EsbenS Startet 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 16.Juni.2021 Hei! Kjøpte en eldre båt med 200 hk 2 takter. Jeg skal skifte gass og gear wire, da spesielt gass er veldig treg, men...... Jeg ønsker å forstå logikken i problemet! Gear fungerer ganske greit, men ikke gass. når jeg setter båten i gear forover, beveger den seg fint, men så er det stor dødgang på "gassarmen", for så å bli veldig treg siste biten. Maks 3900 omdreininger og etter min mening mangler 15-20 knop. Den går sakte bakover når jeg setter den i gear, men så er det ikke mer å hente. "fast idle" spaken er det ikke noe liv i/motstand. Jeg skal sjekke kontrollboksen, ikke minst for å sjekke om fjæra på spaken har knekt/hoppet av. Det er ingen tvil om at kablene må byttet, da jeg har testet ved å koble fra på motor og i kontrollboks. Ganske sikker på at manglende fart bakover og reaksjon på "fast idle" spaken skyldes dødgangen/slakk. Tror ikke jeg klarer å stamme så mye inn med å justere i begge ender. Noen som har vært borti dette før, at man får så mye dødgangen/slakk på gasswiren? (langt innlegg :-)) Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Hvis du oppgir hvilken båt og motor du har, så kan det tenkes at du kan få gode svar..... Kunne gjerne stått i overskriften hvilken motor du har også..... Sitér dette innlegget Link to post
EsbenS Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Beklager, skal huske det til neste gang. Yamarin Big Ride 19 fot med Yamaha 200 hk 2 takter, ca 2001 modell på båt og motor Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 16.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2021 Jeg har ingen erfaring med din motor, men ta av motordekselet og se at forgasserne får fullt utslag. I forhold til fart så er det også av avgjørende betydning at powertrimmen blir brukt riktig.....Motor må nok trimmes en del ut for maks fart... Hvis motoren din har alle 200hk på plass, så bør toppfart ligge mellom 47-50 knop tenker jeg, mulig noe over også hvis propellen er godt matchet.... Er båten en yamarin 5910 eller 5810? Det er kanskje mulig å finne yamaha kjørefakta på båten din med yamaha 150hk, da har du et utgangspunkt i forhold til fart..... Sitér dette innlegget Link to post
EsbenS Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Takk Mort1, det er en 5810 Big Ride, 2001. Jeg har sett litt på forgasseren m.m. men skal ta meg litt bedre tid når jeg reiser ned på hytta igjen. Jeg har god erfaring med båt, så trimmen er det ikke, men under lokket er det begrenset kunnskap ut over å skifte wire + litt til. Jeg er enig med deg vedr toppfart, for jeg tror den til og med at den skal ligge litt over 50 knop Jeg har sammenliknet som du foreslo....samme båt med 135hk gir samme fart som min, ca 35 knop, så noe er feil Jeg håper og tror at mye ligger i en ekstremt dårlig gasswire, så det er det første jeg skal skifte (inkl gearwire) ca 18/7 Uten at jeg har veldig greie på ant omdreininger og propell, mener jeg at 3900 viser at det er mer å hente!!! Legger ut en oppdatering når det er utført :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.