Jump to content

Edit History

Rana P18

Rana P18

Hei og takk for alle svar. Jeg regnet med at jeg måtte komme ned mer info.

Har dessverre ikke bilder av båten bakfra og nå ligger den på vannet i Valdres og jeg i Oslo

Motoren er kjøpt hos autorisert forhandler og montert der i riktig høyde mente de, men det stemte ikke.

Jeg testet 2 hull opp det var 1 for mye 1 hull opp fungerte best. Det er vanlig lang stamme 50,8.

Det er mye flatere v bunn en bilde til Teerex sin båt. En annen ting er at jeg ser du har 4 bladers stål propell den tar vist mye bedre tak i vannet. Det kan ha betydning.

Når det gjelder vekt så er dette en 1974 mod båt full kabin med 3 sengeplasser og mye plastisk. 

Den er fult utstyrt med full kjøkkenbenk, 2 bluss gass brenner, 40L kjøleskap, 2 batterier start og 100A litsium, 68 lite bensin tank i kjølen + 10 liter, 20L vanntank, Portapotti, div dregger tauverk, ekstra propell,  verktøy, kartplotter ol.

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan tilte motoren helt inn når jeg skal opp i plan da legger den seg rett ned på siden.

Jeg må tilte litt ut først til jeg er i sakte plan så kan jeg tilte litt til den går lett, men da er den veldig var og ustødig. For mye ut og den kommer nesten ikke opp.

Sånn var det ikke med Suzukien der var det helt inn og opp, får så og tilte ut ganske mye til den begynte og hoppe og så litt ned. Utstyret og vekten i båten har ikke forandret seg.

Bør jeg kanskje teste med annen propell?

Begynner og bli lei hele greia og kona nekter og bli med hvis jeg ikke lover å holde meg under 6 KN

Rana P18

Rana P18

Hei og takk for alle svar. Jeg regnet med at jeg måtte komme ned mer info.

Har dessverre ikke bilder av båten bakfra og nå ligger den på vannet i Valdres og jeg i Oslo

Motoren er kjøpt hos autorisert forhandler og montert der i riktig høyde mente de, men det stemte ikke.

Jeg testet 2 hull opp det var 1 for mye 1 hull opp fungerte best. Det er vanlig lang stamme 50,8.

Det er mye flatere v bunn en bilde til Teerex sin båt. En annen ting er at jeg ser du har 4 bladers stål propell den tar vist mye bedre tak i vannet. Det kan ha betydning.

Når det gjelder vekt så er dette en 1974 mod båt full kabin med 3 sengeplasser og mye plastisk. 

Den er fult utstyrt med full kjøkkenbenk, 2 bluss gass brenner, 40L kjøleskap, 2 batterier start og 100A litsium, 68 lite bensin tank i kjølen + 10 liter, 20L vanntank, Portapotti, div dregger tauverk, ekstra propell,  verktøy, kartplotter ol.

 

Jeg har funnet ut at jeg ikke kan tilte motoren helt inn når jeg skal opp i plan da legger den seg rett ned på siden.

Jeg må tilte litt ut først til jeg er i sakte plan så kan jeg tilte litt til den går lett, men da er den veldig var og ustødig. For mye ut og den kommer nesten ikke opp.

Sånn var det ikke med Suzukien der var det helt inn og opp, får så og tilte ut ganske mye til den begynte og hoppe og så litt ned. Utstyret og vekten i båten har ikke forandret seg.

Bør jeg kanskje teste med annen propell?

Begynner og bli lei hele greia og kona nekter og bli med hvis jeg ikke lover å holde meg under 6 KN

 

Takk for nye innlegg, jeg har fått en del tips som jeg får sjekke nærmere og ta bilder når jeg kommer opp til båten igjen.

Gammel og ny motor har like lang stamme og hullbilde for fester er standard, og motoren er testet både opp og nedover i forhold til dette.

Teerex.  Teste med 4 blads propell er interessant da jeg også ha kjøpt motoren hos Ravn og får låne propell for testing der. Jeg har tester 13 3/4 15" Standard Quicksilver. Den går for lett opp i 6000 rpm men fin og dorge med 1.7 KN

Prøvd 17" , for stor, da fikk jeg 5300 rpm altså litt for lite rpm, så jeg fikk bestilt en 16" som jeg bruker nå. Husker ikke diam. på 16 og 17 " propellene.  Jeg hadde 17" på Suzukien.

Kan for eks. trimplanene forstyrre vannstrømmen forskjellig med en annen type propell?

Styrefinnen sjekket jeg sammen med leverandøren, Men??  Tviler på at bunnen er blitt konkav men skal sjekke.

Angående trimplan så setter jeg de alltid opp ved start og da ligger de ca 6mm høyere en skrog flaten ytterst.

Takk, da kommer jeg tilbake når jeg har tatt bilder og kanskje testet noe mer.



×
×
  • Create New...