Jump to content

Lagoon 450. Store strukturelle problemer på mange båter?

Bitteliten

Recommended Posts

Torleif var i Flerskrogsklubben og pratet om prosjektet før de dro. Hovedårsaken til at trimaranen ble valgt var fordi den var lett nok til å dra oppå isen med håndkraft hvis det ble nødvendig.

En riktig bygd flerskrogsbåt er å foretrekke framfor en enskrogsbåt i de aller fleste situasjoner. En tung flerskrogsbåt vil kunne få problemer i store bølger og lettere kullseile enn en lettere som både vil være enklere å styre riktig og mer legge seg oppå bølgene. Videre er det definitivt en fordel med senkekjøler som stikker dypt for å kunne holde retningen i en brytende bølge framfor faste kjøler som kan "miste" grepet.

En riktig konstruert katamaran synker ikke. Hvis den først går rundt, så har man en stabil platform og luker på undersiden med tillgang til det man trenger inni båten.

En enskrogsbåt vil ikke alltid rette seg opp, og da har man et større problem.

Huff, da. Pappan min har større øks enn pappan  din. Tenker du på 'Libellule'? Det var vel ikke en 45 fot Lagoon , så vidt jeg vet. Om jeg kan se kvaliteten på kryssfinnér ut fra en video? Det kan jeg. Jeg kan også se konstruksjonsflopper. Eksempelvis gjennomføringer som lekker vann inn i båten der vannet ikke drenerer, men kan bli liggende og trekke inn i kryssfinnér endeved, som er del av konstruksjonens strukturelle styrke. Og som i sin tur er bygget inn, slik at man må demontere innredningen for å kunne sjekke forholdene. Og man ikke kan se skadene før de er så åpenbare at en eventuell ulykke er rett rundt hjørnet. For meg er slikt bånn i bøtta, men man vurderer naturligvis forhold og kvalitet ut fra eget kunnskapsgrunnlag og forutsetninger. Mitt kunnskapsgrunnlag er at jeg har gått i læra som båtbygger, noen folk fra Tørvikbygd i Hardanger, restaurering av seilbåter osv.

Tross alt har jeg jobbet en del med båter. Vi roter rundt i Kattegat. Vi liker å besøke forskjellige havner. For oss er ikke poenget å reise så langt som mulig. Poenget for oss er å rote rundt i nærområdet. Ta oss inn på plasser der vi kan knalle i granitten uten at det gjør noe. Ikke behøve å bekymre oss for om båten tåler is, granitt, hard vind. Hulda er designet for å kunne rulle rundt og komme opp med riggen i behold. Sommer som vinter. Hulda har vært ute i såpass vær at bråttene har rullet over båten. Det er ikke slike sjøer man normalt får ute på havet, men inne i skjærgården. Om jeg vet noe om havet? Har hatt Nordsjøen som arbeidsplass i >15 år. Har vært fra Kirkenes til Aberdeen. 

Da jeg konstruerte Hulda, hadde jeg et program (en formel) for hvordan stabiliteten på forskjellige konstruksjoner var om de ble snudd opp/ned i havet. Hulda med riggen på ratet helt på topp. Man regner på hvor ustabil båten er opp/ned. Til og med redningsskøyter fra begynnelsen av 1900-tallet kunne rulle rundt og komme opp med riggen i beholdt. Det er ikke noe nytt, det var noe av greia til Colin Archer.

Tror ikke jeg gidder denne skyttergravstråden mer. Det bringer ingen informasjon av verdi for meg.

Regner med at det ikke var et svar til meg, Hulda, og at du oppfattet mine innlegg som en kritikk av deg/din kompetanse.

Jeg snakker altså generelt om flerskrogsbåter, og hvilke av dem som er mer egnet enn andre til hva.

(Samt en liten kommentar om at jeg mener at de beste av dem er bedre egnet enn de beste enskrogsbåtene, men såppass får man vel tåle;)

Hulda skrev for 3 timer siden:

Huff, da. Pappan min har større øks enn pappan  din. Tenker du på 'Libellule'? Det var vel ikke en 45 fot Lagoon , så vidt jeg vet. Om jeg kan se kvaliteten på kryssfinnér ut fra en video? Det kan jeg.

Da jeg konstruerte Hulda, hadde jeg et program (en formel) for hvordan stabiliteten på forskjellige konstruksjoner var om de ble snudd opp/ned i havet. Hulda med riggen på ratet helt på topp. Man regner på hvor ustabil båten er opp/ned. Til og med redningsskøyter fra begynnelsen av 1900-tallet kunne rulle rundt og komme opp med riggen i beholdt. Det er ikke noe nytt, det var noe av greia til Colin Archer.

Tror ikke jeg gidder denne skyttergravstråden mer. Det bringer ingen informasjon av verdi for meg.

Noe av det jeg liker ved deg er at du strutter av selvtillit. Men litt ydmykhet skader neppe en gang i blant.

Aner ikke hva du mener med Libellule. Jeg sikter til denne: Børge, Thorleif og Vincent ti år etter (seilmagasinet.no)

En tur som ville vært umulig på en seilbåt bygd av spikermateriale.

Det er jo fint at du har regnet på hva som skjer med Hulda om hun blir slått ned. Om du har regnet riktig vet du jo ikke før det skjer, og dit kommer du sansynligvis ikke. 

I 2018 fikk jo gammeldagse, tunge båter demonstrert hvor solide de er på golden globeregattaen. Av 18 påmeldte kom kun 5 i mål. Hovedproblemet var rigger som knakk etter knockdown. Tipper også disse hadde regnet seg fram til at riggene skulle tåle dette. 

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Maika skrev for 19 timer siden:

Lagoon er bygget for komfort. Det er for det meste veldig behagelige å være i, men i svært dårlig vær vil endel påstå at en lettere katamaran er tryggere. 

Tja, vil jeg si. Kommer anpå hvordan du ser på det. Største faren for kullseiling er jo forover. De fleste av de lette båtene har smale forskip med mindre bæring. Du kan jo lese hva mr Impi mener om saken: Why do we love our Lagoon 440? | Impi On-line Store (impi-store.blogspot.com)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

https://www.cruisersforum.com/forums/f139/broken-bulkheads-248854.html

https://www.seilmagasinet.no/are-wiig-batkonstruksjon-dufour-405/dette-forklarte-vitnene-i-rettssaken-om-dufour/458210

Det er flere verft som har/har hatt problemer med byggekvaliteten.

For de fleste båtkjøpere, er vel Bling-Bling faktoren viktigere enn byggekvalitet.

Det er viktigere å bruke pengene på en ”kebabsjappe” på hekken, enn skikkelig kryssfiner til skott/spant.

Det finnes også gode vannfast laminater, men dette koster jo penger.

Hvis jeg, av en eller annen grunn, skulle være i markedet for å kjøpe en slik Lagoon 450 eller annen Lagoon;

hvordan går man frem for å avklare om båten har disse skadene eller ikke?

Svaret er jo ofte å få med en "fagmann", men hvordan skal en fagmann avklare slikt uten å rive deler av interiøret?

(Helt hypotetisk :smiley: ....jeg kjører harrybåt (motorbåt) og tenker å fortsette med det)

Redigert av nie (see edit history)
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...