Rana P18 Startet 16.Juni.2021 Del på Facebook Startet 16.Juni.2021 Ny motor og båten er nesten umulig å handtere når den er kommet i plan. Er det noen her på båtforum som har noen ideer om hva det kan være som gjør at båten oppfører seg helt annerledes enn før med ny motor? Det som skjer nå er at båten nesten hele tiden velter over på den en eller andre siden når jeg legger den opp i plan. Hvor mye, varierer med hastighet, tilting av motor og vindretning og bølger, men den går fortsatt rett frem. Båten er en Rana 18 cabin med alt mulig utstyr vekt ca. 1200 kg. , forholdsvis flatbunnet og lettplanende båt. Den er nå totalrenovert og det meste er helt nytt, men dessverre byttet jeg motor også for den har alltid fungert perfekt i 37 år. Det var en Suzuki DT 85 84 modell, veldig sterk motor som greit gjorde 35 KN. Men jeg ønsket meg litt mindre røyk, forbruk, støy og fikk et godt tilbud på en Mercury F115. Den er 6 kg lettere enn Suzukien men noe høyere. Hvis jeg har vært heldig med justeringene på stille vann så har den gått pent i ca 22 KN. Max fart ca 30KN men det virker som propellen begynner trekker luft over 22 KN og hvis jeg tilter motoren mer ut. Jeg har prøvd motoren i 3 forskjellige høyder og 3 forskjellige original propeller. Båten har også trimplan, mest for justering av sidevind eller skjev vektfordeling. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 (redigert) video? bilde av motor på båten vs bunnen? høres ut som du har montert motoren for lavt ned, evnt har kjøpt med annen stammelengde (nå lengre) propell og løft etc har også endel å si, men ikke så kritisk i så lav fart Redigert 16.Juni.2021 av andersb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.Juni.2021 Del på Facebook Svart 16.Juni.2021 Rana P18 skrev 6 minutter siden: Men jeg ønsket meg litt mindre røyk, forbruk, støy og fikk et godt tilbud på en Mercury F115. Den er 6 kg lettere enn Suzukien men noe høyere. det kan vel ikke stemme..? jeg finner at Suzukien er rett i overkant av 120 kg mens mercuryen er i overkant av 160 mener jeg... (men det forklarer likevel ikke den store forverringen i oppførsel...) For meg kunne det høres ut som at at du har fått XL stamme på nymotoren slik at propellen sitter for dypt , det kan ha negativ innvirkning på oppførsel. Men da skulle ikke propellen tatt luft ved uttilting .. Merkelig.. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 (redigert) Har Mercury F115 på min 18-foter. Lang stamme, ikke Command Thrust. Oppfører seg stort sett eksemplarisk, unntatt i 42-45 knop da den blir litt urolig og må gjetes litt Veier vel ca 850 kg med full tank. Max. nyttelast 840 kg på hengeren, så det går med et nødskrik... Hvis du kommer opp i 1200 kg på en Rana 18 Cabin så må du ha MYE utstyr i den. Båtvekta er vel 600-640 kg uten motor. Redigert 17.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Rana P18 Svart 17.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 Hei og takk for alle svar. Jeg regnet med at jeg måtte komme ned mer info. Har dessverre ikke bilder av båten bakfra og nå ligger den på vannet i Valdres og jeg i Oslo Motoren er kjøpt hos autorisert forhandler og montert der i riktig høyde mente de, men det stemte ikke. Jeg testet 2 hull opp det var 1 for mye 1 hull opp fungerte best. Det er vanlig lang stamme 50,8. Det er mye flatere v bunn en bilde til Teerex sin båt. En annen ting er at jeg ser du har 4 bladers stål propell den tar vist mye bedre tak i vannet. Det kan ha betydning. Når det gjelder vekt så er dette en 1974 mod båt full kabin med 3 sengeplasser og mye plastisk. Den er fult utstyrt med full kjøkkenbenk, 2 bluss gass brenner, 40L kjøleskap, 2 batterier start og 100A litsium, 68 lite bensin tank i kjølen + 10 liter, 20L vanntank, Portapotti, div dregger tauverk, ekstra propell, verktøy, kartplotter ol. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan tilte motoren helt inn når jeg skal opp i plan da legger den seg rett ned på siden. Jeg må tilte litt ut først til jeg er i sakte plan så kan jeg tilte litt til den går lett, men da er den veldig var og ustødig. For mye ut og den kommer nesten ikke opp. Sånn var det ikke med Suzukien der var det helt inn og opp, får så og tilte ut ganske mye til den begynte og hoppe og så litt ned. Utstyret og vekten i båten har ikke forandret seg. Bør jeg kanskje teste med annen propell? Begynner og bli lei hele greia og kona nekter og bli med hvis jeg ikke lover å holde meg under 6 KN Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 (redigert) Motoren burde i utgangspunktet være velegnet til denne båten, som jo har en del vekt forover i båten. Ser at den kommer nok fort over tonnet med alt det utstyret, innredning og motor ja. Command Thrust utgave (CT) passer nok best pga. båtvekten, vet ikke om det er den du har? Litt større propelldiameter, bruker samme propeller som 135/150+ hk-motorene for bedre fraspark. Jeg hadde en Mørebas 17 fra 70-tallet med ny motor (Suzuki DF70) i 2002 som veide ca 160 kg (4-takterne den gangen var tunge). Relativt tung men smal båt, men fikk litt trøbbel med hopping når jeg trimmet ut pga. motorvekten bak antagelig. Så måtte montere Smarttabs trimplan, da ble den brukbar. Toppet 30 knop med stålpropell, ikke allverden akkurat. Her en tråd om Rana 18 Cabin fra 2010 (der jeg naturligvis hadde vært og kommentert). Kanskje du kan bli litt klokere av den. 70-80 hk har nok vært mest vanlig motorisering, men greit nok med litt ekstra reserve og behagelig støynivå/turtall i marsjfart. Ellers er jo Mercury Spitfire 4-blads alu en relativt rimelig og effektiv propell hvis du vil prøve noe annet en standard (3-blads?). Finnes både til standard og CT girhus. Her 14P, 15P og 17P som eksempler. 