Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som bildet antagelig kan vise, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna. Motoren fortsatte jo å gå som om nesten ingenting hadde hendt. Bare tyngre på styringa, ingen lading og dårlig kjøling.

 

demper1.JPG.7f74a2e64771dd9ce5de360682d1d480.JPG

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som bildet antagelig kan vise, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna. Motoren fortsatte jo å gå som om nesten ingenting hadde hendt. Bare tyngre på styringa, ingen lading og dårlig kjøling.

 

demper1.JPG.7f74a2e64771dd9ce5de360682d1d480.JPGdemper1.JPG.7f74a2e64771dd9ce5de360682d1d480.JPG

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som bildet antagelig kan vise, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna. Motoren fortsatte jo å gå som om nesten ingenting hadde hendt. Bare tyngre på styringa, ingen lading og dårlig kjøling.

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som bildet antagelig kan vise, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna.

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som vi ser, ingen sporkile i sporet til høyre som er det uoriginale sporet. Reimhjulet satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna.

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen. Men sporkilen stod ikke her da veiva knakk.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som vi ser, ingen sporkile i sporet til høyre som var det uoriginale sporet. Reimskiva satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna.

Teerex

Teerex

Hulda skrev for 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet over her er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva over her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som vi ser, ingen sporkile i sporet til høyre som var det uoriginale sporet. Reimskiva satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna.

Teerex

Teerex

Hulda skrev 1 time siden:

Kilestål er normalt ST56. Vanlig 'mellomfast' styrke. Kilen bør passe i akslingen. Høyden på kilen skal fylle kilesporet i navet, minus 'litte grann', husker ikke. For drifter som trekker én vei, skal det vanvittig mye til før det går galt. I mine 50 aktive år har jeg hørt om ett tilfelle der kilen tverret i sporet slik at navet sprakk og fløy politivold.

 

Ja, politivold ønsker man iallefall ikke omkring veivakselen :giggle:

 

Da veiva mi knakk så stod iallefall kilen godt fast i sporet, men et verksted hadde jo frest et ekstra kilspor på motsatt side av veivtappen. Kan se ut som bruddet startet der. Begynner å bli noen år siden nå, men man er jo fortsatt ung :smiley:

 

DSC00056.JPG.8948358d5979244a63d7068fe6c30a51.JPG

 

Dette kilesporet er ikke originalt, og ble maskinert av verksted... Dette kilesporet bærer jo også preg av at et eller annet har skjedd med sporkilen.

 

DSC00058.JPG.a457beea07e0a7cc4e1f516818e383ed.JPG

 

På den nye veiva sitter kilesporene akkurat som på den gamle veiva her. Reimhjulet hadde visstnok løsnet pga. løs mutter og skadet kilesporet litt (kan man tenke seg). Så de maskinerte tydeligvis et ekstra kilespor på motsatt side av veiva da de plukket motoren ned. Dette skjedde i 2001 under forrige eier, så det er en stund siden. Men da veiva knakk satt sporkilen i det originale sporet såvidt jeg har funnet ut fra bildene jeg tok i 2003... (huff tiden flyr).

 

demper3.JPG.1db852636cd3f7e130fe4af6dd59f055.JPG

 

Som vi ser, ingen sporkile i sporet til høyre som var det uoriginale sporet. Reimskiva satt fortsatt veldig godt fast i den knekte veivtappen. Det nærmeste kilesporet til venstre er sporet til registerdrevet. Av en eller annen utrolig grunn ble drevet fortsatt sittende fast på veiva selv om halve veivtappen som det satt på var forsvunnet. Hadde det løsnet så hadde jo ventiler og stempler møttes i en heftig heksedans :saint: Men drevet forskjøv seg en millimeter, og forårsaket en noe mere tungstartet motor... Måtte nemlig bruke motorkraft for å komme meg i sikker havn få minutter unna.



×
×
  • Create New...