Grand Banks jr Startet 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 19.Juni.2021 Jeg legger om kablene til solcellepanelene, og de ligger da på dekk. Jeg må skjøte på de ledningene som kommer ut av solcellepanelene (lodder + krympestrømpe med lim) og trenger derfor 2,5mm2 kabler som tåler sterk sol og saltvann. Er det noe jeg kan få kjøpt på Biltema, Maritim, Clas Ohlson, Bilxtra eller Elektroimportøren? Hvilke kvalitet trenger jeg (betegnelse)? Det er altså snakk om én leder 2,5mm. Rett på innsiden av dekk er det ny skjøt og 6mm2 videre til regulator. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
PolarLi Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Ser det selges dobbelisolert "solcellekabel" som er laget for det formålet, men ser ut som det meste var i 4mm2 og opp. Men det enkleste er å kjøpe vanlig fortinnet kabel på biltema å tre den i en strømpe (som du også finner på biltema) du kan også bruke krympestrømpe hvor den går i gjennomføringer. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 19.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2021 Hvorfor vil du ha 2.5mm2? Jeg kjøpte 6mm2 fra Farco; https://www.farco.no/solcellepanel/mc4-kabler-og-konnektorer Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 20.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 @Familiesnekke, fordi det er 2,5mm2 som kommer ut fra panelene og jeg må lage gjennomføring i dekket. Vil ha minst mulig hull. Rett på innsiden vil det skjøtes med 6mm2. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Familiesnekke Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Jeg hadde en tilsvarende tråd for ett år siden; du kan jo se om du blir klokere av den?! Ytterkappe av PE og fortinnet leder, var kanskje det viktigste budskapet. Skyllermarks Mastkabel ble dratt frem som et eksempel på produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2021 Kanskje denne kan brukes? https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/kontakter-og-uttak-12-volt/lavspenningskabel-1224-v-2000045550 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.