Jump to content

Edit History

jcberg

jcberg

20 hours ago, ManU-79 said:

Det hender ofte at den kan være treg å få start på også... Kjøpte båten ifjor?

Før jeg hadde kostet på noe nye deler ville jeg rengjort alt som har med bensin å gjøre grundig, da er det lettere å oppdage lekkasje.

Det virker som du har problem med stabil bensintilførsel under oppstart, mulig det kommer luft inn i slangene eller at et eller begge flottørkammere lekker litt og du pumper ikke nok på slangen til å fylle dem før du starter. 

Under kaldstart er det en ventil («primer») som gir litt ekstra bensin når du trykker inn nøkkelen. Ikke når du vrir om nøkkelen altså, men trykker den inn i kontrollboksen. Du ser bensinslangen til denne ut fra den plastmanifolden - det går en slange ut til hver forgasser og en slange til denne primer ventilen. Om du pumper godt på slangen, trykker inn nøkkel, ett pump til, og så trykker og gjentar dette en tre-fire ganger så starter den nok helt greit.

Er alt i orden skal det holde å pumpe og trykke inn nøkkelen en gang men de begynner jo å bli gamle disse motorene. Det er ikke nødvendig å prime når motor er varm.  

jcberg

jcberg

20 hours ago, ManU-79 said:

Det hender ofte at den kan være treg å få start på også... Kjøpte båten ifjor?

Før jeg hadde kostet på noe nye deler ville jeg rengjort alt som har med bensin å gjøre grundig, da er det lettere å oppdage lekkasje.

Det virker som du har problem med stabil bensintilførsel under oppstart, mulig det kommer luft inn i slangene eller at et eller begge flottørkammere lekker litt og du pumper ikke nok på slangen til å fylle dem før du starter. 

Under kaldstart er det en ventil («primer») som gir litt ekstra bensin når du trykker inn nøkkelen. Du ser bensinslangen til denne ut fra den plastmanifolden - det går en slange ut til hver forgasser og en slange til denne primer ventilen. Om du pumper godt på slangen, trykker inn nøkkel, ett pump til, og så trykker og gjentar dette en tre-fire ganger så starter den nok helt greit.

Er alt i orden skal det holde å pumpe og trykke inn nøkkelen en gang men de begynner jo å bli gamle disse motorene. Det er ikke nødvendig å prime når motor er varm.  

• Create New...