Steen Startet 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2021 Skal etter hvert bytte til ny motor på min Dolmøy 230 Fisker. Motor som står på nå er Selva 100xsr(Yamaha F100D). Gått ca 1800 timer. Siden det er maks 115hk på båten, så blir det å satse på det. Foreløpig så ser det ut som det er Yamaha og Mercury som er mest aktuell. Har sett på Suzuki også, men litt usikker på forhandler der.... Jeg kjører ca 200 timer i året og siden jeg gjør alt av vedlikehold selv så blir nok det vektlagt ganske mye. Vedlikeholdsmessig er vell Mercury enklere enn Yamaha med tanke på man slipper registerreimskifte. I den anledninger er jeg interessert i høre om erfaringene fra dere som har Mercury F115 og Yamaha F115? Eventuelt andre merker? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Om du velger Yamaha, Mercury, Honda, Tohatsu eller Suzuki (er det flere..?) er det alle motorer av god kvalitet. Usikker på dette med registerreim eller kjede. Ser du skriver du slipper skifte av registerreim på Mercury. Det gjelder vel også Suzuki, Honda og Tohatsu (som er samme motor som Honda). Betyr det at det kun er Yamaha av disse som har registerreim i dag? Ser også du skriver at du vil gjøre alt av vedlikehold selv. Om det er snakk om kjøp av ny motor så er vel autorisert service nødvendig for å opprettholde garanti. Personlig har jeg en Honda BF115. Stor og tung, men suveren kvalitet. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Mouche Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 roesok skrev 51 minutter siden: Om det er snakk om kjøp av ny motor så er vel autorisert service nødvendig for å opprettholde garanti. Nja.....For at garantien IKKE skal gjelde for det aktuelle problemet så må det vel være en årsakssammenheng mellom manglende service og det aktuelle problemet? Og ofte gjelder denne også så lenge man kan dokumentere at det som en service innebærer faktisk er gjort. Her kan det være forskjeller fra produsent til produsent/forhandler. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vladak Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Jeg bruker en Suzuki 115, den fungerer som en sveitsisk klokke. Jeg tror Honda, Mercury, Yamaha, Takhatsu handler om motorer av samme bra kvalitet. Nå kjøpte jeg en ny Evinrude e-tek g2 115 ….. men jeg ikke har montert den på båten ennå. Sitér dette innlegget Link to post
snekkerbod Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Merk at Suzuki DF140 og DF115 er samme blokka, så om du ønsker litt mer trøkk så kan du gå for DF140 som har samme vekt som DF115. Husk bare at DF140 er vesentlig slappere enn feks en DF150. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 roesok skrev for 6 timer siden: Om du velger Yamaha, Mercury, Honda, Tohatsu eller Suzuki (er det flere..?) er det alle motorer av god kvalitet. Usikker på dette med registerreim eller kjede. Ser du skriver du slipper skifte av registerreim på Mercury. Det gjelder vel også Suzuki, Honda og Tohatsu (som er samme motor som Honda). Betyr det at det kun er Yamaha av disse som har registerreim i dag? Ser også du skriver at du vil gjøre alt av vedlikehold selv. Om det er snakk om kjøp av ny motor så er vel autorisert service nødvendig for å opprettholde garanti. Personlig har jeg en Honda BF115. Stor og tung, men suveren kvalitet. Nye Tohatsu MFS115 har dessverre registerreim, men ellers ser den veldig lovende ut på papiret. Grunnen til at jeg kanskje er litt usikker på Suzuki er ikke pga motorene, men pga jeg må forholde meg til Lundamo Auto her i Trondheim(som har et tvilsomt rykte på seg) Honda BF115 hadde vært veldig bra valg om det ikke hadde vært for at vekten er helt på grensen til maks tillat motorvekt etter å ha snakket med Dolmøy Båt. Hvor mange timer har du kjørt din Honda? Det som jeg ser skiller seg ut litt mellom ulike merker er at Honda og Tohatsu krever oftere service sammenlignet med Yamaha, Suzuki og Mercury. I forhold til garanti så skal det holde med å dokumentere alt man gjør av servicer selv tenker jeg. Såfremt man ikke gjør noe galt og et eventuelt problem ikke er relevant til det man har gjort på servicene så må det være enkel sak. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Kan jeg spørre hva som gikk galt på din Selva? 1800 timer var da ikke så mye. Alder på den? Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 21.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Sørlandet2 skrev 22 minutter siden: Kan jeg spørre hva som gikk galt på din Selva? 1800 timer var da ikke så mye. Alder på den? Selva'en fungerer fremdeles veldig bra, den brukes daglig/ukentlig nå for tiden og har ikke hatt noe problemer under mitt eierskap. Det er en 2013 modell. Det er litt usikkert akkurat når det blir å bytte, men litt av grunnen til at det mest sannsynlig blir å bytte til nyere motor er kombinasjon av salgsverdi på gammel motor, lang leveringstid på ny motor(hvis man er så uheldig at det oppstår store problemer) og ønske om 15 hk ekstra(skulle gjerne hatt mer, men 115hk maks). Jeg er på sjøen hele året og skulle jeg blitt landfast pga motorhavari over lengre tid hadde jeg nok blitt gal... Jeg tror nok Selva'en kan gå 1800 timer til før den sier stopp. Det kan hende jeg velger å beholde den 1 eller 2 års tid til, men får se det litt an. Etterspørslene etter nye utenbordsmotorer er veldig stor og jeg frykter det kan drive opp prisene når leveringssituasjonen er sånn som nå. Sitér dette innlegget Link to post
