Jump to content

Lagoon 450. Store strukturelle problemer på mange båter?

Bitteliten

Recommended Posts

Dette kan jeg lite om så unnskyld evt dumt spørsmål;

Er det vanlig å lage avstivende skott i kryssfiner på båter av plast/glassfiber?

Bør de ikke være i samme materiale??

At disse skottene utsettes for vann gjennom et båtliv er jo nokså forutsigbart. Når det da heller ikke er sterkt nok før forråtnelsen starter så er jeg glad jeg ikke har denne type båt

Kryssfinnér har blitt brukt hele veien på glassfiberbåter. Konstruksjonen må være slik at vann ikke renner inn i finnéren. Man må ikke plassere finnérskiver oppå hverandre slik at den underste splitter av lasten. Det må ikke lages gjennomføringer av den lettvinte måten som Lagoon bruker til å feste trampolinen. Slikt kan man kalle designfeil. En annen designfeil er at lekkasjevann hindres fra å renne ned i bunn av båten, men blir liggende og trekker inn i finnéren. Dette er slik som vil skje når et dårlig design møter elementene og blir utsatt for stress. Det var en annen video av en som sjekket ut sin 45 fot Leopard, etter å ha sett denne Lagoon-videoen. Leopard virker i større grad å være designet av folk som har sett saltvann. Ser bort fra elektro og vvs.

Han som fikk epoxy som hårpomade vet hva han driver med, imponert!

Redigert av Hulda (see edit history)

De båtene passer nok best til å ligge med hekken mot brygga og dekorative baber i hengekøya forut. 

Så at han er mekaniker av profesjon. Så dette med riggen inntraff etter at han hadde reparert båten? Samtalen med designsjefen hos Lagoon var ikke betryggende. Typisk ansvarsfraskrivelse, men hadde han kommet med innrømmelser ville vel Lagoon kunnet levere boet til skifteretten. 

Katamaraner har andre strukturelle utfordringer enn enskrogere. Men jeg må si at disse båtene fasinerer meg. 

Sun Flyer skrev for 8 timer siden:

Du generaliserer voldsomt nå. Til jordomseiling ville jeg valgt en Lagoon i god stand 10 av 10 ganger foran en gammeldags jernklump. 

jeg tenker det kommer helt an på hvor man skal seile. Jeg ser absolutt fordelen med boflaten i en karamaran. Men å dra en seriebygd katamaran rundt Kapp Horn ser jeg ikke helt for meg.

Det var det med å finne en Lagoon 450 i god stand da. Det er jo krevende å vite om man må rive ut innredning for å vurdere tilstanden på strukturelle konstruksjoner

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Sun Flyer skrev for 9 timer siden:

Du generaliserer voldsomt nå. Til jordomseiling ville jeg valgt en Lagoon i god stand 10 av 10 ganger foran en gammeldags jernklump. 

Lagoon lages vel ikke av stål?

For meg er det forbausende at en slik båt nærmest kan ramle fra hverandre. Selv om denne hadde hatt store orkanskader.  Skal man reise jorden rundt, mer eller mindre langs ekvator, kan man risikere at den går i oppløsning underveis.

Jeg ville verken hatt den rundt Kapp Horn eller Nordvestpassasjen. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Hulda skrev for 2 timer siden:

Lagoon lages vel ikke av stål?

For meg er det forbausende at en slik båt nærmest kan ramle fra hverandre. Selv om denne hadde hatt store orkanskader.  Skal man reise jorden rundt, mer eller mindre langs ekvator, kan man risikere at den går i oppløsning underveis.

Jeg ville verken hatt den rundt Kapp Horn eller Nordvestpassasjen. 

Lagoon lages heldigvis ikke av stål, nei. Og man risikerer neppe at den "går i oppløsning". Generaliseringen din er latterlig. Sett deg bedre inn i saken. Ingen båter er perfekt. Det er registrert skader på et 20-talls båter fra en produksjon på 800. Men lagoon gjorde om på hovedskottet etter båt nr 127, så det forventes tilfeller utover dette. Artig at du nevner Nordvestpassasjen. For du husker vel den første båten som seilte begge passasjene rundt nordpolen i samme sesong; hvilken båttype var det?

I forhold til at Hulda visstnok er så solid er det for meg litt overraskende at hun stort sett beveger seg innenfor området Son-Marstrand-Anholt-Skagen. Da er det liten vits i å snakke om at båten tåler nordvetspassasjen og kapp horn..

Bitteliten skrev for 3 timer siden:

jeg tenker det kommer helt an på hvor man skal seile. Jeg ser absolutt fordelen med boflaten i en karamaran. Men å dra en seriebygd katamaran rundt Kapp Horn ser jeg ikke helt for meg.

Det var det med å finne en Lagoon 450 i god stand da. Det er jo krevende å vite om man må rive ut innredning for å vurdere tilstanden på strukturelle konstruksjoner

Det er nok mer vanlig å seile rundt kapp horn i en seriebygd katamaran enn i en svensk skjærgårdsseiler.

Nå er det ingen perfekte båter i verden. Alt er jo et kompromiss. Men hvis man ser på hvilke båter som blir brukt til hva får man jo et inntrykk. Man kan jo spørre de som forhandler turkatamaraner i Norge hvor stor prosent av de solgte båtene som skal til langtur eller jordomseiling. Og så kan man spørre de som selger jålete svenske båter fulle av regnskogtre om det samme. Kanskje svarene vil overraske deg. Når det gjelder det å finne en L450; da må jeg jo spørre. Er du egentlig i dèt markedet? Hvis man vurderer en L450 så vurderer man også en monohull på mellom 60 og 70 fot. Flere av fordelene med katamaran er jo at man kan kjøpe en mindre båt som er lettere å håndtere og likevel ha all komforten, volumet, den økte tryggheten, i mange tilfeller farten fra en veldig stor mono.

