oysteinb Startet 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2021 Hei! Vi er en familie med to barn på 2 og 5 år som nylig gikk til anskaffelse av en 18' daycruiser. Det er vel og bra, men det er ganske trangt med hele gjengen på tur, og ungen(e) må passes på hele tiden, og det kan bli litt slitsomt med såpass liten plass og unger som fort blir utålmodige. De er dog trygge og uredde på vannet, de liker båt, bading og tur. Noen venner av oss har skaffet seg en Maxi 95 som jo til samme pris av min lille daycruiser var en helt annen båt, og mye "mer for penga" for en liten familie. Jeg syntes dog at 70s båt blir litt for gammelt, men jeg har nå begynt å titte litt på andre eldre båter, spesielt Scanmar 33. Jeg har lest opp og ned at det som kan leses om denne båten, og er klar over de kjente svakhetene. Men på en annen side, hvis jeg legger til 150k så får jeg en 2005-ish Bavaria 30-32'. Hva bør jeg gå for? Bavaria er jo fremdeles 15 år gammel, og alt av garantier har jo utløpt, regner med prisen for deler og rep. er det samme på en 15 år som en 35 år gammel båt. Scanmaren er jo mye flottere innvendig, med stor U sofa og gjennomgående høy kvalitet på treverk (ut i fra det jeg kan lese og se på bilder), Bavaria er litt kjedeligere og sjelløs. Men samtidig vil vi ha en trygg og god båt for turer. Seilegenskaper er ikke prioritert for oss enda, det er hytte på sjøen, helgeturer og lengre sommerferie som er planen med båt. Det skal sies at jeg (med fare for å virke cocky) er over snittet handy, og kan fikse det meste med epoksy, glassfiber, treverk, rør, elektro og sveis. Men å plukke fra hverandre og gjøre full service på en innabords diesel er jeg ikke veldig erfaren med. Hva tenker forumet? :) Legger ved to bilder som beskriver godt den opplevde følelsen i salongen på to båter med 20 års aldersforskjell (og muligens noe byggekvalitetsforskjell?) Ene fra 1982 og andre fra 1982. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Hei, og velkommen til forumet. Liknande spørsmål har vore diskutert mange gangar før, og du finn nok litt info om du søker her på forumet. Du bør kanskje òg tenkja på kor lett det er å selja båten, den dagen du vil oppgradera, eller gå på land? Om du må gjera større reparasjonar, eller utskiftingar, på motor, segl eller rigg er det vanskeleg å få pengane att. Det er fint å vera handy, men er det det du vil bruka tid på? Ved større prosjekt er gjerne ikkje båten brukbar medan prosjektet pågår. Då forsvinn kanskje litt av poenget med båten? Eg ville sett meg om etter andre nyare alternativ enn Bavaria, men eg likar korkje gamle svenske båtar, eller Bavaria. Andre har det sjølvsagt annleis. Lykke til. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ehh... Begge fra 1982. Masse stoff om dette på dette eminente forum. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ikke glem at det fins svært mye annet enn Bavaria på markedet fra samme tidsperiode og i samme prisklasse. Det ble solgt veldig mange seilbåter av ulike fabrikater i perioden 2001-2008, så det er mye å velge mellom. Og markedet som var glovarmt for disse båtene ser nå ut til å bråsnu. På de 25 årene mellom 1980 og 2005 skjedde det en kraftig utvikling innen verktøy og metoder for både design, konstruksjon, produksjon og materialer. Ikke all denne utviklingen gikk i feil retning, som de mest ihuga tilhengere av "gammelt svensk" later til å mene. Når den 35 år gamle båten har vært din i 5 år, og du har kostet på den adskillig, men så vil selge den, da er båten 40 år gammel og det er vanskelig å få noen til å betale det DU mener den er verdt etter all oppgraderingen... Sitér dette innlegget Link to post
