Jump to content

Bavaria 34/35/36 motorvalg


Rookie_332

Recommended Posts

Jeg har ingen erfaring med noen av motorene, men har Bavaria, og liker de som er bra motorisert. Hadde en 28 foter med en D4-260. Den falt ut av plan i oppoverbakene i litt grov medsjø. Den jeg har nå har to x D4-300 og er bedre her, men er nok noe på grensen, og hadde nok tatt seg ut med D6 istedet. Førstnevnte båt gjorde ca 30 knop og den jeg har nå gjør 32,5.

 

Jeg vet ikke om sistnevnte gir et bilde av hva som er best, men hva er oppgitt toppfart på disse båtene du ser på? Hvilke av disse installasjonene er sprekest?

 

Sommeren 2009 leide jeg en B35Sport med 2xD6-310. Den gikk som et uvær og gjorde over 40 knop.

 

Lurvetass har selvsagt rett hva gjelder vedlikehold.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post

Jeg har B35 sport 2007-model med 2*D6-310hk.

 

Spiller ikke så særlig mye rolle hva slags last man har, motbølger eller medbølger for å si det sånn. Alltid nok krefter, selv i grove medbølger etc.

 

Møtte en B36 sport i fjor sommer som hadde D6-370hk og han var også strålende fornøyd. Marex 360 har vel også 370 hester og 1 motor mener jeg å huske. 

 

2*D3 har jo 70hk mer enn 1 stk D6, men usikker på hva forskjell i dreiemoment vil være mellom disse to alternativene. Så vil vel 2*D3 med drev veie mer enn 1*D6 med drev så ville kanskje gjettet på at den reelle forskjellen ikke var så fantastisk stor. Noen andre som har bedre erfaring her?

Link to post
Gabi skrev for 22 timer siden:

2*D3 har jo 70hk mer enn 1 stk D6, men usikker på hva forskjell i dreiemoment vil være mellom disse to alternativene. Så vil vel 2*D3 med drev veie mer enn 1*D6 med drev så ville kanskje gjettet på at den reelle forskjellen ikke var så fantastisk stor. Noen andre som har bedre erfaring her?

 

2xD3 veier faktisk ikke mere enn 1xD6 (inkl. drev). D3 har aluminiumsblokk og lettere drev siden de ikke trenger å tåle så mye moment. D6 kan tilby noe mere moment, mens 2xD3-220 har høyere samlet toppeffekt (men også noe mere motstand i vannet med to drev). Den reelle forskjellen vil nok ikke være stor

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Om penger ikke betyr noe hadde jeg valgt 2xD4. 

 

d3 har roligere gange, den er basert på Volvos 5 syl bilmotor. Første generasjon av denne hadde en del problemer. 220hk av denne tror jeg er gen 2.

 

vedr sikkerhet. De fleste fiskebåter har en motor. De klarer seg helt fint de. 2 motorer koster mer, gir mer kraft, gir redundans og gir tyngre båt. Og høyere forbruk. Servicekostnad på en D4/D6 er ca 20.000 i året 

 


Om kostnad ikke betyr noe hadde jeg heller sett på windy 37 ?

 

Link to post
Rookie_332 skrev for 2 timer siden:

Også om D3 er dorligere motor en D6/D4 ? At D3 er egentlig en bil motor som er marinisert ??

 

D3 ble vel kraftig forbedret rundt 2010, mens de første årgangene fikk/måtte ha en del oppgraderinger underveis.

Dobbelinstallasjon gjør jo manøvrering litt mere interessant/mindre utfordrende, men alle slike båter har jo uansett minst baugthruster.

Alltid mere å passe på når man har dobbelt av alt, men man kan jo putre rundt på en motor med lavere støynivå hvis man ofte kjører sakte rundt omkring og koser seg :smiley:

 

D4 er jo også bra motorer, men gir meg litt traktorfølelse med så få sylindre liksom :giggle:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Bitteliten skrev for 10 timer siden:

Om penger ikke betyr noe hadde jeg valgt 2xD4. 

 

d3 har roligere gange, den er basert på Volvos 5 syl bilmotor. Første generasjon av denne hadde en del problemer. 220hk av denne tror jeg er gen 2.

 

vedr sikkerhet. De fleste fiskebåter har en motor. De klarer seg helt fint de. 2 motorer koster mer, gir mer kraft, gir redundans og gir tyngre båt. Og høyere forbruk. Servicekostnad på en D4/D6 er ca 20.000 i året 

 


Om kostnad ikke betyr noe hadde jeg heller sett på windy 37 ?

 

Takk for bra innspill ??

Link to post
Teerex skrev for 7 timer siden:

 

D3 ble vel kraftig forbedret rundt 2010, mens de første årgangene fikk/måtte ha en del oppgraderinger underveis.

Dobbelinstallasjon gjør jo manøvrering litt mere interessant/mindre utfordrende, men alle slike båter har jo uansett minst baugthruster.

Alltid mere å passe på når man har dobbelt av alt, men man kan jo putre rundt på en motor med lavere støynivå hvis man ofte kjører sakte rundt omkring og koser seg :smiley:

 

D4 er jo også bra motorer, men gir meg litt traktorfølelse med så få sylindre liksom :giggle:

He he takker ??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...