Hansvik Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Å bytte reg reim på en Yamaha høres mye vanskeligere ut enn det er. Med riktig ters, slagtrekker og momentnøkkel er det fort gjort. Det ligger i tillegg gode videoer på YouTube. Bør ikkje være eit argument for ikkje velge Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 Steen skrev 49 minutter siden: Selva'en fungerer fremdeles veldig bra, den brukes daglig/ukentlig nå for tiden og har ikke hatt noe problemer under mitt eierskap. Det er en 2013 modell. Det er litt usikkert akkurat når det blir å bytte, men litt av grunnen til at det mest sannsynlig blir å bytte til nyere motor er kombinasjon av salgsverdi på gammel motor, lang leveringstid på ny motor(hvis man er så uheldig at det oppstår store problemer) og ønske om 15 hk ekstra(skulle gjerne hatt mer, men 115hk maks). Jeg er på sjøen hele året og skulle jeg blitt landfast pga motorhavari over lengre tid hadde jeg nok blitt gal... Jeg tror nok Selva'en kan gå 1800 timer til før den sier stopp. Det kan hende jeg velger å beholde den 1 eller 2 års tid til, men får se det litt an. Etterspørslene etter nye utenbordsmotorer er veldig stor og jeg frykter det kan drive opp prisene når leveringssituasjonen er sånn som nå. Kan nok være en fornuftig tid å bytte. Kurant motor du har. Men kjekt med nytt ? Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 21.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2021 (redigert) Steen skrev for 3 timer siden: Hvor mange timer har du kjørt din Honda? ..... I forhold til garanti så skal det holde med å dokumentere alt man gjør av servicer selv tenker jeg. Den Hondaen jeg har nå er nettopp kjøpt. Er en 2012 mod, men bare kjørt 55 timer. Har ellers lang erfaring med Honda; både med bil, MC/scootere, snøfreser og tre Honda utenbordsmotorer. Min subjektive mening er at ingen lager bedre motorer. Hadde for noen år siden en 1999 mod Honda BF115. Null problem med den, som med de andre Honda-produktene. Mener å ha lest at Honda ofte foretrekkes av yrkesfiskere rundt om i verden grunnet høy kvalitet og lite feil. Når det gjelder denne 115 hk er det samme blokka som på 150 hk. Så motor er noe tyngre enn de andre som er nevnt her. 2,4 l volum krever sitt. Det betyr samtidig bra med dreiemoment. Samtidig er ingen motorer i denne klassen noe dårlig valg. Blir bra samme hva du velger. Mulig du har rett i at garanti dekkes også om du gjør servicen selv; men ville uansett ha sjekket det. Redigert 21.Juni.2021 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 roesok skrev for 23 timer siden: Det gjelder vel også Suzuki, Honda og Tohatsu (som er samme motor som Honda). Nå har Tohatsu sin helt nye egenutviklede 2-liters 115 hk på 178 kg. Den kommer også som 75, 90 og 100 hk, samt faktisk også som 140 hk fra i år. Noe for nesten enhver båt altså. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Kan trygt anbefale Mercury F115. En lett, sterk, stillegående, nøysom og vedlikeholdsvennlig motor. Klassens største sylindervolum, iallefall for motorer under 200 kg. Monterte min i 2015 og har kjørt 160 timer. Mercury har virkelig lagt seg i selen for å levere en motor som innfrir, og som er enkel å vedlikeholde selv. Du må riktignok ta av propellen for å få skiftet giroljen, men da gror iallefall ikke propellen fast Den heller ikke er den dyreste 115 hk-motoren på markedet. Og når man dessuten kan velge mellom standard girhus eller CT girhus (Command Thrust) for litt tyngre båter så det det nesten en no-brainer. Redigert 22.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
roesok Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Teerex skrev 31 minutter siden: Nå har Tohatsu sin helt nye egenutviklede 2-liters 115 hk på 178 kg. Den kommer også som 75, 90 og 100 hk, samt faktisk også som 140 hk fra i år. Noe for nesten enhver båt altså. Flott! Fant bare en nettside der det stod at større Tohatsu-motorer har Honda innmat med Tohatsu-deksel på. Denne nye serien ser bra ut. 140 hk og 178 kg er mye krefter for lite vekt. Samme motorblokk altså fra 75 til 140 hk? Redigert 22.Juni.2021 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Ja samme blokk. Greit å utnytte samme blokka til mange effektklasser når vekta ikke er overveldende høy. Men litt tung som 75/90 hester kanskje. Fra 150-250 hk er det fortsatt Hondamotorer med Tohatsu dekal/farge som gjelder. Her Tohatsu-katalogen (uten 140 hk) https://issuu.com/honda-kellox/docs/210127_tohatsu_katalog_2021_no_v6_web Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
