Jump to content

Edit History

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold med 4-blads stålpropell ved ca. 5900 rpm.

Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Iallefall med 4-bladers og spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort.

 

spitfire-to.jpg

 

s-l1600.jpg.2d00415a8b8a8af88bdf26a6f6247381.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold med 4-blads stålpropell ved ca. 5900 rpm.

Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort.

 

 

spitfire-to.jpg

 

s-l1600.jpg.2d00415a8b8a8af88bdf26a6f6247381.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort.

 

 

spitfire-to.jpg

 

s-l1600.jpg.2d00415a8b8a8af88bdf26a6f6247381.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort.

 

 

spitfire-to.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder.

 

 

spitfire-to.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre (helt annen girutveksling på min motor naturligvis).

 

 

spitfire-to.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19", den til venstre under. Får 1,5 knop mindre med alupropellen til høyre.

 

 

spitfire-to.jpg

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell. Den er 12,7x19"

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. 

Kanskje mye luftmotstand i pontongene :smiley:

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell.

Teerex

Teerex

Den gamle 4-takt 75-hesteren er jo ikke akkurat noen lettvekter, men 10-15 kg lettere enn DF90.

39 knop virker normalt med tanke på den lave båtvekten.

570 er vel betydelig bredere enn 520 og med en relativt lett og sterk Optimax går det bra unna.

 

Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var raskere saker. 

Min 18-fots skjærgårdsjeep med Mercury F115 som veier over 800 kg kjøreklar, greier 45 knop under optimale forhold, med 4-blads stålpropell.

×
×
  • Create New...