PS. L450 er gått ut av produksjon for etpar år siden.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Sun Flyer skrev 3 minutter siden:

Lagoon lages heldigvis ikke av stål, nei. Og man risikerer neppe at den "går i oppløsning". Generaliseringen din er latterlig. Sett deg bedre inn i saken. Ingen båter er perfekt. Det er registrert skader på et 20-talls båter fra en produksjon på 800. Men lagoon gjorde om på hovedskottet etter båt nr 127, så det forventes tilfeller utover dette. Artig at du nevner Nordvestpassasjen. For du husker vel den første båten som seilte begge passasjene rundt nordpolen i samme sesong; hvilken båttype var det?

I forhold til at Hulda visstnok er så solid er det for meg litt overraskende at hun stort sett beveger seg innenfor området Son-Marstrand-Anholt-Skagen. Da er det liten vits i å snakke om at båten tåler nordvetspassasjen og kapp horn..

Det var da svært så aggressive og hårsåre vi var i dag da? Ser du har Lagoon, men det er da ingen grunn til å ta slik på vei. Jeg regner med at du seiler rundt i isen når det er 10 kalde og koser deg om bord med fullisolering. Du glemte sydenden av Danmark og Limfjorden. Det er to år siden jeg var på land i Son. Oslofjorden finner jeg kjedelig. 

Mitt eneste erfaringsgrunnlag er tre- fire videoer. Der det ble presentert to Lagoon'er og en Leopard. Hvilket fikk med til å vurdere Leopard som bedre konstruert enn Lagoon. Til og med de som ikke 'fant noen feil', hadde svekkelser som jeg ikke syntes videre om. Og finnéren som Lagoon bruker i bærende konstruksjoner er slik finnér som jeg bruker som skottbekledning i Hulda. Og Hulda har selvbærende karosseri. Man kan ikke sammenligne en papp-Lagoon mot en Hulda. Dog, som skrevet tidligere, jeg hadde ikke vært fremmed for en skikkelig bygget katamaran. Uansett, jeg er fornøyd med min Hulda. Så får du være fornøyd med den båten du har. 

Sun Flyer skrev 14 minutter siden:

Hvis man vurderer en L450 så vurderer man også en monohull på mellom 60 og 70 fot.

Er ikke de i to forskjellige prisområder? Enig i plassen er lik, men samme plass er dyrere på enskrog. En fordel katamaran har på havet er at oppvaskmaskin fungerer. Herlig bokomfort i en stor katamaran. Det lille jeg har testet på havet fungerer helt fint. Bra nok til en vanlig jordomseiling. Men litt kjedelige seilegenskaper. 

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

Vi får se når vi kommer til Kapp Horn. Kan være vi legger ut noen bilder av båter vi møter på veien :yesnod: 

Jeg hadde heller ikke seilt rundt Kapp Horn i en fransk monohull serieprodusert båt - samme hvor stor :wink:

Nei, men da har vi ikke noe å diskutere. Frankrike er dominerende innen havseiling. Trenger egentlig ikke å si mer. Og uansett hvilken båt man har så er det besetningen som er avgjørende.

Hulda skrev for 2 timer siden:

Det var da svært så aggressive og hårsåre vi var i dag da? Ser du har Lagoon, men det er da ingen grunn til å ta slik på vei. Jeg regner med at du seiler rundt i isen når det er 10 kalde og koser deg om bord med fullisolering. Du glemte sydenden av Danmark og Limfjorden. Det er to år siden jeg var på land i Son. Oslofjorden finner jeg kjedelig. 

Mitt eneste erfaringsgrunnlag er tre- fire videoer. Der det ble presentert to Lagoon'er og en Leopard. Hvilket fikk med til å vurdere Leopard som bedre konstruert enn Lagoon. Til og med de som ikke 'fant noen feil', hadde svekkelser som jeg ikke syntes videre om. Og finnéren som Lagoon bruker i bærende konstruksjoner er slik finnér som jeg bruker som skottbekledning i Hulda. Og Hulda har selvbærende karosseri. Man kan ikke sammenligne en papp-Lagoon mot en Hulda. Dog, som skrevet tidligere, jeg hadde ikke vært fremmed for en skikkelig bygget katamaran. Uansett, jeg er fornøyd med min Hulda. Så får du være fornøyd med den båten du har. 

Jeg er ikke hårsår. Men irriterende når man på bakgrunn av etpar youtubevideoer karakteriserer et båtverfts produksjon fra oppstart til i dag som "bryggebåter". Jeg har nå bodd i båten siden jeg kjøpte den i 2012, så hvordan den fungerer om vinteren vet jeg endel mer enn deg om. Kan du utfra en video vite hvilken finerkvalitet man snakker om? Det nekter jeg å tro. Ut fra hva jeg vet om seiling og båter ser jeg ingen grunn til å ønske meg en båt av samme materiale som spiker. Du glemte å svare på hvilken båt det var som først seilte rundt nordpolen på en sesong. Var den bygd av spikermateriale eller kompositt? Et eller flere skrog?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...