Jump to content

Valg av seilbåt, gammel klassiker eller "moderne" Bavaria?


oysteinb

Recommended Posts

Vi kjøpte en 2011 Bavaria for snart 2 år siden, uten noen erfaring med båt. Tenker den er rimelig lettomsettelig når behovet melder seg. 
Den var 8 år gammel, og vi måtte bytte originalt forseil (20-30K). Motor krever vanlig service og litt ekstra vedlikehold (vannpumpe, eksosbend). Elektronikk er utdatert (minimum 8-10K, pluss alt du trenger for at det skal snakke med båtens «gamle språk», dvs overganger til SeaTalk etc). Når vi byttet batterier gikk vi for LiFePO4 (15K). Reparasjon av sprayhood med nye vinduer og diverse (5K). Løpende rigg er snart modent for utskifting. Septik/skroggjennomføringer må vel også etterhvert ses på. 
 

Så det er ikke gratis om en strekker seg litt i kjøpspris. En godt vedlikeholdt tidlig 2000-talls har kanskje tatt noen av disse. 
 

Når det er sagt: Tror vi bruker vår som hytte i større grad enn om vi kjøpte eldre, fordi det er god plassutnyttelse og som noen her nevner - mesteparten av tiden i båten er ved brygge/anker. Våre gutter trenger også noen av turene plass til venner, ellers vil de gjerne være hjemme .AA59CE36-BAAC-4427-BCBD-9E20C2AC68AE.jpeg.bae9ff26f1f2d64c0fd4bff022363c63.jpeg

Redigert av lr-80 (see edit history)
Link to post
Ida Marie III skrev On 24.6.2021 at 18.47:

Jeg vil våge påstanden at en masseprodusert båt stort sett er langt bedre, og mer gjennomtenkt en en såkalt " håndlaget" en...

Bare tenk på bilproduksjon...

 

Grønnskollingen skrev for 11 timer siden:

Min båt er komfortabel, rask og blank i gelcoaten,  men det fremstår som åpenbart at produsenten ikke bryr seg et kvekk om vedlikeholdsbehov som måtte oppstå 10, 20 eller 30 år fram i tid.

 

Tenker på bilproduksjon ... For 20 år siden hadde jeg en bil fra tidlig åttitall. Det tok 2 minutter å bytte lyspærer i begge hovedlyktene foran. Nå har jeg en nyere bil. For å bytte lyspære i ene hovedlykten må man omtrent ta ut motoren for å komme til.

 

Produkter utviklet for masseproduksjon i dag er nok hovedsakelig designet for enklest og billigst mulig produksjon, ikke ut fra behov for å gjøre framtidig vedlikehold enklest og billigst mulig. Dette gjelder nok også i båtbransjen.

Link to post
alf-inge skrev 23 minutter siden:

 

 

Tenker på bilproduksjon ... For 20 år siden hadde jeg en bil fra tidlig åttitall. Det tok 2 minutter å bytte lyspærer i begge hovedlyktene foran.

 

Ja, sånn måtte det jo være...

lyspærene gikk jo ustanselig..

i dag er det LED, de varer "evig"... 

 

En bil fra 70 og 80 tallet var nærmest utslitt når den var gått 150000 km...i dag er det knapt innkjøring på en ny bil av god kvalitet...

Bilene har aldri vært bedre sammensatt en de er i dag...

"Håndlaget"  biler på 50 og 60 tallet hadde gjerne byttet motor både en og tre ganger før de var 10 år gammel...

 

 

 

 

Link to post

Ha, ha, ja. Fikk i oppdrag å bytte hovedlyspære på Skoda'en til sønnen min. Det var like før han ble oppsagt som sønn. Makan til krongling. Nå har jeg hatt bil siden 1964. Alltid gamle biler. Har til nå ikke eid en bil som ikke har ruslet minst 300000 km. Den eldste var en Studebaker fra 1946, litt usikker på kilometeren der. Merchedes 180D gikk 1 mill. km. i drosja i Oslo. Men OK, en bykjørt VW 1200 hadde gjort sitt meste på 90000 km. Og da hadde motoren allerede vært ute en gang for skifte at clutch trykklager som var en plate av kull. Eksospotte og varmebokser var byttegreier. Fordelen var at vi heiv motor ut/inn på tre kvarter. 

