Goddis77 Startet 16.Juni.2021 Del på Facebook Startet 16.Juni.2021 Tenkte å bytte de 3 motorene jeg har i dag, da den ene av de begynner å bli dårlig. Har googlet den ene og funnet at den er 1,5’’ som jeg regner med er høyden på akselen. Noen som vet hvilke dette tilsvarer på f.eks utvalget til maritim? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Om akselen på dine motorer er 1,5" = 38mm, kan jeg ikke se at noen av Maritim sine motorer har aksling med denne lengden. Roca W-12 er kjempegode motorer og leveres med 38mm aksling. De har trinnløs innstilling av viskervinkel. Du finner de bl.a på marineshop.no og watski.no. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 16.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 I følge googling av det som står på de gamle, så skal det være det. Men tror eg skal skru av en og sjekke for sikkerhets skyld. Må bare få av viskerarmen. Sitter jo dønn fast. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 23.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2021 Er det bare å bruke makt her eller kutte av viskerne? Eller er det bedre tips? Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 24.Juni.2021 Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 Ville nå først fjernet beskyttelsesdekselet over muttra. Så muttra og dra løs armen som sitter på stjerna. Så ser du bedre tilstanden. Mulig du må kappe men forsøk først å fjerne armen og sett en kopp over den store muttra. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 Chiefengineer skrev 5 minutter siden: Ville nå først fjernet beskyttelsesdekselet over muttra. Så muttra og dra løs armen som sitter på stjerna. Så ser du bedre tilstanden. Mulig du må kappe men forsøk først å fjerne armen og sett en kopp over den store muttra. Det er dekselet på armen som sitter fast. Sitér dette innlegget Link to post
finnchri Svart 24.Juni.2021 Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 Hadde samme utfordring selv da jeg byttet mine. Tror jeg endte opp med å bruke mutterne som avdrager + WD40. Skrudde mutterne utover og plutselig poppet lokkene av. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Juni.2021 finnchri skrev Just now: Hadde samme utfordring selv da jeg byttet mine. Tror jeg endte opp med å bruke mutterne som avdrager + WD40. Skrudde mutterne utover og plutselig poppet lokkene av. Prøvde på det, men mutteren var ute før den tok oppi. Vurderer å kjøpe flere kappeskiver til Dremel og kutte det vekk. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Bruke dremel og fikk av den første. Det er 38mm det er snakk om, så da kan Roca motorene benyttes. Hva tenker vi om viskerarmer? Vanlig faste som dette her eller den justerbare som dette her Slik ser vinduene ut med viskerne festet over Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Ser at noen har disse doble armene. Er det for å kunne dekke mer av vinduet ved at bladet holder seg loddrett? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.Juni.2021 Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Ja det er for å dekke mer av vinduet. Det blir som på denne illustrasjonen. Pantographarm er dobbel arm. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Så da blir det som dette her da, som er lignende båt. Regner med vi snakker om 45 grader da sånn ca? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.Juni.2021 Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Ja det blir som på bildet du har lagt ved. Hvor mange grader avhenger av bredden på vinduet og motorens plassering. Det geniale med Roca W 12 motorene er at viskervinkelen stilles trinnløst, dvs. at viskeren kan stilles slik at den når helt ut til vindusrammen på begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Viskerhullene er helt oppe hjørnet på vinduene. Altså rett over. Da må jeg bare måle lengen jeg trenger på armene og bladene, så blir det bestilling. Mye peng bare for viskere gitt Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juni.2021 Da er 3 sett av motorer, doble armer og blader bestilt :) Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Tanker og det som skjer i praksis er ikke alltid likt. Armene og viskerne som ble bestilt var mer en drøm en praksis. Måtte bytte begge deler til vanlige armer og mindre blader. Ble nå bra til slutt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.