Jump to content

Ankerdram


Jonny

Recommended Posts

All kryddersnaps skal nytes temperert. (Gjelder forøvrig også akevitt!) Kan ledsages av øl, men ikke umiddelbart! Skål :smiley:

Har en idè om at jo dårligere brennvin er jo lavere temp må det være på det når man drikker det. M.a.o. ser jeg det som et tegn på kvalitet at brennevin kan drikkes romtemperert. Det er derfor en underlig skikk vi har med å hive aquaviten i kjøleskap/fryser før den skal drikkes. Men som nevnt tidligere i denne tråden - havstrygersnaps er en glimrende auquavit som smaker best romtemperert. :drink:

 

Dersom man virkelig har lyst til å lære seg litt mer om emnet finnes det en bok som heter "hjemmebrenningsboka" "å brenne hjemme er som kjent ulovlig her i Norge - men kunnskap er en lett bør å bære" Selv om man ikke hiver seg på destillasjonsapparatet, så inneholder boka en god del nyttig informasjon om produksjon av brennevin av ulike slag.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Har en idè om at jo dårligere brennvin er jo lavere temp må det være på det når man drikker det. M.a.o. ser jeg det som et tegn på kvalitet at brennevin kan drikkes romtemperert. Det er derfor en underlig skikk vi har med å hive aquaviten i kjøleskap/fryser før den skal drikkes.

Helt enig. Jeg har alltid sagt at de som må kjøle ned brennevinet gjør det fordi de ikke liker brennevin (og hva er da vitsen?).

 

Har opp gjennom tidene gjort et og annet forsøk på egenprodusert snaps men ingen er blitt såpass vellykket at jeg vil dele oppskriften med noen......

 

Ankerdrammen min er enten Captain Morgan eller Stroh. Om disse ikke skulle være tilgjengelige gjør jo Braastad eller Bache Gabriel jobben. Mangler disse også er skipet ikke sjødyktig :lol::lol::lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Ankerdrammen min er enten Captain Morgan eller Stroh. Om disse ikke skulle være tilgjengelige gjør jo Braastad eller Bache Gabriel jobben. Mangler disse også er skipet ikke sjødyktig :lol::lol::lol:

Må bekjenne at jeg hører med blandt dem som trives med ski under bena. Etter en lang dag utendørs er det ytterst få ting som kan måle seg med varm kakao (lages fra bunnen av) med en god dash stroh rom i pluss en diger kremklatt på toppen. Har aldri praktisert dette på sjøen da det nesten er relgiøst knyttet til fjell og vinter for meg, men for andre som ikke har denne erfaringen med seg, vil det sikkert være en glimrende varmedrikk etter en tur på sjøen. Det hender jo gradestokken kryper under 25 på kvelden......

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Etter tips fra Gunga Din i en tidligere tråd, gikk jeg til anskaffelse av disse http://www.nauticalia.com/uk-info/detail/p...glass/2184.html

Som selfølgelig blir brukt til ankerdram :cheers:

Den som aldri har en drøm vil heller aldri oppleve at en drøm går i oppfyllelse

O.H.

Sandvik 945 TAMD41M 163 grønne små hissige hingster.

Link to post
Share on other sites

Det er enkelt å lage Jule Akevitt av "ren" sprit.

Ta en flaske sprit, 40-50%. Fyll på tørket Karve, så det såvidt dekker bunnen med ett tyyyynt lag. Fyll på 20-30stk hele tørkede Einebær, og 10 hele sorte pepper. Man kan også slenge oppi noen Furunåler og Stjerneanis, og er man i skikkelig julehumør gjerne noen tørkede Nelliker. La blandingen stå i romtemperatur ett par uker, rist på flasken så ofte som mulig. Ta deg en knært innimellom for å sjekke smaken, når du er fornøyd siler du akevitten gjennom ett kaffefilter for å unngå at ingrediensene setter mer smak på den enn ønskelig. Her er det bare å eksperimentere!

 

Som regel så har Akevitten stått akkurat passe lenge når flasken er tom... :headbang:

Så det anbefales å lage 2 flasker av gangen! :lol:

Link to post
Share on other sites

Har ingen oppskrifter i denne kategorien, men vil gjerne slå et slag for Dr. Nielsen: meget godt avstemt dansk snaps, nesten gratis i Danmark. I mitt nettverk snakker vi og om Dr. Nielsens Metode, men jeg vil absolutt ikke utdype noe rundt metoden. Men den har ofte vist seg effektiv, både til lands og til vanns.

