Jump to content

Hvilken farge skal jeg velge (kosmetisk sp.mål i et oppussingsprosjekt)?

tom Cognac

Recommended Posts

Båten min er en Flipper 640 HT.

243742941_Originalen-dajegkjpteden.jpg.4af6d3da6d09b6c94bf539ab84f5be70.jpg

Den har blitt et oppussingsprosjekt. I fjor lakkerte jeg alt under fenderlist. I år skal alt over fenderlist lakkeres. Jeg har sporet opp den riktige RAL-koden på den røde stripen (RAL 3004, på bildet er den for lys). Det var vanskeligere å finne en matchende hvitfarge - så det ble RAL 9010.

1332838577_svartsidepanelbakvinduer.jpg.2a200a3646b62d0abc89ae4c0993b97d.jpg

Nå har "problemet" (et luksusproblem) dukket opp :rolleyes: Bak sidevinduene er det et felt som fra verft er lakkert svart. Det synes jeg er en trist farge (minner meg om begravelse - uten at jeg kan definere det videre) Derfor har jeg lurt på om jeg skal hente igjen rødfargen (RAL3004) fra under fenderlist til disse feltene?

1867008661_rdtsidepanelbakvinduer.jpg.c56d85d99ae529f0512f3896af5de9fa.jpg

Eller hva med om jeg lakkerer feltene i den hvite skrogfargen (RAL9010)

45897195_hvittsidepanelbakvinduer.jpg.3c3f86808881b124ef54adf216c807f4.jpg

Jeg var først innstilt på rødfargen, men så har jeg blitt veldig usikker.

Finnes det noen på forumet som har kreative design hjerner som kan ha en mening om dette? Takker for alle innspill :thumbsup::smiley:

jeg tørker ut på land....!

index skrev 21 minutter siden:

Sånn umiddelbart syntes jeg den røde så mest harmonisk ut. 

Enig. Det er mitt førsteinntrykk også.

Med rødt ser det mer ut som topp og skrog er en helhet enn med hvitt, men samtidig synes jeg båten gir inntrykk av å være "nyere" med hvitt.

Tror jeg ville valgt hvitt.

Både det røde og det hvite eksempelet er langt bedre enn svart. Det svarte blir et fremmedelement her.

index skrev for 1 time siden:

Sånn umiddelbart syntes jeg den røde så mest harmonisk ut. 

Jannmar skrev 1 time siden:

Tror jeg ville valgt hvitt.

Både det røde og det hvite eksempelet er langt bedre enn svart. Det svarte blir et fremmedelement her.

index skrev 39 minutter siden:

Men jeg skjønner hvorfor de har brukt svart da, det har nok med bakgrunn for lanternene å gjøre. Så ikke fargen blir forvrengt. 

Takker for innspill, men jeg vet ikke om det hjalp noe særlig, det er ikke "index" og "Jannmar" sin feil :sad: Jeg er fortsatt like "frustrert" :sad: Men helt enig i at både rødt og hvitt er bedre enn svart. SB og BB lanterne er jo skjermet fra å lyse "bakover" (er de ikke det da???) så jeg tror ikke at Flipper lakkerte panelene svarte pga lanternene. Tror heller det var en form for motepreget "gimik" - for at det skulle være kult, se tøft ut - eller noe sånt :smiley:

Jeg tenker på hva kona sier: "Lakker det med den fargen du vil, - du kan jo lakkere over med den andre fargen etterpå hvis du ikke liker det!" Kloke ord, og jeg tenker at man alltid skal høre på kona :smiley: det har noe med "Happy wife - happy life!" å gjøre :lol: - og hun er ikke engang et båtmenneske :lol:

Redigert av altera mulier (see edit history)

Først må jeg få si at du har gjort en meget grundig jobb med å visualisere alternativene. Litt skuffet allikevel over at du ikke har prøvd limegrønn eller aperoloransje :wink:

Jeg synes hvit ser finest ut.

Og du kan jo bare lakkere over til rødt hvis du ikke er fornøyd. Det er vel lettere å gå den veien enn fra rød til hvit?

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Bellil skrev 34 minutter siden:

Først må jeg få si at du har gjort en meget grundig jobb med å visualisere alternativene.

Takker. Er ganske dreven på bildebehandlingsprogrammet: Adobe Photoshop CC - og da er "alt" mulig :smiley:

Bellil skrev 35 minutter siden:

Litt skuffet allikevel over at du ikke har prøvd limegrønn eller aperoloransje :wink:

:lol::lol::lol: GODT forslag :lol::lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...