Teerex
Motoren burde i utgangspunktet være velegnet til denne båten, som jo har en del vekt forover i båten.
Ser at den kommer nok fort over tonnet med alt det utstyret, innredning og motor ja.
Command Thrust utgave (CT) passer nok best pga. båtvekten, vet ikke om det er den du har? Litt større propelldiameter, bruker samme propeller som 135/150+ hk-motorene for bedre fraspark.
Jeg hadde en Mørebas 17 fra 70-tallet med ny motor (Suzuki DF70) i 2002 som veide ca 160 kg (4-takterne den gangen var tunge). Relativt tung men smal båt, men fikk litt trøbbel med hopping når jeg trimmet ut pga. motorvekten bak antagelig. Så måtte montere Smarttabs trimplan, da ble den brukbar. Toppet 30 knop med stålpropell, ikke allverden akkurat.
Her en tråd om Rana 18 Cabin fra 2010 (der jeg naturligvis hadde vært og kommentert).
Kanskje du kan bli litt klokere av den. 70-80 hk har nok vært mest vanlig motorisering, men greit nok med litt ekstra reserve og behagelig støynivå/turtall i marsjfart.
Ellers er jo Mercury Spitfire 4-blads alu en relativt rimelig og effektiv propell hvis du vil prøve noe annet en standard (3-blads?). Finnes både til standard og CT girhus. Her 14P, 15P og 17P som eksempler. 14" diameter til CT.
Jeg har en slik 19P som reservepropell, fikk 43,5 knop med den.
Quicksilver Nemesis er eksakt samme propell, men ca kr 600 billigere da det ikke følger med Mercury hubkit med den. Hubkit har du nok fra før av i propellen din. Se bilde fra Ravns Garage nederst.