Bruker18 Startet 20.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 20.Juni.2021 Noen som har vært borti at Impeller snur seg inni pumpehuset ved gasspådrag. Kan ha fin kjølestråle når jeg setter den ut Og kjører på lavt turtall. Så når jeg gir på blir kjølestrålen svakere. Når jeg tar av undervannshuset etterpå så er noen av finnene på impelleren snudd feil vei. Er original Mercury Impeller, nylig byttet. Er blitt satt inn riktig vei også. Hva er løsningen her? se bilde Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 1.April.2022 Link til dette innlegget Svart 1.April.2022 Bruker18 skrev On 20.6.2021 at 23.56: Noen som har vært borti at Impeller snur seg inni pumpehuset ved gasspådrag. Kan ha fin kjølestråle når jeg setter den ut Og kjører på lavt turtall. Så når jeg gir på blir kjølestrålen svakere. Når jeg tar av undervannshuset etterpå så er noen av finnene på impelleren snudd feil vei. Er original Mercury Impeller, nylig byttet. Er blitt satt inn riktig vei også. Hva er løsningen her? se bilde Fant du ut av kjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørgvin Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 (redigert) Et tips til de som sliter med dårlig kjøling på disse motorene er at kjølekanaler i adapterplaten og gummigjennomføring for vannrøret tetter seg med avleiringer. Powerhead og midtseksjon må av. Jeg monterte nye pakninger mellom adapterplate, powerhead og midtseksjon, nytt vannrør og gjennomføring, samt en tetning i adapterplaten hvor drivaksel går gjennom. Satser på det løser kjøleprobleme😀 Tidligere eier sier det har blitt kjørt ferskvann igjennom hver høst. Har hørt fra verksted at denne modellen lider litt av dette rundt denne årgangen. Designet gjør jo at kanalene har noen kneiker som ikke er ideel med tanke på oppsamling av gugge. Redigert 15.Mai.2022 av Bjørgvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørgvin Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Rengjort adapterplate. Ligger oppned. Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Interessant. Har to slike motorer med samme symptom, dårlig kjøling ,lekker ut nedover i stammen. Har kjøpt inn nye pakninger og holder på å motivere meg selv til å begynne å skru. Gikk det greit å demontere motorblokka. Noe spesielt en bør tenke på?. Hva rengjorde du kanalene med. Har forøvrig servicemanual til motor Sitér dette innlegget Link to post
Bjørgvin Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 (redigert) Kan prøve å komme med noen notater jeg gjorde meg slik det ble utført hos meg. -Ta av undervannshus med en gang. Da fjerner du akslingen fra blokken. Løftepunktet er ikke vektsentrert og blokken blir ikke løftet rett opp. -Når blokken er av kommer du til skruer som fester midtre deksel. Er noen gummipakninger og metallhylser i disse skruene det kan være greit å ikke miste. Ser det enkelt. -Adapterplaten kan nok henge igjen på båten om de nedre boltene på motorfestet i stammen er montert riktig vei ifølge bruksanvisningen. Da kan bolthodet dras ut mot båten. Hos meg måtte adapterplate og stammen av i en engang. Så separeres med 3 bolter. Egentlig helt greit. -Powerheaden har 2 stk styrepinner som guider den på plass. Disse er løs og kan være verdt å følge med på når man løfter av. Enklest å sette de på adapterplaten ved montering. Da ligger pakningen der den skal. -Følger man manualen som omhandler "powerhead removal" er det en del ting man ikke trenger å gjøre. Punkt 4 og 5 VST. Jeg tok ikke av VST. Bare ventilasjonslangen som er tredd på et rør på stammen. Punkt 6. Wire harness. Ikke begynn å plukk av alt som står om dette i kap 2b. Etter husk tok jeg av hovedkabel som kommer fra tenning, et par kabler fra batteriet, kobling fra trim/tiltknapp på midtdeksel om du har det, 2 koblinger fra varsellampe i deksel og 2 kabler fra trimmotor. Punkt 7. IAC. Tok ikke av denne. Tror ikke jeg rørte noe som omhandler denne. Punkt 16. Lot slangen være på. Den følger med opp om man kobler den av på stammen ref tidligere punkt. Trees enkelt ned igjen sammen med to andre ventilasjonslanger når man løfter powerhead på plass. Jeg vasket bare med varmt såpevann og en stiv børste. Er ingen mekaniker og hadde ikke sett fram til denne jobben, men gikk helt fint! Min kunnskap med påhengs sålangt er standard årsservice. Ta litt bilder underveis er greit. Redigert 15.Mai.2022 av Bjørgvin (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ballistic Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Takk for svar. Får hive meg til snart. Hadde du symptomer på at det lakk ut vann bak på stammen mens kjølestrålen ble svakere eller falt helt bort? Er litt spent på om jeg evt finner noe tæringsskader på adapterplata Sitér dette innlegget Link to post
Bjørgvin Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Kan ikke si at jeg så noen lekkasjer mellom pakningene ihvertfall. Mercury har jo hatt en historie om tæring i adapterplaten, men det skal ikke gjelde disse motorene ifølge mercury forhandleren her. Når termostaten åpner etter noen minutter på tomgang slippes jo kjølevannet gjennom blokken og ut eksosen ved propellen mener jeg. Kanskje det kan ha innvirkning på kjølestrålen? Usikker. Sjekket at slangen ikke lekker eller er tett fra blokken? Symptomene mine var alarm og turtallsreduksjon ved fullt pådrag og en tids kjøring. Ble hyppigere utover sesongen. Tilslutt bare etter noen minutters kjøring. Kjølestrålen var litt spyttende. Ny impeller og termostat ingen effekt på problemene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 16.Mai.2022 Motoren beveger seg oftest litt tilbake ved stans, så da legger vingene på impeller seg litt som det passer. Ingenting å bry seg om. Problemet ligger nok et annet sted (tette kanaler f.eks). Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Antidiesel Svart 3.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2024 Hei . Gammel tråd, men fortsatt høyaktuell. Finnes det ei prevantiv løsning på dette problemet? 500ccm 3syl Tohatsu og Mercury 25 og 30 . Problemet er kjent som : i adapter platen, saltavleiring i sporet til gummi bussing til pickup røret. En runde skruing og over 2000,- i pakninger etc hver gang det skjer blir for dumt .(eller 6-7-8-9000,- for de som ikke skrur selv) Kan man bruke noe form for paknings-sement eller lignende rundt gummibussingen for å unngå denne salt oppbyggingen? . Kjøre motoren en gang i året i en salig blanding av et eller annet som ikke koster skjorta? Mercury og Tohatsu må jo ha en form for "service melding" på dette . Skjer jo på "alle' dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.