Jump to content

Ligge på svai med planende motorbåt?


Lazyjack

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg er vi, etter 30 år med seilbåt, i prosess med å bytte til planende motorbåt på rundt 30 fot. 

Man er jo vant med å ligge på svai og ønsker å fortsette med det. Håpet er at det kanskje blir en roligere opplevelse enn vi er vant til fra seilbåt. En seilbåt "seiler" jo som kjent ganske mye hit og dit når man ligger på svai. 

Hvordan ligger en planende båt på svai med baugen mot viden? 

Mange motorbåter mangler vinsj forut men jeg antar det kan løses greit med å dra tau/kjetting frem fra vinsjen akter og fortøye forut direkte eller med en tamp. 

Det er ikke så vanlig å se motorbåter på svai men antar at det har mest med vane eller kultur å gjøre. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Lazyjack skrev 21 minutter siden:

,

Mange motorbåter mangler vinsj forut men jeg antar det kan løses greit med å dra tau/kjetting frem fra vinsjen akter og fortøye forut direkte eller med en tamp. 

Det er ikke så vanlig å se motorbåter på svai men antar at det har mest med vane eller kultur å gjøre. 

Jeg gjorde det slik på Faxen, men syntes det ble for mye styr, så jeg monterte en vinsj foran.

Du vil dreie rundt med vinden, kanskje mer enn med seilbåten.

Bytte til motorbåt!!:confused:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Vi ligger nesten utelukkende på svai med planende motorbåt. Det er imidlertid helt motsatt av "håpet" ditt. En planende båt svaier mye mer fra side til side enn en seilbåt. Om været er ok og du ønsker å ha solnedgangen inn i cockpit på kvelden så kan du eventuelt ankre både i baug- og akterende. Det har vi gjort flere ganger, men da naturligvis greit å se an ankringsplassen slik at man tar hensyn til om det er båter som svaier på ordinær måte med kun anker i baug. Men i 95 av 100 tilfeller ankrer vi kun opp i med bauganker, og tenker ikke noe på at vi dreier fra side til side.

 

Link to post
Lazyjack skrev 48 minutter siden:

Som noen kanskje har fått med seg er vi, etter 30 år med seilbåt, i prosess med å bytte til planende motorbåt på rundt 30 fot. 

Man er jo vant med å ligge på svai og ønsker å fortsette med det. Håpet er at det kanskje blir en roligere opplevelse enn vi er vant til fra seilbåt. En seilbåt "seiler" jo som kjent ganske mye hit og dit når man ligger på svai. 

Hvordan ligger en planende båt på svai med baugen mot viden? 

Mange motorbåter mangler vinsj forut men jeg antar det kan løses greit med å dra tau/kjetting frem fra vinsjen akter og fortøye forut direkte eller med en tamp. 

Det er ikke så vanlig å se motorbåter på svai men antar at det har mest med vane eller kultur å gjøre. 

 

Jeg ligger masse på svai, har gjort det i alle år, både med seilbåt og motorbåt. Nå med en 30 fots planende motorbåt. En seilbåt ligger nok "bedre" på svai, da den ligger tyngre i vannet, så du kan tolerere mer sjø, så jeg tror ikke du skal forvente en roligere opplevelse med motorbåt, den svinger nok vel så mye i vinden.  Jeg har ikke vinsj i baugen, det skulle jeg gjerne hatt, slik at jeg kunne ligget med kjetting. Bruker vinsjen bak, også drar jeg tauet frem. Det går helt fint, men er litt plunder. Vurderer stadig om jeg skal montntre vinsj foran... 

Link to post
Faxen skrev 41 minutter siden:

Bytte til motorbåt!!:confused:

Ja, etter 30 år under seil og med kanskje 10 år igjen som aktive båtbrukere har vi lyst å prøve et annet båtliv. De lange turene langs Sverige, Danmark og Norskekysten frister ikke lenger. Havnene blir stadig fullere, det er mer støy i havnene og litt av sjarmen er blitt borte på veien. 

Nå blir det nok korte turer med kanskje en eller maks to overnattinger i Ytre Oslofjord 😀👍👍

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post

Som nevnt er opplevelsen kanskje at seilbåt faktisk svinger mindre enn en motorbåt. Den største forskjellen for min del synes jeg er at motorbåt med "shines" (norske ordet er kanskje "steg" eller "trinn") i skroget gjør at man lett får dunking i båten med litt bølger. Vi hadde motorbåt inntil i fjor, og synes det var mest irriterende. Med seilbåt og anker i baug er dette ikke ett problem, men lydløst er det jo uansett ikke ;)

Link to post

Funker bra å svaie med motorbåt. Om det er aktervinsj med tau er det bare å dra det frem til baugen.

 

Motorbåt svinger mer da den ligger mer oppå vannet, men til gjengeld ser du jo mer fra en motorbåt enn en seilbåtkjeller - så det funker helt fint.

 

Siste motorbåten jeg hadde var en Nimbus 30S. Super båt. Bytta ankeret bak til 10kg Rocna. Det funka bra.

