Jump to content

Ankerdram


Jonny

Recommended Posts

For de som er interresert i å lage sin egen Ankerdram kan jeg anbefale boka "Din egen dram" av Oskar Steingrimsen. (Aschehoug ISBN: 82-03-10478-9). Den beskriver hvordan en kan lage egne spennende ekstrakter av norske urter og bær. F.eks av einer , kvann , hegg og ryllik. Har selv prøvd å lage en dram av ryllik og den kan trygt anbefales! :smiley:

 

En liten smakebit fra boka her (litt feil årstid å begynne med dette på nå ,men pass på til neste sommer...) . Eneste "urten" som kan plukkes nå er vel i tilfelle einerbær så her er oppskriften på den :

 

Plukk de BLÅ bærene. Vask og tørk ett døgn før de knuses i morter. Legg på norgesglass og dekk med 45% sprit. Etter en dag eller to etterfylles det med sprit da bærene trekker til seg mye væske..10-14 dager senere er ekstrakten ferdig til avsiling, som foretas gjennom et stykke gas (ikke kaffefilter). Dette bør så stå 3-4 måneder (!) og "klares". Dette er en sterk krydder-EKSTRAKT som MÅ tynnes ut. I følge boka tynnes denne ut med ca 15 deler sprit for å få passe smak. Alkoholinnhold i ferdig dram bør ligge på 35-38%.

 

Skål!

:crazy:

Redigert av pontus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er litt "trist" er at når man lager dram på frukt og bær så suger de til seg store mengder av alkoholen. :headbang: Lager man f.eks. Kirsebærlikør er det jo ikke noe problem. Da pleier jeg å servere Kirsebærene sammen med desserten i selskaper, f.eks. til iskrem. Vel å merke til de som ikke kjører... :cheers:

Link to post
Share on other sites

Jøss, det var mye alkoholisme i denne tråden!! :yesnod::lol::lol:

Har aldri skjønt dette med ankerdram, jeg. Er det en så stor begivenhet å ha fortøyd eller ankret opp, at det kvalifiserer til en feiring?? :confused: Jeg skjønner jo det sosiale, men er ikke det å fortøye et så vidt dagligdags foreteteende, at sammenfallende alkoholnytelse egentlig snart ville sende oss alle rett inn i alkoholistomsorgen? :lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ankerdram er viktig. Husker spesielt godt denne på bildet. Det var i påsken 2004, og jeg hadde slitt meg fram i sludd og regn helt til Svineviken på Orust for å hente båten min. Etter reisen var det å gå igang med innvendig vasking, finne fram puter seil osv. Ute var det skikkelig surt, men jeg hadde det lunt og varmt i mitt lille krypinn. Mannskapet skulle komme dagen etter.

 

Bilde

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Captain Morgan Black Label ? :cheers:

Standardutstyr ombord!

 

Ellers er jo Stroh å anbefale eller Pussers Old Navy for de som får tak i den.....

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke bakgrunnen, men liker tradisjonen java script:emoticon(':flag:', 'smid_13')

:flag:

 

Tenkte at siden emnet er oppe går det an å spørre om noen vet hvor det har blitt av Ankerdrammens Venner ?

 

De lever. www.ankerdrammensvenner.com

 

mail adr.

advenner@online.no

Redigert av careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Er det bare meg som synes at Akkevitt også kan nytes om sommeren?

Neida, men det er helst i smalahåvesesongen akevittsuget melder seg for fullt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kaffe og batterivann er ok det også da . Ankerdram mener å huske bestefar (som var sjømann rundt 1930) Sa en gang at . Ankerdrammen er den du tar når du har kommet fram og overlater lasta til eier .

Kansje helt på tryne detta , for det er endel år sia bestfar levde , men mener å huske noe sånt da .

 

Litt utenom , ser i sjøfartsboka hans at han måtte jobbe på div båter i flere mnd før han kom til den båten han hadde fått hyre på ,eksempel til Japan så tok den lang tid før han kom ombord der han skulle tjene penga sine . Var tider det vel ...

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

For oss i rederiet Amica er det Gammel Dansk som er ankerdrammen. :drink: Et lite glass etter at vi har fortøyd båten. Etterpå blir det som oftest litt mat, og da vil mor helst ha rødvin, mens far gjerne tar en øl.

 

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...