Jump to content

Dingy Chaps - noen som vet om noen som syr sånne?

Bitteliten

Recommended Posts

Flid skrev On 21.6.2021 at 21.21:

Hansen Pro i Moss ( Kristiansand)...

Du har erfaring med at de har sydd chaps tidligere ?

Jeg har prøvd å kontakte disse i Thailand men får ikke svar https://www.cholamarkboat.com/tube-covers-chaps

Ellers har Sailrite diverse oppskrifter til dette men det er uaktuelt å drive å sy selv for vår del. https://www.sailrite.com/Dinghy-Chaps-Instructions

Det er også et firma på Bequia som syr sånne trekk til rundt 4000.- har jeg hørt, samt at man også får kjøpt på Martinique ferdige for rundt 800usd noe jeg synes er i overkant

Redigert av Enzo (see edit history)

Vi tenkte på slike selv men, vi ser at jolla tilbringer 80-90% av tiden på dekk har vi erfart så det er viktigere å ha et trekk over den der. Regner ikke med at du skal ligge månedvis i Karibia å slæppe av sammen med Amerikanske pensjonister. Jeg innbiller med at tube beskyttelse er mest for de som har jolla på sjøen mesteparten av tiden, noe man ikke har om man seiler. 

Barbaria skrev 17 minutter siden:

Vi ser at jolla tilbringer 80-90% av tiden på dekk har vi erfart så det er viktigere å ha et trekk over den der. 

Ojj det var overraskende, dere er jo i middelhavet, seiler dere så mye ? 

Vi skal på langtur og jeg tenker vi nok kommer til å ligge på anker 90ish % av tiden og da ligger jo jolla på vannet eller henger i davitene direkte exponert mot solen. Med en plan om å være 3-5år i tropene så tror jeg det vil være hardt for jolla selv om den er kliss ny og av kjent kvalitetsmerke

Enzo skrev 10 minutter siden:

Ojj det var overraskende, dere er jo i middelhavet, seiler dere så mye ? 

Vi skal på langtur og jeg tenker vi nok kommer til å ligge på anker 90ish % av tiden og da ligger jo jolla på vannet eller henger i davitene direkte exponert mot solen. Med en plan om å være 3-5år i tropene så tror jeg det vil være hardt for jolla selv om den er kliss ny og av kjent kvalitetsmerke

Hva er mye seiling?

Jeg vil tro at det stiller seg annerledes om man har jolla i daviter, da gnager sola på oversiden av tubene hele tiden. Vi har jolla på dekk og har trekk som dekker den der. Terskelen for å bruke den er nok også høyere med jolla på dekk kontra daviter. 

Det idelle er å ha begge deler selvsagt. Jolla  vår er mer på dekk enn på sjøen selv om vi ligger mye for anker, mulig vi er rastløse..men å ha den hengende når vi seiler er utelukket bortsett fra korte strekk med meget godt vær. 

Vi sjøsetter den for utforskning eller handleturer. Er båten full med forsyninger så koser vi oss med bad og dykk på anker plassen. Det er selvsagt individuelt, men det hadde vært krise om den skulle bli stjålet, og vi føler nok ikke at det er trygt å ha den hengene i et tau på natten akkurat her. 

Så langt virker det som at sjansen for at jolla forsvinner er større enn at vi får fisk :giggle:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...