Jump to content

Første tur alene: Er det noe man bør være ekstra oppmerksom på underveis fra Bygdøy til Asker?

Exarquick

Recommended Posts

Hei,

I frykt for å få beskjed om å holde meg på land og studere mer så våger jeg meg allikevel på å stille spørsmål. Spent fersking som skal kjøre jomfruturen i vår nye båt i morgen. Grunnet vinden som er meldt på ettermiddagen så blir det på morgenkvisten og dermed blir jeg alene i båten. Selv om det er en forholdsvis kort tur så har jeg brukt tid på å planlegge den ved å studere sjøkartet og planlagt deretter.

Jeg er allikevel spent og gleder meg til den første turen. Jeg ville bare forhøre meg med dere som er kjent på strekningen Bygdøy-Leangbukta i Asker om det er noen spesielle utfordringer jeg kan møte på? (Umerkede skjær/grunner etc)

Utefra kartet så ser jeg ikke noen spesielle utfordringer selv. Jeg kommer til å holde en rolig fart, dels for å nyte den første turen, men også fordi jeg er uerfaren og ønsker å ta rolig.

Båten er en Skibsplast 655 21 fot

Alle tips og innspill mottas med takk.

Redigert av Exarquick (see edit history)

Med den båten kan du jo gå «hvor som helst», dvs at det ikke er mange begrensninger. Hvis du starter på Lysakersiden av Bygdøy så er det bare forbi Vassholmene du ikke er i le av øyer. Etter ytre og indre Vassholmene kan du gå på innsiden av Grimsøya, Kjeholmen og Ostøya før du går gjennom Middagsbukta og rett over til Leangbukten. Selv om Middagsbukta (sundet mellom Brønnøya og Langåra) kan se skummel ut er det mer enn dypt nok for din båt. Gå nord for staken på trangeste punkt i Middagsbukta.

Følg med på staker, og bruk kartplotter eller navigasjon på nettbrett/telefon. Det er uansett ikke så mange skjær du kan treffe så lenge du ikke går rett på land.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Jeg kan melde om gode og trygge forhold i dag tidlig. Noe spent og meget glad satte jeg i marsj i dag tidlig. 
Det var en fin første tur! 

Jeg synes selv at tiden med å studere kartet på forhånd var veldig fornuftig tidsbruk selv på en såpass kort tur. Jeg kjente meg igjen flere steder utefra hva jeg hadde sett i kartet og det var svært lærerikt. 
Båten er trygt fortøyd i hjemmehavn og jeg er klar for mye båtkjøringa fremover.

takk for innspill! :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...