Ellers foretrekker jeg kraftige spanske brandy-typer, fremfor cognac. Torres no 10 er ok, diverse Carlos er enda bedre, men da må du utenlands. Mer smak, mindre parfyme, men dette absolutt en smakssak..

Link to post
Share on other sites

Den lokale Morsa Aquavit har blitt en av mine favoritter. Smaker godt enten det er sommer eller vinter. :crazy:

Ellers er jeg svak for en litt mildere spansk brandy ved navn Magno. Må ha det, bare må ........... :yesnod:

 

Har også søkt om at Dr. Nielsen kan bli fastlege ombord, men han glimrer med sitt fravær foreløpig. :wink:

Får se om jeg får grabbet tak i'n når vi skal til København i slutten av måneden.

Link to post
Share on other sites

Har ingen oppskrifter i denne kategorien, men vil gjerne slå et slag for Dr. Nielsen: meget godt avstemt dansk snaps, nesten gratis i Danmark.

Dr Nielsen er som meg optatt av sikkerhet ombord - så i tilfelle nød har jeg alltids redningsplanken å hjelpe meg med...

 

Bilde

 

Bilde

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Oppskrift:

Hedemarken spesial Moltelikør:

1 stor helflaske sprit, av bra opphav

1 moltebær, godt moden.

Gjør så:

Hell spriten sakte over moltebæret, og ned i en karaffel. Ønskes en mildere & ikke fullt så fremtredende bærsmak, kan bæret fjærnes når 2/3 av spriten er helt over på karaffelen.

Suzuki

----------------

Det der minner meg om når jeg hadde satt druevin, men så kom lensmannen på besøk fordi han mente det var sats, da fisket jeg opp druen fra glassbalongen som bevis... :smiley:

Jeg er ikke så glad i druer...

 

Uheldigvis ville han også vite hva den store ståltanken med rør var, og hvorfor den stod på en svær varmeplate.

Jeg sa at det var "sentralvarme-anlegg".

Det måtte jeg forklare nærmere. Jeg forklarte at vannet ble varmet i beholderen ,som så gikk gjennom et temp. regulert kjøletårn, videre opp i andre etasje, så ned i første og så kommer det hit ned i kjelleren igjen. Så går det gjennom dette filteret her for å tilfredsstille IMO2006 kravene til utslipp.

Lensmannen sa at det var den verste forklaringa han hadde hørt og henviste meg til å forklare hva det var som dryppet ned i kanna?

-Det var kondensvann sa jeg.

-Kondensvann?!? Det smaker jo sprit sa lensmannen!

-Sprit...! :confused: sa jeg....

-Jeg smakte på det selv også, og jammen var det sprit... :eek:

- "Dæven steike æ e god å lage sentralvarmeanlegg" sa jeg....

 

:wink::lol:

Link to post
Share on other sites

----------------

Det der minner meg om når jeg hadde satt druevin, men så kom lensmannen på besøk fordi han mente det var sats, da fisket jeg opp druen fra glassbalongen som bevis... :smiley:

Jeg er ikke så glad i druer...

 

Uheldigvis ville han også vite hva den store ståltanken med rør var, og hvorfor den stod på en svær varmeplate.

Jeg sa at det var "sentralvarme-anlegg".

Det måtte jeg forklare nærmere. Jeg forklarte at vannet ble varmet i beholderen ,som så gikk gjennom et temp. regulert kjøletårn, videre opp i andre etasje, så ned i første og så kommer det hit ned i kjelleren igjen. Så går det gjennom dette filteret her for å tilfredsstille IMO2006 kravene til utslipp.

Lensmannen sa at det var den verste forklaringa han hadde hørt og henviste meg til å forklare hva det var som dryppet ned i kanna?

-Det var kondensvann sa jeg.

-Kondensvann?!? Det smaker jo sprit sa lensmannen!

-Sprit...! :confused: sa jeg....

-Jeg smakte på det selv også, og jammen var det sprit... :eek:

- "Dæven steike æ e god å lage sentralvarmeanlegg" sa jeg....

 

:wink::lol:

 

:lol::lol::lol: Den var j**la god!!!

Link to post
Share on other sites

:lol::lol::lol: Den var j**la god!!!

