Tiki71 Startet 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 18.Juni.2021 Har en daycruiser med teak bak på badeplattform, dekket på baugen og oppi. På baugen har jeg vasket teaken med en to-komponent vask og deretter Høvlin Teak Sealer, to strøk. Men opplever at den blir veldig gulaktig i fargen. Oppi båten vil vi vaske rent og bruke noe som før tilbake den fine fargen som er på de stedene det ikke er blitt slitt eller møkkete. Hva bør jeg gjøre her. Noen har anbefalt meg å vaske rent med Vanish, andre sier grønnsåpe. Deretter bruke en olje og tørke av overskytende slik at det ikke blir seigt. Og hva kan jeg gjøre med det allerede behandlede dekket på baugen for å få det likt med det som er oppi? Blir forvirret av alle typer og varianter som finnes og alle forskjellige meninger. Finnmaster selv sier de bruker produktene til Respect https://www.respect.no/no/produkter/produkter De anbefalte Respect Teak olje men jeg vet ikke forskjell på hva Sealer og hva oljen gjør forskjellig. Takknemlig for gode råd! Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Hei du! Jeg har god erfaring med Teak Cleaner (30-570) og deretter Teak Brightener (30-571) fra Biltema. Etter dette bruker jeg Epifanes teak olje sealer. Blir knallbra! Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Teakseal Colour Protector fra Sandøy Båtdekk har den suverent fineste farven og varighet. Olje vil jeg fraråde å bruke,det blir glatt og alskens skitt fester seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Har teaken samme farge som håret.grått Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 (redigert) Hövlings teak sealer, ingen over ingen på siden ;) Redigert 18.Juni.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Tiki71 skrev for 4 timer siden: Blir forvirret av alle typer og varianter som finnes og alle forskjellige meninger. Finnmaster selv sier de bruker produktene til Respect https://www.respect.no/no/produkter/produkter De anbefalte Respect Teak olje men jeg vet ikke forskjell på hva Sealer og hva oljen gjør forskjellig. Takknemlig for gode råd! Hvis du var forvirret før du postet hvordan kunne du regne med å bli mindre med posting? På en slik sak som ikke har noen "fasit" så har vel hver enkelt minst to meninger Men jeg følger med for det interessant å se på alternativene. Jeg har de siste årene kun vasket med Biltema sin og ikke gjort annet enn å bruke grønnsåpe noen ganger utover sesongen. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Førstefender Svart 18.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 18.Juni.2021 Mange meninger om dette naturligvis, men hvis du er ute etter den orginale teakfargen(ny teak) så er Hövling svært bra, har også vunnet flere tester. Bakdelen er at den er litt vanskelig å få tak i og du bør behandle 2 ganger i sesongen, svært enkel påføring da. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.