Bitteliten Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 @Sun Flyer det er et kvalifisert valg fra vår side. Jeg vil ha en båt som retter seg opp om vi går rundt. Sitér dette innlegget Link to post
dsm Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Ang Nordpolen på en sesong ble vel nærmest uavgjort mellom en metall enskrogs og en flerskorgs komposittbåt. Den første til å seile begge passasjer dog på to år var vel franske Vagabond i den tiden isforholdene gjorde det umulig å klare det på en sesong. Tror den var mono stål. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Torleif var i Flerskrogsklubben og pratet om prosjektet før de dro. Hovedårsaken til at trimaranen ble valgt var fordi den var lett nok til å dra oppå isen med håndkraft hvis det ble nødvendig. En riktig bygd flerskrogsbåt er å foretrekke framfor en enskrogsbåt i de aller fleste situasjoner. En tung flerskrogsbåt vil kunne få problemer i store bølger og lettere kullseile enn en lettere som både vil være enklere å styre riktig og mer legge seg oppå bølgene. Videre er det definitivt en fordel med senkekjøler som stikker dypt for å kunne holde retningen i en brytende bølge framfor faste kjøler som kan "miste" grepet. En riktig konstruert katamaran synker ikke. Hvis den først går rundt, så har man en stabil platform og luker på undersiden med tillgang til det man trenger inni båten. En enskrogsbåt vil ikke alltid rette seg opp, og da har man et større problem. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Huff, da. Pappan min har større øks enn pappan din. Tenker du på 'Libellule'? Det var vel ikke en 45 fot Lagoon , så vidt jeg vet. Om jeg kan se kvaliteten på kryssfinnér ut fra en video? Det kan jeg. Jeg kan også se konstruksjonsflopper. Eksempelvis gjennomføringer som lekker vann inn i båten der vannet ikke drenerer, men kan bli liggende og trekke inn i kryssfinnér endeved, som er del av konstruksjonens strukturelle styrke. Og som i sin tur er bygget inn, slik at man må demontere innredningen for å kunne sjekke forholdene. Og man ikke kan se skadene før de er så åpenbare at en eventuell ulykke er rett rundt hjørnet. For meg er slikt bånn i bøtta, men man vurderer naturligvis forhold og kvalitet ut fra eget kunnskapsgrunnlag og forutsetninger. Mitt kunnskapsgrunnlag er at jeg har gått i læra som båtbygger, noen folk fra Tørvikbygd i Hardanger, restaurering av seilbåter osv. Tross alt har jeg jobbet en del med båter. Vi roter rundt i Kattegat. Vi liker å besøke forskjellige havner. For oss er ikke poenget å reise så langt som mulig. Poenget for oss er å rote rundt i nærområdet. Ta oss inn på plasser der vi kan knalle i granitten uten at det gjør noe. Ikke behøve å bekymre oss for om båten tåler is, granitt, hard vind. Hulda er designet for å kunne rulle rundt og komme opp med riggen i behold. Sommer som vinter. Hulda har vært ute i såpass vær at bråttene har rullet over båten. Det er ikke slike sjøer man normalt får ute på havet, men inne i skjærgården. Om jeg vet noe om havet? Har hatt Nordsjøen som arbeidsplass i >15 år. Har vært fra Kirkenes til Aberdeen. Da jeg konstruerte Hulda, hadde jeg et program (en formel) for hvordan stabiliteten på forskjellige konstruksjoner var om de ble snudd opp/ned i havet. Hulda med riggen på ratet helt på topp. Man regner på hvor ustabil båten er opp/ned. Til og med redningsskøyter fra begynnelsen av 1900-tallet kunne rulle rundt og komme opp med riggen i beholdt. Det er ikke noe nytt, det var noe av greia til Colin Archer. Tror ikke jeg gidder denne skyttergravstråden mer. Det bringer ingen informasjon av verdi for meg. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Regner med at det ikke var et svar til meg, Hulda, og at du oppfattet mine innlegg som en kritikk av deg/din kompetanse. Jeg snakker altså generelt om flerskrogsbåter, og hvilke av dem som er mer egnet enn andre til hva. (Samt en liten kommentar om at jeg mener at de beste av dem er bedre egnet enn de beste enskrogsbåtene, men såppass får man vel tåle;) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Maika skrev for 1 time siden: Regner med at det ikke var et svar til meg, Hulda, og at du oppfattet mine innlegg som en kritikk av deg/din kompetanse. Overhode ikke :-) Og så må man få lov til å mene hva man vil, ut fra de forutsetninger man legger til grunn. