
Hulda
.Nei, jeg har ikke endret mening i og for seg. Men regelverket i Norge har blitt endret. Først hadde Hulda landjord etter skjøteledningsprinsippet. Så kom det opp her at klipt landjord med sjøjord via Dynaplate var et godt alternativ for båter med skrog av isolerende materiale. Jord tilsvarende 0,5 kvm kobberplate. Deretter kom DSB med en presisering der klipt jord og Dynaplate/0,5 kvm kobberplate ble forbudt. Da, slik jeg oppfatter, stod man igjen med tre alternativer:
1) Zincsaver med kobling av overløpsstrøm til motorblokk
2) Skilletrafo koblet som IT eller TT, klipt landjord
3) Landjord ført direkte fra land til motorblokk
Her kan motorblokk sammenstilles som jordleder til batteri minus, propellaksling og tilsvarende.
Går man bare over grensen til Sverige, er det elektriske landanlegget bedre og restriksjonene mer liberale. Norge, sammen med Australia og Canada er etter ryktene de strengeste.
Jeg vet ikke om dette var forklarende eller forvirrende.
Vær klar over hvorvidt inverteren følger norsk regelverk eller ikke. Skulle jeg hatt, hvilket jeg forhåpentligvis får, inverter, ville det bli koblet mot båtens felles jordskinne og personverautomater.