Knallbra. :lol: Beit lensmannen på eller ble det et dyrt sentralvarmeanlegg?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

STRÅLENDE....forstår at det er mange kreative båtfolk der ute..

har en oppskrift på halv liter villbringebær som vaskes og tørkes i noen timer. Ha bærene i et syltetøyglass og fyll opp halvveis med sprit. Lagres i 6 måneder ,før den filtreres og blandes med sprit i forhold 1:2, eller 1:3. Lykke til...Meget god til fet mat og frisk frukt og...........TANKEN

Link to post
Share on other sites

----------------

Det der minner meg om når jeg hadde satt druevin, men så kom lensmannen på besøk fordi han mente det var sats, da fisket jeg opp druen fra glassbalongen som bevis... :smiley:

Jeg er ikke så glad i druer...

 

Uheldigvis ville han også vite hva den store ståltanken med rør var, og hvorfor den stod på en svær varmeplate.

Jeg sa at det var "sentralvarme-anlegg".

Det måtte jeg forklare nærmere. Jeg forklarte at vannet ble varmet i beholderen ,som så gikk gjennom et temp. regulert kjøletårn, videre opp i andre etasje, så ned i første og så kommer det hit ned i kjelleren igjen. Så går det gjennom dette filteret her for å tilfredsstille IMO2006 kravene til utslipp.

Lensmannen sa at det var den verste forklaringa han hadde hørt og henviste meg til å forklare hva det var som dryppet ned i kanna?

-Det var kondensvann sa jeg.

-Kondensvann?!? Det smaker jo sprit sa lensmannen!

-Sprit...! :confused: sa jeg....

-Jeg smakte på det selv også, og jammen var det sprit... :eek:

- "Dæven steike æ e god å lage sentralvarmeanlegg" sa jeg....

 

:wink::lol:

Lensmannen ble en stund, skjønner jeg?

:lol: ...sentralvarmeanlegg... :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Knallbra. :lol: Beit lensmannen på eller ble det et dyrt sentralvarmeanlegg?

Jeg tok en spansk en. Siden vannet ble forvandlet til sprit, så sa jeg at jeg kanskje var Finnmarks svar på "Jesus" og at vi kanskje skulle ringe presten for å finne ut av dette. Det ble kontant avvist av lensmannen som stod på sitt, og mente at det var aktiviteter av en mer verdslig art som hadde foregått her... :lol:

Link to post
Share on other sites

Til mine venner på Baatplassen: Jeg er ikke særskilt kresen på hva jeg får servert. Det viktigste er at man blir spurt. :drink:

 

Er alltid hjelpsom med mottak av inngående fartøy. Astor er som regel på plass. Jeg pleier skjelden å forlate brygga før man blir buden på en ankerdram. :lol::cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Det hender vi trekker ankerdrammen lenger....eks. hvis en legger ut en spring, da vanker det en ofte en ankerdram til. Ellers blir nok den for oss på litt tradisjonelt vis, med en Jâgermeister og en liten øl.

 

Tidligere ble det oftest en whiskey eller to fra korken etterfulgt av en øl.

Blir også ofte buden på en ankerdram etter at vi har lagt itl og ordnet fortøyningene, av andre båteiere....uten at vi kjenner dem. Prsiverdig og morsomt! Fin måte å komme i kontakt med andre båteiere på......

 

Men, som svar på tråden: Det er ikke så lett å oppdrive mange oppskrifter på ankerdrammen, men det kan jo hende du fanger opp noen av våre tradisjoner? :smiley:

Link to post
Share on other sites

Oppskrift:

Hedemarken spesial Moltelikør:

1 stor helflaske sprit, av bra opphav

1 tesil, nyvasket

1 karaffel for moltelikør spesial

1 moltebær, godt moden.

Gjør så:

Hell spriten sakte over moltebæret, og ned i en karaffel. Ønskes en mildere & ikke fullt så fremtredende bærsmak, kan bæret fjærnes når 2/3 av spriten er helt over på karaffelen.

 

Suzuki

Da regner jeg med at Hr. Suzuki besøker meg på bryggeplassen juli 2006 medbringende INDEGRIENSENE (defusilifisert).

 

Skal man ha noe bleikere, men dog noe man kan drikke 10 cL av uten å ramle over Huldas 0,9 M høye rekker, kan anbefales Seaman's Shot. Fås på fergen mellom Sandefjord og Strömstad. Ikke omvendt, da havner man i tollen. Men det er an annen historie som kan fortelles under ankerdrammen til sommeren.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...