tanken Svart 12.November.2005 Link til dette innlegget Svart 12.November.2005 (redigert) Skal prøve mye her, men må nok starte nå, hvis ikke blir det Brimi krydderet hørtes også spennende ut. Ekstra flytevest til kapteinen kan behøves......skål Redigert 13.November.2005 av tanken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tanken Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Har fått høre om en meget god og kald drink for varme sommerkvelder. Iskald vodka med urter, men hvilke,,,,kan noen hjelpe........ Sitér dette innlegget Link to post
pontus Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 (redigert) For de som er interresert i å lage sin egen Ankerdram kan jeg anbefale boka "Din egen dram" av Oskar Steingrimsen. (Aschehoug ISBN: 82-03-10478-9). Den beskriver hvordan en kan lage egne spennende ekstrakter av norske urter og bær. F.eks av einer , kvann , hegg og ryllik. Har selv prøvd å lage en dram av ryllik og den kan trygt anbefales! En liten smakebit fra boka her (litt feil årstid å begynne med dette på nå ,men pass på til neste sommer...) . Eneste "urten" som kan plukkes nå er vel i tilfelle einerbær så her er oppskriften på den : Plukk de BLÅ bærene. Vask og tørk ett døgn før de knuses i morter. Legg på norgesglass og dekk med 45% sprit. Etter en dag eller to etterfylles det med sprit da bærene trekker til seg mye væske..10-14 dager senere er ekstrakten ferdig til avsiling, som foretas gjennom et stykke gas (ikke kaffefilter). Dette bør så stå 3-4 måneder (!) og "klares". Dette er en sterk krydder-EKSTRAKT som MÅ tynnes ut. I følge boka tynnes denne ut med ca 15 deler sprit for å få passe smak. Alkoholinnhold i ferdig dram bør ligge på 35-38%. Skål! Redigert 13.November.2005 av pontus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Det som er litt "trist" er at når man lager dram på frukt og bær så suger de til seg store mengder av alkoholen. Lager man f.eks. Kirsebærlikør er det jo ikke noe problem. Da pleier jeg å servere Kirsebærene sammen med desserten i selskaper, f.eks. til iskrem. Vel å merke til de som ikke kjører... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 13.November.2005 Link til dette innlegget Svart 13.November.2005 Jøss, det var mye alkoholisme i denne tråden!! Har aldri skjønt dette med ankerdram, jeg. Er det en så stor begivenhet å ha fortøyd eller ankret opp, at det kvalifiserer til en feiring?? Jeg skjønner jo det sosiale, men er ikke det å fortøye et så vidt dagligdags foreteteende, at sammenfallende alkoholnytelse egentlig snart ville sende oss alle rett inn i alkoholistomsorgen? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
bliss X Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Ankerdram er viktig. Husker spesielt godt denne på bildet. Det var i påsken 2004, og jeg hadde slitt meg fram i sludd og regn helt til Svineviken på Orust for å hente båten min. Etter reisen var det å gå igang med innvendig vasking, finne fram puter seil osv. Ute var det skikkelig surt, men jeg hadde det lunt og varmt i mitt lille krypinn. Mannskapet skulle komme dagen etter. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 14.November.2005 Link til dette innlegget Svart 14.November.2005 Og HVA er det blanke på halvliter Cola-flasken for noe?? :nono: Sitér dette innlegget Link to post
erund Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 (redigert) Lurer på hva er den originale ankerdramen? Noen som kjenner historien? Hva består dagens ankerdram av... hm....? erund Redigert 26.Januar.2006 av erund (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh erund Nidelv 26, 1987 årsmodell - Volvo Penta TMD31A Link to post
M/S Bastard Svart 26.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Januar.2006 Hadde jeg enda husket det Gjør ett søk på ankerdram så finner du nok noen svar Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Jeg kjenner ikke bakgrunnen, men liker tradisjonen java script:emoticon('', 'smid_13') Tenkte at siden emnet er oppe går det an å spørre om noen vet hvor det har blitt av Ankerdrammens Venner ? Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
Gnisten Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Captain Morgan Black Label ? Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
Sjøtummel Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 erund skrev: Lurer på hva er den originale ankerdramen?Hm, det må være noe salig Johan August Anker koste seg med det. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 LK6647 skrev: Captain Morgan Black Label ? Standardutstyr ombord! Ellers er jo Stroh å anbefale eller Pussers Old Navy for de som får tak i den..... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Gunga Din Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 (redigert) LK6647 skrev: Captain Morgan Black Label ? SveinHa skrev: Standardutstyr ombord!kan ikke bli mer 'enig' helt klart standardutstyr helst 70%, vill ju ikke släpa runt på onödig ballast Redigert 27.Januar.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 O.P eller Brøndums. Nødnavigasjon for da vet jeg hvor jeg er. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Careka Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 (redigert) Messy skrev: Jeg kjenner ikke bakgrunnen, men liker tradisjonen java script:emoticon('', 'smid_13') Tenkte at siden emnet er oppe går det an å spørre om noen vet hvor det har blitt av Ankerdrammens Venner ? De lever. www.ankerdrammensvenner.com mail adr. advenner@online.no Redigert 27.Januar.2006 av careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirFrode Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Krapyl skrev: O.P eller Brøndums. O.P. er bra saker. Har vært fast inventar i en del år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Gnisten Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 (redigert) Gunga Din skrev: kan ikke bli mer 'enig' helt klart standardutstyr helst 70%, vill ju ikke släpa runt på onödig ballast Er den [70%] å få på (det norske polet da) ? Redigert 27.Januar.2006 av LK6647 (see edit history) Sitér dette innlegget .... på dypt vann; igjen.... Link to post
HansO Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Er det bare meg som synes at Akkevitt også kan nytes om sommeren? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 telford skrev: Er det bare meg som synes at Akkevitt også kan nytes om sommeren?Neida, men det er helst i smalahåvesesongen akevittsuget melder seg for fullt... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Tine IV Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 Kaffe og batterivann er ok det også da . Ankerdram mener å huske bestefar (som var sjømann rundt 1930) Sa en gang at . Ankerdrammen er den du tar når du har kommet fram og overlater lasta til eier . Kansje helt på tryne detta , for det er endel år sia bestfar levde , men mener å huske noe sånt da . Litt utenom , ser i sjøfartsboka hans at han måtte jobbe på div båter i flere mnd før han kom til den båten han hadde fått hyre på ,eksempel til Japan så tok den lang tid før han kom ombord der han skulle tjene penga sine . Var tider det vel ... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
mor Amica Svart 27.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2006 For oss i rederiet Amica er det Gammel Dansk som er ankerdrammen. Et lite glass etter at vi har fortøyd båten. Etterpå blir det som oftest litt mat, og da vil mor helst ha rødvin, mens far gjerne tar en øl. Ella Sitér dette innlegget "Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)Amicas bloggJøa kystlag Link to post
giver Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 telford skrev: Er det bare meg som synes at Akkevitt også kan nytes om sommeren?HeiAkevitt med eller uten spekemat smaker når man har fortøyd for dagen. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 giver skrev: Akevitt med eller uten spekemat ...Foretrekker Norsk urtedram, men er er helt enig i tilbehøret. Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 28.Januar.2006 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2006 Det er blitt meg også fortalt at ankerdrammen hvar da lasta var lossa eller solgt Jeg for min del bruker ikke anker dram min verson er en kald DREGG PILS Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.