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Hulda skrev for 3 timer siden: Huff, da. Pappan min har større øks enn pappan din. Tenker du på 'Libellule'? Det var vel ikke en 45 fot Lagoon , så vidt jeg vet. Om jeg kan se kvaliteten på kryssfinnér ut fra en video? Det kan jeg. Da jeg konstruerte Hulda, hadde jeg et program (en formel) for hvordan stabiliteten på forskjellige konstruksjoner var om de ble snudd opp/ned i havet. Hulda med riggen på ratet helt på topp. Man regner på hvor ustabil båten er opp/ned. Til og med redningsskøyter fra begynnelsen av 1900-tallet kunne rulle rundt og komme opp med riggen i beholdt. Det er ikke noe nytt, det var noe av greia til Colin Archer. Tror ikke jeg gidder denne skyttergravstråden mer. Det bringer ingen informasjon av verdi for meg. Noe av det jeg liker ved deg er at du strutter av selvtillit. Men litt ydmykhet skader neppe en gang i blant. Aner ikke hva du mener med Libellule. Jeg sikter til denne: Børge, Thorleif og Vincent ti år etter (seilmagasinet.no) En tur som ville vært umulig på en seilbåt bygd av spikermateriale. Det er jo fint at du har regnet på hva som skjer med Hulda om hun blir slått ned. Om du har regnet riktig vet du jo ikke før det skjer, og dit kommer du sansynligvis ikke. I 2018 fikk jo gammeldagse, tunge båter demonstrert hvor solide de er på golden globeregattaen. Av 18 påmeldte kom kun 5 i mål. Hovedproblemet var rigger som knakk etter knockdown. Tipper også disse hadde regnet seg fram til at riggene skulle tåle dette. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Bitteliten skrev for 4 timer siden: @Sun Flyer det er et kvalifisert valg fra vår side. Jeg vil ha en båt som retter seg opp om vi går rundt. Og jeg vil ha en som ikke synker om den tar inn vann. Og der jeg har et til ror om det ene knekker. Og der jeg har en ekstra motor om den ene svikter. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Maika skrev for 19 timer siden: Lagoon er bygget for komfort. Det er for det meste veldig behagelige å være i, men i svært dårlig vær vil endel påstå at en lettere katamaran er tryggere. Tja, vil jeg si. Kommer anpå hvordan du ser på det. Største faren for kullseiling er jo forover. De fleste av de lette båtene har smale forskip med mindre bæring. Du kan jo lese hva mr Impi mener om saken: Why do we love our Lagoon 440? | Impi On-line Store (impi-store.blogspot.com) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
dobsen62 Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 https://www.cruisersforum.com/forums/f139/broken-bulkheads-248854.html https://www.seilmagasinet.no/are-wiig-batkonstruksjon-dufour-405/dette-forklarte-vitnene-i-rettssaken-om-dufour/458210 Det er flere verft som har/har hatt problemer med byggekvaliteten. For de fleste båtkjøpere, er vel Bling-Bling faktoren viktigere enn byggekvalitet. Det er viktigere å bruke pengene på en ”kebabsjappe” på hekken, enn skikkelig kryssfiner til skott/spant. Det finnes også gode vannfast laminater, men dette koster jo penger. Sitér dette innlegget Link to post
skagenekspressen Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Forundret over at temaet strukturelle svakheter på Lagoon 450 plutselig er dreid til spiker og flerskrog mot enskrog. Dekkmanøver? Sitér dette innlegget Link to post
tomcat Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 hehe, diskusjonsfora på nett er jo akkurat det - diskusjon. Saklig eller ikke, det er opp til moderatorer og kontekst. Lagoon blir nå belyst, men delaminering på HR for noen år siden, kanskje ikke ulikt? Sitér dette innlegget Link to post
nie Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Hvis jeg, av en eller annen grunn, skulle være i markedet for å kjøpe en slik Lagoon 450 eller annen Lagoon; hvordan går man frem for å avklare om båten har disse skadene eller ikke? Svaret er jo ofte å få med en "fagmann", men hvordan skal en fagmann avklare slikt uten å rive deler av interiøret? (Helt hypotetisk ....jeg kjører harrybåt (motorbåt) og tenker å fortsette med det) Redigert 22.Juni.2021 av nie (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Man må rive ut deler av interiøret. Symptomene jeg har sett fra filmer er feks slakke vant, at innredningen flytter seg, dører kniper og gulvet i cockpit som svikter/gynger. Redigert 22.Juni.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 23.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2021 (redigert) Flerskrog kontra enskrogs, jeg har blitt omvendt men har ikke råd. Å ligge oppmed i en båt som flyter kontra en båt som blir slått i filler av en rigg som henger på siden, det er noe drit med begge deler men den tid den sorg.Man ligger uansett 90% av tiden i ro og da er cat suverent Redigert 23.Juni.2021 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Siste nytt i denne saken fra Parvel Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Chilli Solbris Svart 25.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juli.2021 Jeg har båt jeg også!?? Ingen dører kniper. Men lommeboka kniper teller det? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.