Link to post
1 hour ago, Sequoia said:

...... så kan du eventuelt ankre både i baug- og akterende. Det har vi gjort flere ganger, men da naturligvis greit å se an ankringsplassen slik at man tar hensyn til om det er båter som svaier på ordinær måte med kun anker i baug. 

 

 

Kan du beskrive prosedyren dere bruker her ? Jeg antar at det er sånn som "logikken" tilsier, men vi har aldri forsøkt dette, så greit å få det beskrevet om du har anledning til det :flag_bp:

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
dennrick skrev 33 minutter siden:

 

Kan du beskrive prosedyren dere bruker her ? Jeg antar at det er sånn som "logikken" tilsier, men vi har aldri forsøkt dette, så greit å få det beskrevet om du har anledning til det :flag_bp:


Vi har ligget med to ankre ute flere ganger. Da kan man fiksere akter mot solnedgangen eller ligge «langs land» uten å dreie inntil land, fordi man låser båtens retning.

 

Det vi har gjort er å droppe ankeret foran som vanlig, og kjøre fast dette. Kom inn i den retningen du vil ligge med

baugen. Deretter slipper vi ut ekstra mye kjetting, og strekker denne helt ut ved å bakke i den retningen vi vil ligge. Så dropper vi ankeret akter og kjører det litt fast forover. Når det er gjort har vi to ankre i bunnen, begge kjørt fast. Da gjenstår det bare å stramme inn på kjettingen foran (og evt bak), så vi ligger fint midt mellom de to ankrene.

 

Denne metoden fungerer fint på grunt vann hvor man vil unngå å dreie inn på land. Har kjørt baugen helt inn på 1.8-2.0 meter og droppet ankeret foran og så bakket ut på dypere vann igjen og droppet ankeret bak. Har også ligget parallelt med land helt problemfritt.

 

Metoden fungerer best når det er relativt rolig, uten kraftig vind og bølger på tvers. Det kan dra deg vekk fra ønsket posisjon.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Popeye70 skrev 1 minutt siden:


Vi har ligget med to ankre ute flere ganger. Da kan man fiksere akter mot solnedgangen eller ligge «langs land» uten å dreie inntil land, fordi man låser båtens retning.

 

Det vi har gjort er å droppe ankeret foran som vanlig, og kjøre fast dette. Kom inn i den retningen du vil ligge med

baugen. Deretter slipper vi ut ekstra mye kjetting, og strekker denne helt ut ved å bakke i den retningen vi vil ligge. Så dropper vi ankeret akter og kjører det litt fast forover. Når det er gjort har vi to ankre i bunnen, begge kjørt fast. Da gjenstår det bare å stramme inn på kjettingen foran (og evt bak), så vi ligger fint midt mellom de to ankrene.

 

Denne metoden fungerer fint på grunt vann hvor man vil unngå å dreie inn på land. Har kjørt baugen helt inn på 1.8-2.0 meter og droppet ankeret foran og så bakket ut på dypere vann igjen og droppet ankeret bak. Har også ligget parallelt med land helt problemfritt.

 

Metoden fungerer best når det er relativt rolig, uten kraftig vind og bølger på tvers. Det kan dra deg vekk fra ønsket posisjon.

Men ikke gjør det i befolkede svai havner som f. eks. Sandspollen i Indre Oslofjord. Lå der for noen uker siden og midt blant alle som lå på svai lå det en cabincruiser med anker i begge ender. Naturlig nok skapte det problemer for båtene på svai rundt men skipperen skjønte ikke problemet og mente det var hans rett å ligge slik. Det har han jo forsåvidt rett men godt sjømannskap er det definitivt ikke. 

Link to post
Lazyjack skrev 3 minutter siden:

Men ikke gjør det i befolkede svai havner som f. eks. Sandspollen i Indre Oslofjord. Lå der for noen uker siden og midt blant alle som lå på svai lå det en cabincruiser med anker i begge ender. Naturlig nok skapte det problemer for båtene på svai rundt men skipperen skjønte ikke problemet og mente det var hans rett å ligge slik. Det har han jo forsåvidt rett men godt sjømannskap er det definitivt ikke. 

 

Vi ligger kun for to ankre på stedet hvor det ikke gir probemer for andre båter, ja. Fordelen med denne metoden er at man kan legge seg helt i utkanten av ankringsområder og på steder hvor få andre legger seg i nærheten.

 

Har gjort det i Sandspollen noen ganger, men da er vi forsiktige med å ligge på grunne områder hvor få andre legger seg - se de to sirklene. Vi har også kommet ganske sent, så det er liten/ingen risiko for at andre kommer etter oss og legger seg tett på. Ved den nordre av disse to siklene har vi gått helt inn på under 2 meter og droppet ankeret foran og så bakket ut. Da er det ingen andre i nærheten, og hvis det er stille og fint trenger man ikke så mye kjetting ut og kan "låse" posisjonen ganske presist.

