Jump to content

Valiant 520, med Suzuki Df90, hvilken propell trenger jeg?


Selco14

Recommended Posts

+

Hei, jeg har en Valiant 520 (usikker på årsmodell) med en suzuki df90 fra 2003, med en 14x19 alupropell som jeg synes går litt tregt, hvis det er lov å si. Båt og motor er kjøpt separat. 

 

Toppfart ligger på 31 knop ved 5000rpm

Marsjfart ligger på rundt 20 knop 4000 rpm. 

 

Har prøvd en 13.7x22 xl balistic propell. Og da gikk den litt bedre, men ikke veldig mye. Husker ikke turtall og knop fra den. 

 

Det mest irriterende er at jeg må ligge på så høyt turtall får å ligge i overkant av 20 knop som jeg synes er en grei Marsjfart. Også tenker jeg at en sånn båt med så stor motor burde gå mye fortere? Eller det bare meg? 

 

Spørsmålet mitt blir om jeg burde prøve en 13 tommer med 23 eller 24 pitch

Eller en 14 tommer med 21/22 pitch? 

Hva vil forskjellen bli mellom å øke diameter kontra pitch? 

 

Takk på forhånd! 

 

IMG_20210530_220326.jpg

Link to post

Alt henger sammen her. Hvis du bare får 31 knop, så er turtall på 4000rpm v/20+ knop akkurat sånn det skal være. Egentlig har du for stor stigning på propell hvis du kun oppnår 5000rpm på max. Ingen propell fikser dette. Kanskje burde båten gått raskere med 90hk, men det har neppe noe med propellen å gjøre med mindre den er skadet/ødelagt.

 

Da gjenstår det å finne ut om:

- motoren fungerer 100%

- skroget er rent og fritt for groe

- motoren er montert riktig (høyde)

- om andre, like båter oppnår samme fart med samme motorstørrelse

Link to post

.. og løfter skroget seg godt opp av vannet på full fart.  om hele pontongen subber godt nedi vannet så blir det en stødig båt- men mye våt flate som bremser godt på farta. 

 

om jeg ikke husker feil så skal df90 ha rundt 5500 som toppturtall..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ser at vanlig motorisering på denne både lette og lettdrevne båten er 50-60 hk, altså motorer rundt 100-110 kg.

Din motor er 190 kg, det er stor forskjell.

En tyngre "vanlig" båt på 17-18 fot med god bæring vil klare 36-38 knop med denne motoren.

Så det er noe som ikke stemmer helt.

Tillatt turtallsområde er 4500-5500, og max. effekt ved ca 5000 rpm.

 

Toppfart med 60 hk er 35 knop ifølge denne artikkelen:

 

https://www.hamnen.se/artiklar/motor/prispressad-rib-valiant-v-520-sprint/

 

En moderne DF90A (fra 2009) veier 155 kg og hadde nok vært et bedre valg hvis man ville ha mest mulig fart. Men mulig det går an å gjøre noe allikevel.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Tror det lureste er å bytte til en lettere motor som passer båten. F.eks. E-tec 90 på 145 kg eller rett og slett en 60-70 hester rundt 100-120 kg. 

Når den skal klare 35 knop med 60 hk så forteller det at båten er lettdrevet, men liker nok ikke tung motor.

 

Den nye Tohatsu MFS60A veier 90 kg mindre enn den du har nå, men koster jo nesten 80.000. For å ta et eksempel fra nye motorer.

Yamaha F70 ville nok ha vært perfekt, og den finnes en sjelden gang på bruktmarkedet. Veier 119 kg med propell. Men koster flesk ny.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

hadde vært interessant å sett bilder at båten i fullt driv. 

  

Høres ut som at den ligger litt tungt i vannet, men er jo rart dersom vekt tilsvarende en ekstra person skal gjøre at båten går dårligere enn med en 60-hester...:confused:

 

 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Har desverre ikke det.. Men her ser du den fra siden iallefall. Men har tenkt over det ja, at når jeg kjører ligger den dypt og spruter fælt... 

Skal prøve de to her nå får å se hva som skjer egentlig, den med 4 blader er 14¼19p og 3 bladeren er 14½20. Har ikke kjempe trua, men blir interessant å se! 

Snapchat-724794378.jpg

16247260949344457380492255485370.jpg

Link to post

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold med 4-blads stålpropell ved ca. 5900 rpm.

Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Iallefall med 4-bladers og spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort.

 

spitfire-to.jpg

 

s-l1600.jpg.2d00415a8b8a8af88bdf26a6f6247381.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Selco14 skrev 1 time siden:

Har desverre ikke det.. Men her ser du den fra siden iallefall. Men har tenkt over det ja, at når jeg kjører ligger den dypt og spruter fælt... 

Skal prøve de to her nå får å se hva som skjer egentlig, den med 4 blader er 14¼19p og 3 bladeren er 14½20. Har ikke kjempe trua, men blir interessant å se! 

 

16247260949344457380492255485370.jpg

Spørs om disse passer på girhuset til DF-90. Normalt pleier propeller med større diameter enn 14" være bergenet for 4,75" girhus - eller 150hk og opp.

 

Du kan godt prøve med en Spitfire 4-bl alupropell som Teerex nevner. Som sagt tror jeg det er andre ting som hindrer båten i å oppnå riktig toppfart, men en ny propell som er 100% er alltid et godt utgangspunkt.

 

Selv om båten blir litt baktung, så skulle man tro at når (og hvis) det er krefter nok og farten blir høy nok, så skulle skroget kunne løftes nok ut av vannet til at pontongene slipper vannoverflaten. ...og basert på tall fra andre båter, skulle man tro at du kunne få rundt 40 knop med denne motoren hvis alt fungerer.

 

Jeg ville tatt motoren inn på verksted for diagnose og sjekk. Dernest sjekket monteringshøyde og bensintilførsel. Hvis motoren står for lavt og AV-platen ligger begravd i vannet, kan dette påvirke løftet av skroget.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post

Spitfire alu finnes ikke i større stigning enn 19" (til 4,25" girhus), hvis det ikke har kommet noe større i det siste. Det blir kanskje litt for lite for DF90 som har høyere utveksling og lavere turtallsområde enn de fleste motorer. Men hvem vet før det er prøvd ut.

Er vel mest vanlig med 21" og 23" stigning for fartsområde 35-40 knop for DF90, tror jeg.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hmmm... 2,59:1, 5500rpm max og 40 knop/46 mph - da er det ikke mange propeller som duger nei. Suzukis girutveksling blir litt fjollete av og til.

 

På den ene siden blir de oppnådde 31 knop@5000rpm veldig underlig. Hvis ting fungerer som det skal, så må man nok til med f.eks. en Mercury Trophy Plus i 23". Disse oppnår normalt/har veldig lavt slip%.

Link to post
Selco14 skrev for 1 time siden:

Har desverre ikke det.. Men her ser du den fra siden iallefall. Men har tenkt over det ja, at når jeg kjører ligger den dypt og spruter fælt... 

Skal prøve de to her nå får å se hva som skjer egentlig, den med 4 blader er 14¼19p og 3 bladeren er 14½20. Har ikke kjempe trua, men blir interessant å se! 

Snapchat-724794378.jpg

16247260949344457380492255485370.jpg

Hei,

dette ligner Powertech?! Det er ikke noe å kjøpe eller ha…. Dessverre…

 

-men det ser artig ut!

 

Det er dessverre ikke mye å velge blant til et 4.25 girhus. Men BlackMax fra mercury eller Solas sine propeller er milevis foran PowerTech.

Link to post
alfaalfa skrev 41 minutter siden:

Hei,

dette ligner Powertech?! Det er ikke noe å kjøpe eller ha…. Dessverre…

 

Jeg hadde en Powertech RXB4 4-blads stålpropell tidligere. Var veldig fornøyd med den både på Honda 90 og Mercury 115 (den passet begge). 

Eneste grunn til at jeg byttet til Spitfire X7 var at den nettopp var lansert, og jeg fikk den til en akseptabel pris.

Men fikk ikke noen merkbart bedre egenskaper enn med Powertech'en syns jeg. Kun marginalt.

Powertech har jo fryktelig mange forskjellige propeller, så det må være et vanskelig valg for mange å velge rett i jungelen. Sikkert noen mindre vellykkede design hos dem også.

 

rxb4_5.jpg.8af549afcd5c2d22eefe52a583c052ab.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Solseng skrev 18 minutter siden:

Denne DF-90en fra 2003 er også fra dette tidsrommet hvor nettopp denne modellserien fra Suzuki hadde store korrosjonsproblemer. Godt mulig motoren er oppbrukt og ferdig.

