Jump to content

Håndtak til eldre VP kontrollboks knakk av under bruk

Guest Thostr

Recommended Posts

Guest Thostr

Hadde den høyst tvilsomme glede av å oppleve at håndtaket til kontrollboksen for mitt VP-seildrev knakk av under bruk i går kveld. Det er jo en av de tingene som virkelig kan få nudlene til å koke om det skjer på 'riktig' tidspunkt. Jeg var heldig og var ikke i noen kritiske manøvre, så kom meg ned i verktøykista og fant en passende tang. Puhh!?

Ser ut til å være greit å få tak i nytt. Men hvorfor knakk det gamle? "Ein skigard kan'kje vara evig, veit du"? Gitt at mange nok har samme Teleflex-håndtak (med VP-logo ev) på sine båter så tenkte jeg det kunne vært litt interessant å diskutere litt hvorfor. Om noen har noen meninger om det? 

La de metalluriske spekulasjonene flyte fritt!

IMG_20210623_223945_2.jpg

IMG_20210623_213332.jpg

IMG_20210623_203614.jpg

Redigert av Thostr (see edit history)
Guest Thostr
26 minutes ago, index said:

Det har nok vært sprukket lenge, det mørke partiet er ikke noe nytt brudd. Den får seg nok noen dunk nå og da, neppe til å unngå. Når den da i tillegg er laget av Stratos sjokolade så skjer det ting;-)

Hehe Stratos, fikk meg en god latter her. 

Så jeg kunne antakelig ha sett en sprekk her om jeg hadde vært enda litt mer ivrig med å finne feil på ting jeg ikke vet at det er feil på? Er jo noe å lære, for de som leser dette og enda ikke har hatt en 'kjeppen i hånda'-opplevelse...

Thostr skrev 3 minutter siden:

Så jeg kunne antakelig ha sett en sprekk her om jeg hadde vært enda litt mer ivrig med å finne feil på ting jeg ikke vet at det er feil på? 

Det kunne du nok, men den var neppe lett å se. En hårfin sprekk bare. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Guest Thostr
Just now, index said:

Det kunne du nok, men den var neppe lett å se. En hårfin sprekk bare. 

Likevel verdt å ta fram lorgnetten for å sjekke om man har et gammelt håndtak. Jeg kan tenke meg opp til flere ganger på samme turen hvor 'kjeppen i hånda'-opplevelsen hadde blitt etterfulgt av både høy puls, plenty av adrenalin, og ikke minst _stort_ potensiale for nye glassfiber-reparasjons-prosjekter av den til dels omfattende sorten.

Heldigvis for meg så oppdaget jeg dette midtfjords etter lang tid med 0-vind-forhold på flatt hav. Aldri så galt at det ikke er godt for noe!

Thostr skrev for 6 timer siden:

Hehe Stratos, fikk meg en god latter her. 

Så jeg kunne antakelig ha sett en sprekk her om jeg hadde vært enda litt mer ivrig med å finne feil på ting jeg ikke vet at det er feil på? Er jo noe å lære, for de som leser dette og enda ikke har hatt en 'kjeppen i hånda'-opplevelse...

Sykt fristende med et ordspill her på de som ikke har hatt en _slik_ opplevelse ennå. Men jeg lar selvsagt være 😇

Guest Thostr
6 hours ago, Hulda said:

Slik stratos-støp er sjelden vare. Lite trolig at du vil oppleve det én gang til i løpet sv de neste 300 årene.

Såpass! 

Så det kan ikke være at det er en sprekk pga belastning kombinert med mange års saltvannseksponering som har ført til erosjon av alu'en her?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...