oysteinb Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Takk for gode innspill! Jeg har brukt forumet og søkt og lest masse om eldre båter, og jeg er helt enig i at selvom det er litt av hobbyen å stelle og pusse på båten så er ikke en totalrenovering noe jeg har lyst til å bruke tid og krefter på. Skrev selvsagt feil over bildet der, skulle være 1982 og 2002 ;) Jeg tror nok at jeg ser an markedet til neste vår, og lander nok på - om det blir en seilbåt - en nyere modell :) Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Husk at en gammel båt gjerne betyr gammel rigg, gamle seil, gammel motor. Ukjente vannlekkasjer kan lage problemer særlig dersom vann har sneket seg inn i et sandwichlamiant. Korrosjon på kjøl og kjølbolter kan være en bekymring på gamle båter. Du bør regne rundt 300K for dette om du skal bytte, og dessverre gjør det ikke all verden for verdien ved salg om dette er nytt. Det spørs også hva du legger i trygg og god? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Finnast nok ikkje eit fasittsvar på dette spørsmålet. Har sett 40 år gamle båtar som har vore i bedre stand enn ein gjennomsnittleg 10 år gammal båt. Dette er nok "mot normalen". Kvar båt må undersøkjast nøye, og det må vere grunnlag for kva ein bestemmer seg for. Eg personleg hadde ikkje vore redd for å kjøpe ein 80-talsbåt om han var i den standen som eg ynskja meg. Om båten er 20 - 30 eller 40 år trur eg ikkje har så mykje å seie. Det er allereie ein gammal båt Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Nyere serieproduserte båter kan være mye lettere å fikse/ oppgradere når utskiftninger melder seg. I nyere serieproduserte er det meste lett tilgjengelig under luker, avtagbare veggflater, lemmer, m.m. Dette er takknemlig den dagen du må skifte ut/ oppgradere elektrisk, bytte septikslanger, vvs, m.m. Og den dagen kommer raskt. "Gammel svensk" og andre mer eller mindre nydelige håndlagede alternativer har ofte limt og skrudd innredning, listverk, m.m. En bekjent måtte bryte opp bysse med mahognyinnredning, og det er ikke like pent i dag. Gammelt er gammelt, så tilgang ved reparasjoner uten å ødelegge båten kan være noe å vektlegge. Sitér dette innlegget Link to post
oysteinb Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Tusen takk for gode innspill :) Jeg har nok mer eller mindre bestemt meg for en midt-2000 Bavaria, Hanse eller Jeanneau grunnet den tryggere valget og salgsverdien ved eventuell oppgradering eller omprioriteringer etter et par-tre år. Mest sannsynlig blir det nok en Bavaria 30, men fortsetter jakten og researchen. Ny båt blir uansett ikke før 2022 :D Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Smart. En Bavaria eller tilsvarende er lett å bli kvitt igjen om behovene endrer seg. Og såpass ny at det ikke skremmer vekk potensielle kjøpere... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Renzir Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Vi kjøpte en 2008 Bavaria. Det betyr ikke at det er mindre reparasjoner enn en 30 år gammel båt. Det kommer halt ann på tilstand. Nå regnet jeg inn at jeg skulle oppgradere en del ting. Men på en 10-15 år gammel båt så kan fort følgende være tilfelle: - Belgen er aldri byttet (25.000 på verksted) - Vinjsjer aldri smurt/byttet - Seil utslitt - Skroggjennomføringer kan være dårlige - Elektronikk i siste livsfase Alt dette kan koste mye. En 30-40 år gammel båt kan jo være veldig bra på mange punkter. Men det krever litt mer research og sjekk. Hvis jeg hadde fått velge kunne jeg glatt kjøpt en eldre svensk båt i veldig god stand. Lå en 40 år gammel HR som ble solgt av han som kjøpte den ny. Den var fin. Men Bavariaen vi har nå er ikke så verst den heller. Bra med plass, liker finish inni bedre enn på de nye. Men klart er jo en skoda og ikke en audi for å si det sånn. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Jeg har fulgt en del med på noen YouTubere som seiler Ran II. De byttet, og så på mange båter. Så kom det hjem en Najad 44 fra Middelhavet. Den, av alle mulige andre, kjøpte de. Kostnadene med oppgradering overstiger verdien av Hulda med godt monn. Disse folkene bor om bord og skal seile på sydlige halvkule, er planen. Poenget med denne tiraden er at skal man kjøpe en gammel båt når man et kryssningspunkt der individet kanskje blir mer verdifullt enn fabrikatet. Ran II ble blant annet tatt på land før kjøp og skroget ble sjekket av fagmann som blant annet gikk over med ultralyd, sjekket fuktighet i laminatet, etc. Det har vel også mye med hvilket nivå man ønsker å legge seg på. