TrikkerN Lønning
BØstrøm skrev On 19.6.2021 at 9.11:Dette er ikke så lett å fatte som Hulda vil ha det til. Jeg har fulgt diskusjonene før, og blitt delvis opplyst. Nå er Hulda 20 år eldre enn meg, så jeg gidder litt til.
Det mangler ofte noen felles forutsetninger når skilletrafo, jord og strøm generelt diskuteres. Jeg har laget meg en modell i hodet, for å skjønne det, samt huske til neste gang. Uten forståelse glemmer jeg alt, og må begynne på nytt, hver gang en ledning skal kobles. Jeg skal redegjøre for min modell nå, men vil stresse at jeg ikke har dette som sikker skolekunnskap, og er forberedt på å bli irettesatt.
Jord er ett beskyttende skall rundt elektriske apparater, som gir liten/ingen motstand, og svelger enhver strøm på avveie, fremfor f.eks kroppen din. Jord, også ofte kalt Terra, er veldig stor, og tar unna Tilogmed lynnedslag, som oftest uten nevneverdige problemer for hus, båter osv, selv om mange må bytte modemet sitt etter litt ruskevær.
Noen ganger kobles jord sammen med den ene lederern (Ln1 - blå ledning) i ett enfaset opplegg med 230 Volt. Dette er vanligere nedover i europa, enn i Norge og Albania. Da har man ikke lenger en nulleder. Fordelen vet jeg ikke noe om, men en jordfeilbryter er en summasjonsvakt, som sjekker at strømmen på Ln 1 og Ln 2 er like til en hver tid. Forsvinner noe av strømmen (strømmen går i kretsen) underveis, vil jordfeilbryteren, som ser ut som, og også er sikring, koble ut. Slik jeg har forstått det, trenger ikke jordledningen egentlig å kobles mot planeten jorda, hvis Ln1 og jord er koblet sammen. Da har du potensielt 115Volt i alle chassis, båtens skrog, osv, men strømmen kobles vekk hvis Ln1 og Ln2 prøver å prøver å finne hverandre via kroppen din. Da tror jeg kroppen motstand gjør at summeringen ikke går opp på summasjonsbryteren, og strømmen brytes før hjertestans.
Nå er jeg på tynn is, men prøver alikevel.
Jordfeilbrytere er veldig bra, og kreves f.eks ved legging av varmekabel på bad. Mange eldre opplegg i hus har ikke dette. Kun jord som nulleder. Moderne elopplegg i hus har dette som standard, og jordede kontakter i alle rom. Ikke bare kjøkken, vaskerom og belysninga på bad.
Nå gleder jeg meg til at dette blir plukket fra hverandre av noen som vet bedre……
Du er inne på mye bra både med første og andre innlegg. ?
Først og fremst jordfeilbryter kreves på alle forbrukskurser, så sant det ikke gjøres andre sikkerhetstiltak for personbeskyttelse.
Når PE(her over kalt jord) Og N er sammekoblet blir dette kalt PEN-leder.
PEN-Leder er i et TN-Anlegg.
Etter mitt syn så blander du TN-nett og IT-nett sammen.
Dvs, TN-Nett er vanlig i Europa, det er kun Norge og Albania som har IT-nett.
@Hulda er tydeligvis mer glad i SSB enn DSB??
Til trådstarter:Hvorfor har du ikke EGEN jordfeilbryter ombord?
Når du måler 170V, hvor plasserer du målepinnene?