Teerex
Steen skrev for 3 timer siden:Høres bra ut. Ser du hadde en video av noen u-lyder fra powertrimen. Har det vært lekkasje på den?
Jeg fikk ny trim i 2016 da den første hadde en tendens til å sige ned etter noen døgn. Var kanskje litt godt vant da jeg på min Honda 90 ikke måtte ha tiltlåsen på ved lengre tids landligge. Den nye trimmen funket fint, men jeg så at den manglet av en eller annen grunn noe forseglingsstoff på visse steder der det var oljekanaler boret inn som var plugget med stålkuler utvendig. Slike blindkanaler er jo ganske vanlig på slike trimsylindre. Nå bytta jeg trimmen selv, en enkel sak. Og brukte vanlig Tec7 til forsegling der det manglet, men det var jo ikke bra nok så det falt av. Skulle nok heller ha brukt noe epoxybasert. Når saltvann kommer i kontakt med ulike metaller blir det tydeligvis en uheldig reaksjon med tæring, så det ble oljelekkasje i en slik kanal etter 3-4 sesonger.
Sløv som jeg var så glemte jeg å melde fra før motoren var passert 5 år (kjøpte den høsten 2014 men ikke montert før høsten 2015). Men fikk tak i en nesten ny komplett trimsylinder på finn for kr 3000, og den funker fint. Den siger veldig sakte ned fra tilten (noen cm i døgnet), så har tiltlåsen på. Ingen stor krise. Den hadde forøvrig det originale svarte forseglingsstoffet på akkurat som den originale. Den med lekkasje skal jeg fikse å ha i reserve, det er nok ikke så vrient.
Ser at Mercury for ca 5 år siden oppgraderte noen tetninger i trimsylindrene for å hindre at motoren siger ned fra tilten. Oppgraderingskit kostet en hundrelapp cirka. Så skulle nok heller ha fått gjort det med den originale trimsylinderen istedenfor å bytte. Får se om jeg gidder å bytte de tetningene på den jeg har nå. Men ser i servicemanualen at Mercury spesifiserer at det kan være så så mye sig i tilten pr. døgn, og at det derfor ikke automatisk er reklamasjonsgrunn. Så kanskje bare tilfeldig at den originale jeg først hadde ikke hadde noe sig overhodet.
Har sett samme tæringslekkasjeproblem på div. andre trimsylindre fra bl.a. Evinrude og Suzuki, men som regel etter mange år og evt. mangelfulle sinkanoder. Men ofte kan det fikses hvis man er litt kreativ og løsningsorientert. Gjenget opp hullet/kanalen og satte i syrefast skrue i en trimsylinder fra Evinrude. Kan sikkert også sveises eller tettes med epoxy (hvis den tåler oljetrykket da).
Heldigvis har Mercury rimelige deler, både nytt og brukt. Komplett trimsylinder til f.eks. Evinrude E-tec 115 koster ca 25.000 i Norge, det er ca dobbelt så mye som til Mercury F115. Suzuki har vel også relativt dyre deler.