
Hulda
Brukne ribber er 'standard' tilstand på seilbåter og andre småbåter. Og har vært det siden ribben ble oppfunnet. For meg ser dette ut som ribber i laminert ask eller eik. Det går an å bytter ribber. Vanligvis er de stukket ned i en utsparring i kjølplanken. Ofte går det en spiker gjennom kjølbordet, ribben og inn i kjølplanken. Det er to muligheter:
1) Gi blaffen om du ikke har lekkasje. Ribben står midt mellom to spant.
2) Plukk ut så mye av ribben at du kommer til et område med lite bøy. Bruk delen som er plukket ut som mal til å lage et nytt stykker ribbe. Fell det nye stykket inn i kjølplanken og skjøt der du skar av. En full lengde ribbe vil gjerne ha en 'S'-fasong, ikke ta med mer enn en sving av 'S'en.
Prøve å presse bruddet på plass og lime, kan du anse som et arbeidskrevende og på forhånd tapt prosjekt. Det er jo en grunn til at ribben har brukket. Og som regel er det fordi bøyen er for krapp slik at stresset i materialet over tid blir for høyt. Fra tid til annen har båtbyggern vært for kjapp og ikke latt ribben ligge i dampen lenge nok. Jeg har byttet slike ribber med godt resultat, det er ikke umulig.