Jump to content

Får ikke hele motorstammen ut av vannet


roesok

Recommended Posts

Ser dette ikke er uvanlig på store motorer. Altså at det ikke er mulig å tilte motor helt ut av vannet. Har nå en 115 hk Honda, stor og tung, som akkurat ikke kan vippes helt fri. Spørsmålet er om dette er uheldig eller kanskje også skadelig i forhold til om motorstamme er helt ute av vannet? Gode zinkanoder på motor er en selvfølge. Har nettopp kjøpt båten og bensintanken er temmelig full, da blir den ennå mer baktung. Vil tro det uansett er vanskelig å vippe den helt fri fra vannet. Leste i en tråd noen som hadde samme båt og motor (AMT 185 BR) og som la en 25 kg sandsekk frem i bauen. Da løste dette seg. Samtidig ble visst båten mer balansert å kjøre. 

IMG_0199.jpg

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Jeg har sett motorer som får korrosjon av dette. Finnen var spist opp noen cm... ikke pent. Det er ingen anode sammen med denne finnen i vannet. Så finnen er uten anodisk beskyttelse.

Med mindre det er noe på akterspeilet/braketten og det er elektrisk kontakt mellom undervannshuset og akterspeil/braketten.

Link to post

Hvis man ikke henger seg så mye opp i utseendet i enden av motoren; har sett flere som har maskert et par centimeter over vannlinja og påført epoksy med bunnstoff på toppen på den delen av motoren som blir stående under vann. Kanskje et lurt "triks" for å unngå for mye korrosjon og groe?

Link to post

de fleste motorer idag har vel anode på braketten  - og jordingskabel mellom brakett og motor (iallefall de blågrå, som jeg har hatt mest befatning med :giggle: )

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Det er flere måter å få motor ut av vannet på, men ikke alle måter virker på alle båter.

 

- montere transom wedges.  Motor får da en annen vinkel i forhold til akterspeilet og kan løftes mer ut av vannet. Forutsetter at det er plass i motorbrønen. Ulempen er at motoren får mindre negativ trim, hvis du trimme motoren helt inn for å komme i plan er dette ikke en god løsning. 

F.eks slike https://bobsmachine.com/product/reversible-transom-wedges-5-degree/

 

- Hvis det er for liten plass i motorbrønen til å tilte motor helt opp, så kan det hjelpe å løfte motor ett hull eller to på akterspeilet. Forutsetter at det er nok grep til propellen.

Hvis det er slik så kan det monteres en manuell lift for å få motor litt lengre bak, som vil gi plass til å tilte motor helt opp.

 

- Hydraulisk lift for å løfte motor ut av vannet når båt ligger i ro. Dyrt!

 

Jeg hadde samme utfordring på min siste båt, vasket groen vekk en gang i uken ca, gjort på mindre enn ett minutt...

 

 

Link to post

Med 4 blads propell, alu eller stål så kan du normalt uten problem heve motoren iallefall et hull. Noe som kan gi de nødvendige cm for å få motoren helt opp.

Ser forsåvidt ut som motoren fysisk er så langt opp som mulig, dvs. at det ikke er justert inn en tiltsperre for å hindre at motoren kommer i berøring med motorbrønnen.

 

Ja Hondaen er en (litt unødig) tung motor, spesielt på båter under 19 fot.

Men naturligvis sterk og uslitelig, siden det er samme blokka som BF150.

Min Mercury F115 veier til sammenligning 50 kg mindre, det hadde nok løst problemet.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
1 hour ago, andersb said:

Noen har bommet ganske greit når det er slik under design prosessen, lift kan hjelpe. 

 

Ofte er det jo ikke fordi motoren er for tung, eller ikke kan tiltes nok, men rett og slett fordi man ikke har plass til motoren oppe. 

Man ser på nyere båter er det ofte mye større motorbrønn eller badeplatformer der motoren er montert lengre bak i forhold til hekken.    Motorene er jo og gjerne større og tyngre nå med moderne 4t motorer.    Så varierer det jo veldig på vekt, om blokka er en opptrimmet eller nedtrimmet.   Jeg var med å testa alubåter for en del år tilbake. vi testa en Merc 60 hk og en Honda 75.  Hondaen var nedtrimma og veldig tung, mens Merc var opptrimma. begge hadde ca lik toppfart, men gangen på Hondaen var mye mer behagelig og den skvatt opp i plan på et blunk!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hadde lik båt og motor tidligere, og opplevde det samme. I tillegg til irritasjon over groe på motoren lå den også en cm lavere enn den markerte vannlinjen (fra fabrikk) bak, og en del høyere foran (stod i manualen til båten at det var normalt med Honda 115). I tillegg kommer da selvlensingen veldig lavt. Jeg la en sandsekk i rommet helt foran (ca 20 kg), det ordnet alt. Motoren gikk akkurat klar av vannet, den markerte vannlinjen var rett over vannspeilet rundt hele båten og selvlensingen kom noen cm høyere. Ingen merkbar forskjell i fart...

Link to post

Takk for mange kommentarer og fine tips. Ser for meg to løsninger på "problemet".
1 - At det er som det er og så skrubbe av litt groe nå og da. Det er dog kun 4-5 cm som går ned i sjøen. Satser også på at nederste anoder gjør en god  jobb.
2 - Plassere en ca 20 kg sandsekk helt frem i bauen. Iflg HTM vil det rette på saken. Er vel en 90 liters bensintank i denne AMT 185 og vil tro det er 3/4 på den nå. Det kan nok ha betydning. Kanskje ved 1/3 tank vil hele motorstammen komme ut av vannet?

Tok meg en tur og så på andre båter som lå på samme flytebrygge og det var en interessant observasjon. Noterer at på de fleste 17-20 fots båter med motor over 100 hk så var deler av motorstammen i vannet. Noen tar seg heller ikke bryet med å tilte den opp i det hele tatt. Og noen bare halvveis. Var mye groe å se på undervannshus, så tydelig at dette tar de fleste ikke så nøye. 

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

God margin her iallefall, selv om motoren henger helt ned på akterspeilet. Mercury F115.

 

1165602716_tiltls.jpg.2d494c1b9e6ba3146eb5ba834837cc27.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...