Jump to content

Edit History

Viksund 830

Viksund 830

Hei, jeg var med en kompis og hentet båten hans her for en liten stund siden.

På vei hjem ble det kjørt mye på autopilot uten problemer. At autopiloten fungerte antar jeg er at den kompenserer hele tiden.

Ved manuell styring så la vi merke til at på litt halvfart så måtte vi korrigere styresnekka hele tiden mot styrbord fordi båten dreide av mot babord.

 

På lav hastighet er det ok respons fra styresnekkene, var da så og si ikke noe avdrift. Antar at det er på grunn av mindre krefter på roret

 

I båten er det to manuelle styresnekker og en autopilot.

 

Ved feilsøking finner vi følgende:

Når båten ligger ved kai og vi dreier styresnekka helt mot styrbord, så merker vi når styresylinderen er ved enden, men med litt trykk så fortsetter styresnekka fortsatt mot styrbord.

Det samme skjer når vi forsøker mot babord. Dette skjer på begge manuelle styremaskinene.

Det kommer ikke noe hydralikkvæske ut noen steder, så vi antar at vi har en intern lekkasje en eller annen plass.

 

Jeg tenkte at det kanskje lekker over stempelet på styresylinderen, og monterte derfor nødrøret og forsøkte å legge press på det. Hypotesen var da at hvis det var lekkasje i sylinderen så ville vi klare å flytte roret med hydraulikken fortsatt montert, men det klarte vi ikke. Eller at jeg brukte nok kraft...

 

 

 

Spørsmålet er da til det kunnskapsrike forumet, hva kan være feil, har noen opplevd noe lignende???

 

Mitt neste forslag er å koble fra sylinderen, blende slangene slik at de er tette, og da bør styresnekkene stå stille, eller??

 

Kom gjerne med tips og innspill.

Viksund 830

Viksund 830

Hei, jeg var med en kompis og hentet båten hans her for en liten stund siden.

På vei hjem ble det kjørt mye på autopilot uten problemer.

Ved manuell styring så la vi merke til at på litt halvfart så måtte vi korrigere styresnekka hele tiden mot styrbord fordi båten dreide av mot babord.

 

På lav hastighet er det ok respons fra styresnekkene, var da så og si ikke noe avdrift. Antar at det er på grunn av mindre krefter på roret

 

I båten er det to manuelle styresnekker og en autopilot.

 

Ved feilsøking finner vi følgende:

Når båten ligger ved kai og vi dreier styresnekka helt mot styrbord, så merker vi når styresylinderen er ved enden, men med litt trykk så fortsetter styresnekka fortsatt mot styrbord.

Det samme skjer når vi forsøker mot babord. Dette skjer på begge manuelle styremaskinene.

Det kommer ikke noe hydralikkvæske ut noen steder, så vi antar at vi har en intern lekkasje en eller annen plass.

 

Jeg tenkte at det kanskje lekker over stempelet på styresylinderen, og monterte derfor nødrøret og forsøkte å legge press på det. Hypotesen var da at hvis det var lekkasje i sylinderen så ville vi klare å flytte roret med hydraulikken fortsatt montert, men det klarte vi ikke. Eller at jeg brukte nok kraft...

 

Spørsmålet er da til det kunnskapsrike forumet, hva kan være feil, har noen opplevd noe lignende???

 

Mitt neste forslag er å koble fra sylinderen, blende slangene slik at de er tette, og da bør styresnekkene stå stille, eller??

 

Kom gjerne med tips og innspill.



×
×
  • Create New...