 

image.png.7f573cdbd5b324bfe9c4d6e5b6b3c65f.png

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
dennrick skrev 17 minutter siden:

 

Kan du beskrive prosedyren dere bruker her ? Jeg antar at det er sånn som "logikken" tilsier, men vi har aldri forsøkt dette, så greit å få det beskrevet om du har anledning til det :flag_bp:

 

Jeg gjør sånn som @Popeye70 beskriver det. :thumbsup:

 

Jeg har ikke meterteller til kjettingen(e) hverken for- eller akterut, men har merket kjettingen fremme for hver 5. meter. Jeg pleier å bruke 3:1 scope da det er rolige forhold når jeg ankrer på denne måten. Legger derfor ut (3*dybde)* 2 og strekker dette helt ut før jeg slipper hekkankeret. Så drar jeg inn halvparten av kjettingen fremme samtidig som jeg slipper ut bak. Siden jeg har merker på kjettingen teller frua antall merker og jeg vet da når jeg er der at jeg har 3:1 både foran og bak. Så i et tilfelle hvor det er 5 meter dypt legger jeg ut 6 merker (30 meter), og så drar jeg inn 3 av de igjen, og jeg har da ca 15 meter ute både foran og bak.

 

(PS. Rask forklaring mellom teamsmøtene så håper det var forståelig.)

Link to post
Sequoia skrev 24 minutter siden:

 

Jeg gjør sånn som @Popeye70 beskriver det. :thumbsup:

 

Jeg har ikke meterteller til kjettingen(e) hverken for- eller akterut, men har merket kjettingen fremme for hver 5. meter. Jeg pleier å bruke 3:1 scope da det er rolige forhold når jeg ankrer på denne måten.

Husk å legge til avstanden fra vannflaten til ankerrullen før du beregner scopet. Mange glemmer det :smiley:

 

1:3 er lite. Jeg legger alltid ut minst 4x dybden pluss 1,5 meter

Link to post
Bitteliten skrev 7 minutter siden:

Husk å legge til avstanden fra vannflaten til ankerrullen før du beregner scopet. Mange glemmer det :smiley:

 

1:3 er lite. Jeg legger alltid ut minst 4x dybden pluss 1,5 meter

 

Jo grunnere jo viktigere å legge til den avstanden fra vannflate til ankerrulle. God kommentar det. Ellers bemerket jeg at det skjer ved rolige forhold for egen del. Er fort på 5:1 scope om det er fare for at det blåser opp. 

 

Som en kuriositet kan jeg fortelle at jeg ankret på 7 meters dybde med 3:1 (eller 1:3 om du vil:smiley:), og så fikk besøk av to vennebåter som la seg longside på meg. Vi ble to motorbåter og en seilbåt og passerte 30 tonn totalvekt. Jeg har Vulcan og 10 mm kjetting. Det blåste 12 m/s, og vi dregget ikke en meter, men vi forlot heller ikke båtene :sweat: Men gøy å erfare og teste litt. Dette var da bare med anker i baug og tradisjonell svai.

Link to post
Popeye70 skrev 50 minutter siden:

 

Vi ligger kun for to ankre på stedet hvor det ikke gir probemer for andre båter, ja. Fordelen med denne metoden er at man kan legge seg helt i utkanten av ankringsområder og på steder hvor få andre legger seg i nærheten.

 

Har gjort det i Sandspollen noen ganger, men da er vi forsiktige med å ligge på grunne områder hvor få andre legger seg - se de to sirklene. Vi har også kommet ganske sent, så det er liten/ingen risiko for at andre kommer etter oss og legger seg tett på. Ved den nordre av disse to siklene har vi gått helt inn på under 2 meter og droppet ankeret foran og så bakket ut. Da er det ingen andre i nærheten, og hvis det er stille og fint trenger man ikke så mye kjetting ut og kan "låse" posisjonen ganske presist.

 

image.png.7f573cdbd5b324bfe9c4d6e5b6b3c65f.png

Mente ikke å si at det er dårlig sjømannskap å ligge med både hekk og bauganker ute, bare når det gjøres midt i en klynge av båter på svai. Slik du beskriver det er det selvsagt helt OK 👍😀

Link to post
Lazyjack skrev Just now:

Mente ikke å si at det er dårlig sjømannskap å ligge med både hekk og bauganker ute, bare når det gjøres midt i en klynge av båter på svai. Slik du beskriver det er det selvsagt helt OK 👍😀

 

Helt enig. Viktig å ta hensyn fra den som velger å ankre på denne måten, og det er viktig å tenke på at det kan komme noen og ankre opp tradisjonelt som ikke vet eller oppfatter at man har ankret opp på en måte hvor man ikke vil dreie med vinden.

Link to post
Sequoia skrev 6 minutter siden:

 

Helt enig. Viktig å ta hensyn fra den som velger å ankre på denne måten, og det er viktig å tenke på at det kan komme noen og ankre opp tradisjonelt som ikke vet eller oppfatter at man har ankret opp på en måte hvor man ikke vil dreie med vinden.

Ja, det var det som skjedde med oss i Sandspollen. Skjønte ikke hvorfor vi beveget oss så merkelig i forhold til cabincruiseren før vi ble oppmerksomme på at han også hadde hekkanker ute.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...