. Motorene er jo og gjerne større og tyngre nå med moderne 4t motorer. Så varierer det jo veldig på vekt, om blokka er en opptrimmet eller nedtrimmet. Jeg var med å testa alubåter for en del år tilbake. vi testa en Merc 60 hk og en Honda 75. Hondaen var nedtrimma og veldig tung, mens Merc var opptrimma. begge hadde ca lik toppfart, men gangen på Hondaen var mye mer behagelig og den skvatt opp i plan på et blunk! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Vittig Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Hvis det løser seg med mer vekt i baugen så er vel det løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
HTM Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Hadde lik båt og motor tidligere, og opplevde det samme. I tillegg til irritasjon over groe på motoren lå den også en cm lavere enn den markerte vannlinjen (fra fabrikk) bak, og en del høyere foran (stod i manualen til båten at det var normalt med Honda 115). I tillegg kommer da selvlensingen veldig lavt. Jeg la en sandsekk i rommet helt foran (ca 20 kg), det ordnet alt. Motoren gikk akkurat klar av vannet, den markerte vannlinjen var rett over vannspeilet rundt hele båten og selvlensingen kom noen cm høyere. Ingen merkbar forskjell i fart... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Vittig skrev 10 minutter siden: Hvis det løser seg med mer vekt i baugen så er vel det løsningen? Ja, den metoden skal jeg prøve i alle fall! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
tobba Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Hva med å vri motoren noen grader mot styrbord eller babord før den løftes opp av vannet? Kan se ut som det er plass i motorbrønnen til dette. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Vinkel på finne blir slakkere når man vrir på motor! mest vinkel blir det når den står i midt posisjon Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
roesok Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 (redigert) Takk for mange kommentarer og fine tips. Ser for meg to løsninger på "problemet". 1 - At det er som det er og så skrubbe av litt groe nå og da. Det er dog kun 4-5 cm som går ned i sjøen. Satser også på at nederste anoder gjør en god jobb. 2 - Plassere en ca 20 kg sandsekk helt frem i bauen. Iflg HTM vil det rette på saken. Er vel en 90 liters bensintank i denne AMT 185 og vil tro det er 3/4 på den nå. Det kan nok ha betydning. Kanskje ved 1/3 tank vil hele motorstammen komme ut av vannet? Tok meg en tur og så på andre båter som lå på samme flytebrygge og det var en interessant observasjon. Noterer at på de fleste 17-20 fots båter med motor over 100 hk så var deler av motorstammen i vannet. Noen tar seg heller ikke bryet med å tilte den opp i det hele tatt. Og noen bare halvveis. Var mye groe å se på undervannshus, så tydelig at dette tar de fleste ikke så nøye. Redigert 16.Juni.2021 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 God margin her iallefall, selv om motoren henger helt ned på akterspeilet. Mercury F115. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.