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Dette er ofte ikke et spørsmål om å sammenligne en båt fra 2005 med en båt fra 1985. Det er svært fra båter fra 1985 som er har alt originalt. En båt fra 1985 kan ha motor, seil osv som er vesentlig nyere enn 2005. Så selv om skroget er fra 1985 kan svært mye vesentlig utstyr være nyere. Husk også at en båt fra 2005 nå faktisk nærmer seg 20 år og er langt fra ny. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 TideRace skrev for 5 timer siden: Nyere serieproduserte båter kan være mye lettere å fikse/ oppgradere når utskiftninger melder seg. I nyere serieproduserte er det meste lett tilgjengelig under luker, avtagbare veggflater, lemmer, m.m. Dette er takknemlig den dagen du må skifte ut/ oppgradere elektrisk, bytte septikslanger, vvs, m.m. Og den dagen kommer raskt. "Gammel svensk" og andre mer eller mindre nydelige håndlagede alternativer har ofte limt og skrudd innredning, listverk, m.m. En bekjent måtte bryte opp bysse med mahognyinnredning, og det er ikke like pent i dag. Gammelt er gammelt, så tilgang ved reparasjoner uten å ødelegge båten kan være noe å vektlegge. Tja, i forbindelse med installasjon av solcellepanel søkte jeg litt på nett, og fant denne kommentaren fra en som hadde gjort det samme i en 2000-tallsbåt av kjent merke. "Jeg trodde det skulle være en enkel sak å trekke frem ledninger. Det er det IKKE. Jeg planla å trekke kablene (6mm2 fortinnet kabel) rett ned til området ved batteriet. Det gikk ikke da glassfibertaket som ligger under de takplatene som kan demonteres noen steder har null klaring til dekket, og det derfor er komplett umulig å få frem noen kabler denne veien. Det som derimot er mulig er å stappe inn en trekkefjær her og få den til å kile seg så fast at den må kappes og etterlates "oppi der". I min halvgamle svenske gikk det som en lek. Rør og kabelgater lå klare. Så jeg ville være forsiktig med å generalisere. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 For familiehytte ville jeg lagt mye vekt på vinduer og lys / lufting inne. Det tror jeg stort sett har blitt bedre med årene og betyr mye for trivselen. Løsningene under kalesjen - med mye vinduer- betyr også mye. Man ligger tross alt mest stille. Sitér dette innlegget Mons Link to post
TideRace Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 (redigert) Mare Nostrum skrev 11 minutter siden: .... Så jeg ville være forsiktig med å generalisere. Og det gjør jeg vel heller ikke. Jeg skriver "Nyere serieproduserte KAN være..." og "... håndlagede alternativer har ofte LIMT og skrudd innredning...". Så får trådstarter finne ut hva det betyr når han er på leit etter båter som kanskje har et oppgraderingsbehov. Redigert 24.Juni.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ja ja, jeg har aldri eid en "fabrikkprodusert" moderne seilbåt, så jeg kan ikke uttale meg. Derimot er jeg på min fjerde "svenske", bygget på verft av båtbyggere. Har ikke møtt utfordringer av noe slag i forbindelse med service eller moderniseringer. Vel, nok om det! Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Mare Nostrum skrev 1 minutt siden: ... Har ikke møtt utfordringer av noe slag i forbindelse med service eller moderniseringer. Vel, nok om det! Da er sikkert det like nyttig informasjon til trådstarter dersom han vurderer en HR 31, @Mare Nostrum . Det var ikke ment fra min side å generalisere, men at ts også er klar over denne siden av en eldre bruktbåt, uansett hva han kjøper. Sitér dette innlegget Link to post