Ja, motoren ble kjøpt fullstendig i deler, også slipt toppa og satt sammen igjen av en kollega av meg. Den har gått rundt 250 timer bare. Han har kjøpt seg diagnose verktøy til Suzuki så vi skal se om vi finner noe der. Men samtidig så kommer den jo opp i 5000rpm og i min verden så fungerer den jo da. Eneste er at den hoster litt ved gasspådrag. 

 

Link to post

Det er kun kopier av andres design. Noen har de lykkes mer med enn andre. De kaster blader og er i ubalanse, har ulik stigning fra blad til blad og fra propell til propell.

 

men det hender de treffer…!

 

og de færreste har noe å sammenligne med og er dermed fornøyd ettersom stål er blankt… og det er ikke alu…

 

Satt på spissen…

Link to post

Denne propellen flippet jeg for noen år siden (for de som vet hva det uttrykket betyr da :giggle: )

Burde jo passe til denne motor/båt-pakken hvis alt ellers var normalt. Finnes vel i 21" også.

Men mulig mindre diameter er en vei å gå.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=60116870

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hei. Har prøvd Nemesis 4 blads propell (samme som Spitfire, men med løst nav tilpasset f.eks Suzuki)på min Mørebas 17 med Suzuki df100. Propellen var bra den, men synes ikke jeg fikk utnyttet kraft og utvekslingen som Suzuki benytter.Tror at 12,7" diameter rett og slett blir litt for liten diameter for Suzuki. Mener at Suzuki motorer trenger propeller som er nær 14" i diameter for å kunne utnytte utvekslinga. Går du over 14" i diameter får du propeller som er tilpasset de store gearhusene (4,75 fra 150 hk og opp). Nemesis propellen ga bra aksellerasjon  og bra løft i hekken, men toppfart gikk litt ned . Spørs om du burde prøve propell med stigning på 17-18", helst med diameter så nært som mulig 14". Da vil du sannsynligvis få en del mere turtall og kanskje mere fart gitt at motor er i god stand.

Link to post
ballistic skrev 33 minutter siden:

Hei. Har prøvd Nemesis 4 blads propell (samme som Spitfire, men med løst nav tilpasset f.eks Suzuki)på min Mørebas 17 med Suzuki df100.

 

Ja Quicksilver Nemesis og Mercury Spitfire er akkurat samme propellen, eneste forskjell er at i Spitfire-eska ligger det et Mercury hub-kit og derfor litt høyere pris.

Disse finnes også med 14" diameter (med bl.a. 21" og 23" stigning) men da er de kun for 4,75" girhus, og altså beregnet for 135/150 hk og oppover (samt 100-115 hk med bigfoot/Command Thrust girhus).

Litt av "hemmeligheten" med disse propellene er nok at man kan/bør heise motoren opp et hull eller to i forhold til normal høyde med 3-blads alupropell. Dermed får man mindre vannmotstand og fartstap, og dermed utnyttet propellen bedre.

4 blad har bedre grep i vannet, og den mindre diameteren på 12,5" gjør jo at propellen ikke går like høyt i vannet som en 13,5"-14" diameter.

 

Var det DF100A eller den nye lettere DF100B du hadde på Mørebasen? Den tunge DF100A blir vel i tyngste laget med 182 kg? Jeg monterte den gamle DF70 på en slik båt for 20 år siden, motoren veide vel 160 kg. Ble noe plaget med hoppende baug, de har ikke så mye bæring i hekken disse gamle båtene. Løsningen ble å montere Smarttabs trimplan, da ble det noe bedre. Men fikk ikke mere enn 30 knop med Ballistic 17P, utvekslingen var 2,42 på den motoren.

 

Har ikke prøvd 3-blads propeller på min 115 hk, da motoren i nederste mulige monteringshøyde allerede er så høyt at jeg regner med det blir for dårlig grep. Skyldes nok en kombinasjon av dyp V-bunn og 2 cm kortere stamme på de nye motorene til Mercury. Hondaen jeg hadde før stakk litt dypere på samme monteringshull.

 

1446104336_motorhyde.jpg.d33a5406612746b728800b5e6da930e1.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...