 

Måk'ke komme her og komme her når det er 75 år gamle mekanikere som leser tråden :-)

 

Ellers så er det helt klart at moderne båter har mye bedre boplass en eldre. 

Link to post
Ida Marie III skrev 48 minutter siden:

Ja, sånn måtte det jo være...

lyspærene gikk jo ustanselig..

i dag er det LED, de varer "evig"... 

Vet ikke i hvilken verden du lever i, men du lever i i hvert fall ikke i min.

På de fleste 2-3 år gamle bilene som har led striper bak, ser led stripene  mest ut som en råten tanngard.


 

Link to post
baatsman skrev for 10 timer siden:

Det er helt ok og kjøpe 80 talls båt. Men da må rigg,motor, event teak dekk, seil Osv være skiftet.

 

En Mercedes fra fra 1980 er ikke bedre enn en Mondeo fra 2010. Det gjelder båter og. Kjøper du 80 talls båt,  trenger du kvitteringer på modernisering

 

Å joda, er de fra 1960, er de bedre en japser fra 2010...???? i følge orakelet...

Link to post
23 minutes ago, Bitteliten said:

Jeg hadde uten tvil kjøpt en nyere Bavaria. 80 talls båter har mangel på løsninger som er tilpasset dagens naturlige behov

 

en eldre Bavaria trenger oppgraderinger etterhvert. En 80 talls båt trenger rennovering etterhvert. 
 

 


poenget er at mange 80-talls båter faktisk er renovert. En bavaria fra 2005 er sannsynligvis original. Så da er det 16 år gammel motor. 16 år gammel rigg. 16 år gamle seil. For 80 talls båten KAN alt dette være nyere og i bedre stand. Hvis man med «nyere» mener 3-4 år så er jo saken helt annerledes. Men det er ikke det som var problemstillingen her. 
 

ellers er ikke sammenligning med bil særlig relevant. Skrog og interiør varer «evig». Biler ruster i stykker. 

Redigert av Sahara (see edit history)
Link to post

 

 

Sahara skrev 1 time siden:

ellers er ikke sammenligning med bil særlig relevant. Skrog og interiør varer «evig». Biler ruster i stykker. 

 

Der er jeg enig med deg...

Sammenligningen med bil var mer for å vise at verden går fremover...

Det tekniske som funker blir tatt med videre, det andre blir utviklet videre...

Derfor er nyere biler så vel som båter bedre sammensatt og designet, etter nyere de er...

Link to post

Går du for Bavaria, så prøv gjerne å finn ein 32AC frå 2002-2005, eller ein 34AC frå 99-01. Synes at desse er eit hestehovud framfor 30-fotaren. Har sjøl ein Bavaria 36 frå 2002 som eg har kosta på ein heil del, men det meste av dette var eg klar over då eg kjøpte båten i 2016. Båten hadde mellom anna originale seil og sprayhood/ kalesje. Berre dette kjem på nærmere 100000 kroner. Slikt er enkelt å vurdere når du sjekker ein eldre båt. Motor er vanskeligere. Bør sjå fin ut, starte lett og fungere fint. Likevel kan ein eldre motor bli ei utgift. 

Link to post
Renzir skrev On 24.6.2021 at 15.05:

 

Men Bavariaen vi har nå er ikke så verst den heller. Bra med plass, liker finish inni bedre enn på de nye. Men klart er jo en skoda og ikke en audi for å si det sånn.

 

Hadde jeg kjøpt Audien hadde jeg ikke hatt råd til Bavariaen også. :-)

 

Kjøper man rimelig båt har man råd til vedlikeholdet. Det kommer uansett om det er Najad eller Bavaria. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...