Langs land Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Mare Nostrum skrev 24 minutter siden: Har ikke møtt utfordringer av noe slag i forbindelse med service eller moderniseringer ...men det kunne jeg jo ha møtt. Den ene av 80-talls svenskene mine hadde en 800 liter dieseltank under en 6 sylindret VP, som veide ca 700 kg. Hadde vel ikke vært så kjepphøy hvis den hadde begynt å lekke tenker jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 (redigert) Jeg vil våge påstanden at en masseprodusert båt stort sett er langt bedre, og mer gjennomtenkt en en såkalt " håndlaget" en... Bare tenk på bilproduksjon... Hvem ville betvile kvaliteten på en masseprodusert japaner, kontra en håndlaget doning fra UK eller Sverige for den del.... ?? Kvaliteten på bilene økte betraktelig da masseprodusjonen ble introdusert ....slik blir det nok også med båtproduksjonen... Redigert 24.Juni.2021 av Ida Marie III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ja. Enkelte ganger lurer jeg på hva som går under paraplyen 'produksjonsbåt' og 'håndlaget båt'. Eller hvor mye bedre en 'håndlaget bil' er i forhold til en 'serieprodusert bil'. Riktignok er ett av utdanningsbeina mine mekaniker. Skulle jeg velge mellom en Morgan Plus 8 og en serieprodusert Datsun 240Z, ville valget falt på Morgan. Uten tvil. Nå handler dette ikke om bil. En artig en: Var med BMW'en min hos NAF for noen uker siden på EU-kontroll. 'Det ble bare nuller' sa kontrolløren. 'Sjeldent bra for så gammel bil. Hadde forresten en Jaguar innom her om dagen. Også like strøken'. Og så preika vi litt, blant annet at jeg hadde valgt kontrolldato ut fra langtidsvarselet. Og tema driftsikkerhet. Han mente BMW'en lå et hakk foran. Min mening er at begge bilene har sine kjepphester. Som jeg sa: 'Begge bilene kan ha BMW M57N2 motor og ZF 6HP26Z gir'. Mye av Jag'en er altså tysker, sammen med RR. Og drasser rundt på samme feilene. Og dem er det en del av. Store serier borger ikke for kvalitet. Verken på den ene eller andre måten. Det er en myte. Før i tiden, helt tilbake til 1980, hang fremdeles dette igjen 'hvem er konstruktøren og hvilket er byggeverftet'. De to borget for kvalitet og sjødyktighet. Jeg har alltid hatt lyst på en Koopmans 45. Igjen er det slik at man går til verftet. Setter frem sine ønsker. Så blir det designet og bygget etter en eller annen spec. Man kan ikke postulere at det bare er dritten. Akkurat dette hjelper ikke trådstarter, som muligens ikke har veldig greie på alle typer båter. Igjen, det er ikke nødvendigvis produksjonsnavnet som borger for kvalitet. Det går sikkert an å kjøpe en Bavaria med skjulte defekter i motor og rigg, som har en skjult grunnstøting og defekt rorlager på CV'en. I samme båten, som ligger der nypolert og fin. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Hulda skrev 1 time siden: Store serier borger ikke for kvalitet. Verken på den ene eller andre måten. Det er en myte. Ja, det vel neppe noe nytt at du har fasiten på hva som er myter og ikke...?? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Ida Marie III skrev 1 minutt siden: Ja, det vel neppe noe nytt at du har fasiten på hva som er myter og ikke...?? Slik har jeg forstått det også :-) Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Har en moderne masseprodusert seilbåt og kan underskrive på at produsenten ikke er særlig opptatt av å gi produktet sitt lang levetid. Kabler er ikke lagt i rør og er stripset fast under innerlineren, som gjør dem umulig å bytte. Innerlineren er forøvrig konstruert slik at det er umulig å komme til genuaskinner, rekkestøtter og vant fra innsiden uten å kutte hull i plastikken. Halvparten av kjølboltene er plassert under salongbordet og er umulig å inspisere uten omfattende demontering. Strømpanelet ser ut som et rottereir fra verftet og kablene er elendig merket. Elektriske installasjoner er montert der det er raskest å plassere dem under byggeprosessen og ikke der det er mest hensiktsmessig for eieren. Her er intensjonen at utstyret skal holde akkurat så lenge den første eieren har båten. Når ting uungåelig går i stykker er det ikke verftet eller opprinnelig eiers problem lenger. Min båt er komfortabel, rask og blank i gelcoaten, men det fremstår som åpenbart at produsenten ikke bryr seg et kvekk om vedlikeholdsbehov som måtte oppstå 10, 20 eller 30 år fram i tid. Jeg har oppfattet beskjeden klart og tydelig og kommer til å avhende båten før det har gått for lang tid. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Gå for magefølelsen etter visning på begge. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.