abbor Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Suzuki DF115B og DF140B er de eneste motorene i denne størrelsen med drive-by-wire. Jeg har hatt 2500 problemfrie timer med min 2006 DF115, i neste uke blir det ny motor med drive-by-wire og Troll Mode. Gamlemotoren har jeg solgt til en kamerat som jeg er med på fisking en gang i blant så helt kvitt den blir jeg ikke. Basert på det jeg vet om disse motorene så kan den gå 2500 timer til uten problemer. Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 abbor skrev 1 time siden: Suzuki DF115B og DF140B er de eneste motorene i denne størrelsen med drive-by-wire. Jeg har hatt 2500 problemfrie timer med min 2006 DF115, i neste uke blir det ny motor med drive-by-wire og Troll Mode. Gamlemotoren har jeg solgt til en kamerat som jeg er med på fisking en gang i blant så helt kvitt den blir jeg ikke. Basert på det jeg vet om disse motorene så kan den gå 2500 timer til uten problemer. Den er absolutt en mulig kandidat. Hvor mye måtte du betale ferdig montert? Sitér dette innlegget Link to post
Steen Svart 22.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 Teerex skrev for 11 timer siden: Kan trygt anbefale Mercury F115. En lett, sterk, stillegående, nøysom og vedlikeholdsvennlig motor. Klassens største sylindervolum, iallefall for motorer under 200 kg. Monterte min i 2015 og har kjørt 160 timer. Mercury har virkelig lagt seg i selen for å levere en motor som innfrir, og som er enkel å vedlikeholde selv. Du må riktignok ta av propellen for å få skiftet giroljen, men da gror iallefall ikke propellen fast Den heller ikke er den dyreste 115 hk-motoren på markedet. Og når man dessuten kan velge mellom standard girhus eller CT girhus (Command Thrust) for litt tyngre båter så det det nesten en no-brainer. Høres bra ut. Ser du hadde en video av noen u-lyder fra powertrimen. Har det vært lekkasje på den? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2021 (redigert) Steen skrev for 3 timer siden: Høres bra ut. Ser du hadde en video av noen u-lyder fra powertrimen. Har det vært lekkasje på den? Jeg fikk ny trim i 2016 da den første hadde en tendens til å sige ned etter noen døgn. Var kanskje litt godt vant da jeg på min Honda 90 ikke måtte ha tiltlåsen på ved lengre tids landligge. Den nye trimmen funket fint, men jeg så at den manglet av en eller annen grunn noe forseglingsstoff på visse steder der det var oljekanaler boret inn som var plugget med stålkuler utvendig. Slike blindkanaler er jo ganske vanlig på slike trimsylindre. Nå bytta jeg trimmen selv, en enkel sak. Og brukte vanlig Tec7 til forsegling der det manglet, men det var jo ikke bra nok så det falt av. Skulle nok heller ha brukt noe epoxybasert. Når saltvann kommer i kontakt med ulike metaller blir det tydeligvis en uheldig reaksjon med tæring, så det ble oljelekkasje i en slik kanal etter 3-4 sesonger. Sløv som jeg var så glemte jeg å melde fra før motoren var passert 5 år (kjøpte den høsten 2014 men ikke montert før høsten 2015). Men fikk tak i en nesten ny komplett trimsylinder på finn for kr 3000, og den funker fint. Den siger veldig sakte ned fra tilten (noen cm i døgnet), så har tiltlåsen på. Ingen stor krise. Den hadde forøvrig det originale svarte forseglingsstoffet på akkurat som den originale. Den med lekkasje skal jeg fikse å ha i reserve, det er nok ikke så vrient. Ser at Mercury for ca 5 år siden oppgraderte noen tetninger i trimsylindrene for å hindre at motoren siger ned fra tilten. Oppgraderingskit kostet en hundrelapp cirka. Så skulle nok heller ha fått gjort det med den originale trimsylinderen istedenfor å bytte. Får se om jeg gidder å bytte de tetningene på den jeg har nå. Men ser i servicemanualen at Mercury spesifiserer at det kan være så så mye sig i tilten pr. døgn, og at det derfor ikke automatisk er reklamasjonsgrunn. Så kanskje bare tilfeldig at den originale jeg først hadde ikke hadde noe sig overhodet. Har sett samme tæringslekkasjeproblem på div. andre trimsylindre fra bl.a. Evinrude og Suzuki, men som regel etter mange år og evt. mangelfulle sinkanoder. Men ofte kan det fikses hvis man er litt kreativ og løsningsorientert. Gjenget opp hullet/kanalen og satte i syrefast skrue i en trimsylinder fra Evinrude. Kan sikkert også sveises eller tettes med epoxy (hvis den tåler oljetrykket da). Heldigvis har Mercury rimelige deler, både nytt og brukt. Komplett trimsylinder til f.eks. Evinrude E-tec 115 koster ca 25.000 i Norge, det er ca dobbelt så mye som til Mercury F115. Suzuki har vel også relativt dyre deler. Redigert 22.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.