Exarquick Startet 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 15.Juni.2021 (redigert) Hei, I frykt for å få beskjed om å holde meg på land og studere mer så våger jeg meg allikevel på å stille spørsmål. Spent fersking som skal kjøre jomfruturen i vår nye båt i morgen. Grunnet vinden som er meldt på ettermiddagen så blir det på morgenkvisten og dermed blir jeg alene i båten. Selv om det er en forholdsvis kort tur så har jeg brukt tid på å planlegge den ved å studere sjøkartet og planlagt deretter. Jeg er allikevel spent og gleder meg til den første turen. Jeg ville bare forhøre meg med dere som er kjent på strekningen Bygdøy-Leangbukta i Asker om det er noen spesielle utfordringer jeg kan møte på? (Umerkede skjær/grunner etc) Utefra kartet så ser jeg ikke noen spesielle utfordringer selv. Jeg kommer til å holde en rolig fart, dels for å nyte den første turen, men også fordi jeg er uerfaren og ønsker å ta rolig. Båten er en Skibsplast 655 21 fot Alle tips og innspill mottas med takk. Redigert 15.Juni.2021 av Exarquick (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 15.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Hva slags båt er det snakk om, og hvor i Asker skal du? Det burde ikke være noe problem med det meldte været så lenge det ikke er snakk om en åpen jolle. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Exarquick Svart 15.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2021 Popeye70 skrev 2 minutter siden: Hva slags båt er det snakk om, og hvor i Asker skal du? Det burde ikke være noe problem med det meldte været så lenge det ikke er snakk om en åpen jolle. Det er info jeg burde ha tatt med ja? Det er en Skibsplast 655 21 fot Jeg skal til Leangbukta. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Med den båten kan du jo gå «hvor som helst», dvs at det ikke er mange begrensninger. Hvis du starter på Lysakersiden av Bygdøy så er det bare forbi Vassholmene du ikke er i le av øyer. Etter ytre og indre Vassholmene kan du gå på innsiden av Grimsøya, Kjeholmen og Ostøya før du går gjennom Middagsbukta og rett over til Leangbukten. Selv om Middagsbukta (sundet mellom Brønnøya og Langåra) kan se skummel ut er det mer enn dypt nok for din båt. Gå nord for staken på trangeste punkt i Middagsbukta. Følg med på staker, og bruk kartplotter eller navigasjon på nettbrett/telefon. Det er uansett ikke så mange skjær du kan treffe så lenge du ikke går rett på land. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
larole Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Når du i tillegg er såpass ydmyk at du vil ta det rolig fordi du er fersk, så kommer du til å få en superfin tur. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 (redigert) blikkstille på fjorden her inne nå. God tur Redigert 16.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Exarquick Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Jeg kan melde om gode og trygge forhold i dag tidlig. Noe spent og meget glad satte jeg i marsj i dag tidlig. Det var en fin første tur! Jeg synes selv at tiden med å studere kartet på forhånd var veldig fornuftig tidsbruk selv på en såpass kort tur. Jeg kjente meg igjen flere steder utefra hva jeg hadde sett i kartet og det var svært lærerikt. Båten er trygt fortøyd i hjemmehavn og jeg er klar for mye båtkjøringa fremover. takk for innspill! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Meget bra. Jeg har lite å bidra med inne i andedammen i Oslo. Men den måten du har planlagt på vitner om mye glede utover sommeren. Fortsett på den måten. Gøy å lese innlegget ditt i denne tråden @Exarquick Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Frissy Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Gratulerer med ny skute. Har selv hatt stor og liten båt i Leangbukta i 10 år. Flott utgangspunkt og mange fine turer derfra. Trygg og fin havn, så nyt sommeren og ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.