
Gammern
Jeg bor i Halden og er godt kjent i området. I Sponviken er det en kai til drivstoffylling. På innsiden av pumpene er det i beste fall plass til to 18 fotere på hver side av kaia. den ytterste delen er altså forbeholdt drivstoffylling. Kan aldri huske å ha sett noe særlig større enn ca. 24/26 fots båter der inne. Det finnes ikke noen annen "gjestebrygge". Kaoset kommer til å bli fullstendig. Men nå står det i den nye forskriften : Halden/Sponviken. Da tolker jeg det slik at man kan velge, Halden havn eller (den ikke eksisterende i) Sponviken. Hadde det derimot stått :"Sponviken i Halden kommune" hadde det vært helt klart. Skjønt har ikke hørt noe om noe testsenter e.l. i Halden havn. Den 23. er det St.Hans og hele den delen av uka vil det være hundrevis av båter i Ringdalsfjorden, Singlefjorden og ute i Sekken. Skal bli interessant å se aktivitetene i Sponviken på søndag når alle skal hjem. Mengder av båter som skal til Halden, men også mengder av båter som skal videre innover i Oslofjorden og må ta en lang omvei. Det er også sånn at dette sundet er veldig trangt, med en merket grunne i midten. Ettersom også mange båter på vei innover befinner seg i svensk farvann pga en rettere linje å gå må jo alle ha en kartplotter for å forvisse seg om at de befinner seg i norsk farvann. Og hva med alle som bare fortsetter ferden mot Halden på svensk side av grensen, har norsk politi eller kystvakt myndighet til å stoppe dem i Sverige ? Eller alle svenske båter (uten flagg, AIS e.l.) som er på vei opp til svensk side av Iddefjorden og i svensk farvann passerer Sponviken og vil befinne seg i Sverige hele veien. Dårlig gjennomtenkt system.