Jump to content

Edit History

Vosso63

Vosso63

Problemet er knytta til tullekjøring med tullebåter ført av tullinger i sterkt trafikkerte farvann tett innmed land, primært i nærheten av der det kryr av folk. Dette er jo innafor det som ligger til den enkelte kommune. Som det står i innlegget: "...Etter en høring avviste departementet forslaget, begrunnet i viktigheten av lokalt selvstyre, også på sjøen."

Tullekjøring med tullebåter (jeg har også en slik her nede på brygga) er en brøkdel av båtbruk i Norge, og har alltid vært en del av det. Sånn er det "ytterst" i normalfordelinga. På den andre yttersida finner en robåter (med synkende popularitet), kajakker (sjøl om det er populært for tida), eller å sitte stille med ei harpe og fiske makrell og pale (også mindre populært). 

Tullekjøring med slike fartøy som bare kan brukes som det, med førere i yngre årsklasser, har lite for seg langt fra land i mennesketomme områder. 

 

Skal vi lage et generelt, altomfattende lovverk som skal gjelde alle fartøy, alle førere, alle slags hensikter med farten, for å få bukt med et problem som alltid vi være der? Kanskje reduserer vi en del av det uønskede med strenge regler, lover og håndheving av det, men ikke alt. Men det vi sitter igjen med er jo en stor flåte av lystfartøyer som også er underlagt generelle lover som ikke har noen hensikt alle steder, men bare er provoserende. Innleggsforfatteren skriver: "Med en kystlinje på over 100 000 kilometer, er det ikke rart at sjøliv er viktig for mange her i Norge." Ja, det er ufattelig mye kystfarvann i Norge, og ufattelig mange kilometer folke- og båt-tomme kystnære strøk. 

 

La oss nå få slippe å få enda flere regler og lover som er designa en plass rundt Moss, men som skal gjelde i hele landet!

Vosso63

Vosso63

Problemet er knytta til tullekjøring med tullebåter ført av tullinger i sterkt trafikkerte farvann tett innmed land, primært i nærheten av der det kryr av folk. Dette er jo innafor det som ligger til den enkelte kommune. Som det står i innlegget: "...Etter en høring avviste departementet forslaget, begrunnet i viktigheten av lokalt selvstyre, også på sjøen."

Tullekjøring med tullebåter (jeg har også en slik her nede på brygga) er en brøkdel av båtbruk i Norge, og har alltid vært en del av det. Sånn er det "ytterst" i normalfordelinga. På den andre yttersida finner en robåter (med synkende popularitet), kajakker (sjøl om det er populært for tida), eller å sitte stille med ei harpe og fiske makrell og pale (også mindre populært). 

Tullekjøring med slike fartøy som bare kan brukes som det, med førere i yngre årsklasser, har lite for seg langt fra land i mennesketomme områder. 

 

Skal vi lage et generelt, altomfattende lovverk som skal gjelde alle fartøy, alle førere, alle slags hensikter med farten, for å få bukt med et problem som alltid vi være der? Kanskje reduserer vi en del av det uønskede med strenge regler, lover og håndheving av det, men ikke alt. Men det vi sitter igjen med er jo en stor flåte av lystfartøyer som også er underlagt generelle lover som ikke har noen hensikt alle steder, men bare er provoserende. Innleggsforfatteren skriver: "Med en kystlinje på over 100 000 kilometer, er det ikke rart at sjøliv er viktig for mange her i Norge." Ja, det er ufattelig mye kystfarvann i Norge, og ufattelig mange kilometer folke- og båt-tomme kystnære strøk. 

 

La oss nå få slippe å få enda flere regler og lover som er designa en plass rundt Moss, men som skal gjelde i hele landet!

×
×
  • Create New...