JRK
Chiefengineer skrev for 15 timer siden:Tror man blander selvkjørende skip og fjernstyrte skip. At man flytter kontrollen og styringen av et skip til land kan bare betraktes som en forlenging av kabler, vindusutsikt og radarsystemer via satelittforbindelse til tilsvarende utstyr plassert på land der det også sitter en mann bak spakene og har ikke noe med selvkjørende skip å gjøre.
Tror nok at tanken er at de er autonome, men blir monitorert på land og at kommando blir overtatt om nødvendig.
Sitat
Slik teknologi er på plass forlengst, Avinor har allerede innført det vedr. flykontroll på en rekke kortbaneflyplasser.
Selvkjørende skip er det en veldig lang vei før man kan ta i bruk. Ikke minst hva gjelder påliteligheten til de tekniske systemene ombord som på ingen måte er selvpassende i dag. Det er en større utfordring i seg selv enn det å få skipet til å seile, manuvrere og legge til kai. Ingen av dagens utstyrsleverandører er i nærheten av et slikt nivå på det de leverer i dag så maskinister vil man uansett ikke kunne seile uten på noen slags lengre seilaser ut over det å krysse en liten fjord.
Her er jeg litt uenig med deg i dag er f,eks supplybåter som skal under rigger underlagt et regelverk Naut OSV. I utgangspunktet har man redundant Dynamisk posisjonering, om dette feiler fins det et joystick system og til slutt individuelle redundante thrusterhendker man kan kjøre med. I tillegg finnes det en ekstra styreposisjon på akter bru og om nødvendig kan man ta kommando på fremre bro. Med tanke på at alle thrustere har hvert sitt individuelle styringssystem, tror jeg ikke automatikken er problemet
Men allikevel er jeg enig med deg. Et autonomt system er jo avhengig av et rigid regelverk. Og at alle følger det. Og det er vel her jeg ser den største utfordringen. Ser man for seg at alle verdens autonmome fartøyer skal kjenne til lokale regelverk som vi har i Norge? Og hva med vår fritidsflåte, der kunnskapen varierer veldig. Hvordan skal autonome fartøyer forholde s3g til oss i trange farleder.
Så til det aller viktigste kan det bli et forbud for oss med fritidsbåter i utsatte farleder?