14" diameter til CT. Jeg har en slik 19P som reservepropell, fikk 43,5 knop med den. Quicksilver Nemesis er eksakt samme propell, men ca kr 600 billigere da det ikke følger med Mercury hubkit med den. Hubkit har du nok fra før av i propellen din. Se bilde fra Ravns Garage nederst. Redigert 17.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cerberus Svart 17.Juni.2021 Del på Facebook Svart 17.Juni.2021 En slik båt legger seg normalt sett over på siden om man trimmer i overkant for langt inn så det høres ut som du kjører med nasen ned. Men din prop bare spinner om du trimmer ut? I utgangspunktet da skulle man tro motoren stod for høgt eller skeivt. Eller at bunnen på båten er konkav. Men er du også heeilt sikker på trimplana dine står heilt oppe? Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Om du ikke løser problemet med tilt og trim sjekk styrefinna som er justerbar ved propellen. Sjekk om denne er løs eller peker feil vei. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Cerberus skrev for 13 timer siden: En slik båt legger seg normalt sett over på siden om man trimmer i overkant for langt inn så det høres ut som du kjører med nasen ned. Men din prop bare spinner om du trimmer ut? I utgangspunktet da skulle man tro motoren stod for høgt eller skeivt. Eller at bunnen på båten er konkav. Jeg tenker i samme baner , hunne tro at bunnen har blitt konkav, slik at båten går på nesa, og ikke lar seg trimme Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Vittig Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Hmmm. Er ny motor montert i riktig høyde. Viktig at plate over propell ca. følger bunn på båt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 ingen vet, spurte om det som svar nr 1... og uten bilder og info kommer man i praksis ikke videre, alt annet blir bare synsing Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 2 minutes ago, andersb said: ingen vet, spurte om det som svar nr 1... og uten bilder og info kommer man i praksis ikke videre, alt annet blir bare synsing Ja, så det etter jeg hadde skrevet, men syntes som deg det høres sannsynlig at motor er montert lavt. Sitér dette innlegget Link to post
Rana P18 Svart 18.Juni.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 (redigert) Hei og takk for alle svar. Jeg regnet med at jeg måtte komme ned mer info. Har dessverre ikke bilder av båten bakfra og nå ligger den på vannet i Valdres og jeg i Oslo Motoren er kjøpt hos autorisert forhandler og montert der i riktig høyde mente de, men det stemte ikke. Jeg testet 2 hull opp det var 1 for mye 1 hull opp fungerte best. Det er vanlig lang stamme 50,8. Det er mye flatere v bunn en bilde til Teerex sin båt. En annen ting er at jeg ser du har 4 bladers stål propell den tar vist mye bedre tak i vannet. Det kan ha betydning. Når det gjelder vekt så er dette en 1974 mod båt full kabin med 3 sengeplasser og mye plastisk. Den er fult utstyrt med full kjøkkenbenk, 2 bluss gass brenner, 40L kjøleskap, 2 batterier start og 100A litsium, 68 lite bensin tank i kjølen + 10 liter, 20L vanntank, Portapotti, div dregger tauverk, ekstra propell, verktøy, kartplotter ol. Jeg har funnet ut at jeg ikke kan tilte motoren helt inn når jeg skal opp i plan da legger den seg rett ned på siden. Jeg må tilte litt ut først til jeg er i sakte plan så kan jeg tilte litt til den går lett, men da er den veldig var og ustødig. For mye ut og den kommer nesten ikke opp. Sånn var det ikke med Suzukien der var det helt inn og opp, får så og tilte ut ganske mye til den begynte og hoppe og så litt ned. Utstyret og vekten i båten har ikke forandret seg. Bør jeg kanskje teste med annen propell? Begynner og bli lei hele greia og kona nekter og bli med hvis jeg ikke lover å holde meg under 6 KN Redigert 18.Juni.2021 av Rana P18 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 18.Juni.2021 Del på Facebook Svart 18.Juni.2021 Hei! Jeg har hatt litt av dette på min 20 fot Mørebas, men det løste seg. I dag. På min måtte trimplan på båt aldeles i minimum (bow up) etter jeg er på plan for å unngå at jeg må korrigere under kjøring. Nå går den rett som en snor. Helt til fullt. Men må trimme motor litt opp etter som farten øker. Ekkelt når det begynner å legge seg på siden i fart. Jeg har en 200 2-t V6 på hekken + en 10/15 Mercury 4-t så vekt er kanskje et moment her. Har du ikke prøvd absolutt null trim på båt når du kommer i plan er det verd et forsøk. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.