Jump to content

Får ikke inn NRK tv i båten.

Engers

Recommended Posts

Jeg har en Grundig Tv i båten. Jeg har en rund Glomex antenne, og antenneforsterker til denne.

Jeg har et Riks tv kort, men til Nrk trenger jeg jo ikke dette.

Jeg har ikke noen betal TV, men kun NRK.

Alltid når jeg tidligere har fått inn Nrk, har jeg hatt antenneforsterkeren helt av, eller bare litt på.

Når jeg nå søker, får jeg ikke inn Nrk uansett hvordan jeg har på eller ikke har på antenneforsterkeren.

Eller om jeg har i Riks tv kortet eller ikke.

Tror absolutt at selve antenna fungerer som den skal, for når jeg søker finner den betal tv kanalene som TV2, TV Norge, TV3 osv. osv.

Er det noen av dere som har noen ide om hva som kan være problemet, og hvordan jeg kan fikse det ?

Er det mulig at antennen prøver å veksle mellom basestasjoner, og at det dermed er ustabilt?

Når det var mye vind i går så var signalene topp her, men nå med mindre vind er det nesten ikke signaler.

Tipper det ikke er grunnen selvfølgelig, men ergerlig nå når ungene må underholdes og far bare vil drikke kaffe i fred :wink:

Goddis77 skrev for 2 timer siden:

Når en snakker om solen..

Satt og så på fotball EM i går kveld på NRK her i båten, men nå er kanalene borte. Samme sted vi ligger enda.

Forstå det den som kan..

En dårlig kontakt et sted mellom antenne og TV..? 

Har opplevd en sjelden gang at flo og fjære kan gi utslag i litt dårligere signal, om en ligger kloss i en fjellvegg som sperre mot sender...

Engers skrev for 23 timer siden:

Har forsøkt nytt kanalsøk mange ganger ja...

et tips gå inn her https://ntv.no/sjekk-dekningskart/  

https://ntv.no/sjekk-dekningskart/

og finn nærmeste mast klikk på masta og sjekk signal styrken  på de kanaler som kommer opp og bruk den beste-+

og se om signalet blir bedte eller verre med forsterkeren. 

image.png.127757c5525a7684275be38799763405.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Riks TV har flere TV-kanaler kodet inn på en frekvens (som også kalles kanal og her brukes som oftes uttrykket kanalnummer). F.eks. så ligger alle NRK-kanalene på en frekvens, TV2 og noen andre betalkanaler på en annen frekvens osv. For å overføre alle TV og radiokanalene så brukes 5 frekvenser (kanalnummer).

Har du dårlig mottak på en av disse kanalnumrene så vil f.eks alle NRK-kanaler mangle mens de andre TV-kanalene er OK. I og med at det kan være ganske stor forskjell i frekvens så kan det også være stor forskjell på mottaksforhold, spesielt hvis du er ugunstig plassert.

Så til trådstarter, flytt båten til en annen plass og søk på nytt så dukker trolig NRK opp igjen.

• 2 uker senere...

Nå er vi på tur igjen, og det samme har skjedd denne gangen og.

Første kvelden ved ankomst er alt ok og full dekning, mens nå på dag to så er det helt ustabilt.

Kan spenningsnivået ha noe å si for dette her? At f.eks kompressor til kjøleskap etc kan dra ned volten en del når dette brukes, og dermed forstyrre kvaliteten?

Merker og at Luxor TV'en flimrer en del av og til før den stabiliserer seg.

5A537DC2-3586-47F6-94D7-13DB5C95D5C6.jpeg.9959b373647e37942ed40974b8b224e6.jpeg

62E928F8-B2BF-41A8-A1DE-520C137A5B9D.png.d0db845eaf1cf289dea274bb87bc2671.png

Redigert av Goddis77 (see edit history)
Lindita skrev 27 minutter siden:

Det greiene du har på skjermen der kan tyde på panel feil, feil eller dårlig kontakt i LVDS kabel eller feil i hovedkort. 

Om innenfor reklamsjonstid, lever for rep. 

Om eldre enn reklamsjonstid, kjøp nytt. 

Hadde det samme på andre tv jeg hadde i forrige båt. Var slik før det ble bra. Men bare av og til.

Nå er det faktisk samme type tv har hatt i begge båtene. Kjøpt på maritim.

Ida Marie III skrev for 3 timer siden:

Hva tenker du..alternativ oppsett..? 

Jeg tror også det er TV din det er noe gale med...ikke riks TV , det funker hele veien for oss... Finlux....aldri problem noe sted...

Med alternativt oppsett mener jeg streaming og annet bruk som flere har kommentert at de benytter i stedet.

Hvis det funker for andre, så heller jeg mot Luxor TV'en jeg og. Er den samme type TV som jeg har brukt på 2 båter nå.

Får seom jeg får reklamert på denne, og heller satt på en Finlux jeg da, siden det funker for deg @Ida Marie III :smiley: 

Goddis77 skrev for 1 time siden:

Med alternativt oppsett mener jeg streaming og annet bruk som flere har kommentert at de benytter i stedet.

Hvis det funker for andre, så heller jeg mot Luxor TV'en jeg og. Er den samme type TV som jeg har brukt på 2 båter nå.

Får seom jeg får reklamert på denne, og heller satt på en Finlux jeg da, siden det funker for deg @Ida Marie III :smiley: 

Vi har også nett ombord, men filosofien min er gjør ting så enkelt som mulig...

Å være avhengig av nett dekning, Chromecast osv....

TV antenne og TV gjør nytten, men må selvfølgelig funke som alt annet...?

Så streamer vi fra tid til annen filmer/serier på padden...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)

Snakket med maritim i dag. De mener at tv’en av typen Luxor er var for lav spenning, og at dette kan være årsak til flimmer.

Når vi ligger på landstrøm nå og lader så fungerer tv’en utmerket.

Målte for å se om jeg kunne finne noe spenningsfall ut mot enheten, men alt jeg ser er et dropp på 0,1 volt målt på batteri kontra forbruksenhetene som tv’en.

Får ta en ekstra måling ut mot enhet ved neste tur for å se om jeg kan finne synderen da.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...