Renzir Startet 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Juni.2021 (redigert) På min Bavaria 40 Cruiser 2008 modell er det montert 1 stk kompass foran hvert ratt. I samme søyle er det nederst montert en høyttaler til stereoen. Dette tror jeg er originalt da jeg har sett det på bilder av tilsvarende båter. Jeg tror ikke at det har vært feilvisning på disse siden båten var ny, men forrige eier (fra 2017-2020) har ikke benyttet disse og ikke tenkt mer på dette. Kompassene viser forskjellig grad av feil, det ene er ca30 grader feil og det andre en del mer (sjekket mot plotter kurs, autopilot, og peilekompass). Vet noen om det er noen justering på disse eller noe annet å vurdere. Kunne godt tenke meg at de virket da jeg synes de er fine. Redigert 24.Juni.2021 av Renzir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Har du prøvd å ta ut høgtalarane? Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Nei, og grunnen til det er at alle slike bavaria jeg har sett har de samme høyttalerne. Hadde jo håpet at det var for dumt at de ble levert med kompas som ikke fungerte av den grunn. Ville tro de høyttalerne er skjermet slik de de har i hjemmekino var i gamle dager nå man hadde kasse tv. Men blir nok å ta en økt med skrutrekkeren til helgen av ren nyskjerrighet. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Vi har B42C 2007 som har omtrent samme cockpit. Våre høyttalere er i "setene". (Dessverre, skulle helst ha uten) Usikker på om det du har der er fra fabrikk. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik (etter at en har funnet en plass vekk fra høyttalere og andre ting): 1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0. 2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90. 3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel). 4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften. 5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden. 6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Renzir Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Lars H. skrev 7 minutter siden: Oppskriften for justering av mitt Silvakompass er slik (etter at en har funnet en plass vekk fra høyttalere og andre ting): 1. Rikta båten mot Norr og vrid N/S-skruven på kompensatoren så kompassen visar 0. 2. Rikta båten mot Öster och vrid E/W-skruven så kompassen visar 90. 3. Rikta inn båten mot söder. Visar inte kompassen 180 vrid N/S-skruven tills felet minskar til hälften (vid 6 fel, vrid skruven tills kompassen viser 3 fel). 4. Rikta inn båten på västlig kurs. Om kompassen inte visar 270, vrid E/W-skruven tills felet minskas til hälften. 5. Gör om proceduren och kontrollera innställda värden. 6. Gå nu varvet rundt och kontrollera var 20:e grad. Anteckna värdet och upprätta en diviasjonstabell och kurva. Skal sjekke litt hva jeg får til. Blir jo litt svinging av dette med 2 kompass. Var lettere når jeg trodde kompasset til autopilotan var gått. Da var det bare å ta batteridrillen ut av skapet i babord akterkabin :-) NB: Nesten for godt til å være sant at de har satt høyttalere der som "ødelegger" kompassene. Hvilke gjøk fant ut at det var en god ide? Jammen meg ikke så gjennomtenkt plassering. Men siden veldig mange Bavaria har de samme høyttalere plasser på siden der, rett under rattet eller cockpitsetebasen, så virker det som noe montert før eierne fikk båtene. Til og med i 2008 med kartplotter må jo folk ha klaget på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Tror du skal slite divergere vekk de magnetklumpene der. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Renzir skrev 26 minutter siden: Skal sjekke litt hva jeg får til. Blir jo litt svinging av dette med 2 kompass. Var lettere når jeg trodde kompasset til autopilotan var gått. Da var det bare å ta batteridrillen ut av skapet i babord akterkabin :-) NB: Nesten for godt til å være sant at de har satt høyttalere der som "ødelegger" kompassene. Hvilke gjøk fant ut at det var en god ide? Jammen meg ikke så gjennomtenkt plassering. Men siden veldig mange Bavaria har de samme høyttalere plasser på siden der, rett under rattet eller cockpitsetebasen, så virker det som noe montert før eierne fikk båtene. Til og med i 2008 med kartplotter må jo folk ha klaget på dette? Båter med kompass i cockpit kjøres innaskjærs med minst ett øye fiksert på kartplotter og ingen på tradisjonelle kompass. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Hulda skrev 29 minutter siden: Tror du skal slite divergere vekk de magnetklumpene der. Det tror jeg også. Redd det blir 3-1 i favør høyttalere i familierådet. Men jeg liker å bruke kompass. Har navigert mye på land med kart og kompass og trives med å holde kunnskap vedlike. Men er også veldig glad i elektronikk, så skal nok overleve. Sitér dette innlegget Link to post
Renzir Svart 24.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Havelle skrev for 3 timer siden: Båter med kompass i cockpit kjøres innaskjærs med minst ett øye fiksert på kartplotter og ingen på tradisjonelle kompass. Hørte en som grunnstøtte selv om han kjørte på rett side av staken på plotteren. Bare irriterende at det var omvendt i virkeligheten ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 (redigert) Kompass montert slik i seilbåt er taktiske kompass. Viser om vinden rommer eller skraller. De er ikke navigasjonskompass. Redigert 24.Juni.2021 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2021 Mulligan skrev 3 minutter siden: Kompass montert slik i seilbåt er taktiske kompass. Viser om vinden rommer eller skraller. Ikke sikker på det. Kompasset viser like mye hvor det sitter 1/4 kg magnet montert. 40 cm fra kompasset :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.