.thumb.jpg.044233fd876dcd1cf556aadf5c8b3727.jpg)
Solseng
Selco14 skrev 1 time siden:Har desverre ikke det.. Men her ser du den fra siden iallefall. Men har tenkt over det ja, at når jeg kjører ligger den dypt og spruter fælt...
Skal prøve de to her nå får å se hva som skjer egentlig, den med 4 blader er 14¼19p og 3 bladeren er 14½20. Har ikke kjempe trua, men blir interessant å se!
Spørs om disse passer på girhuset til DF-90. Normalt pleier propeller med større diameter enn 14" være bergenet for 4,75" girhus - eller 150hk og opp.
Du kan godt prøve med en Spitfire 4-bl alupropell som Teerex nevner. Som sagt tror jeg det er andre ting som hindrer båten i å oppnå riktig toppfart, men en ny propell som er 100% er alltid et godt utgangspunkt.
Selv om båten blir litt baktung, så skulle man tro at når (og hvis) det er krefter nok og farten blir høy nok, så skulle skroget kunne løftes nok ut av vannet til at pontongene slipper vannoverflaten. ...og basert på tall fra andre båter, skulle man tro at du kunne få rundt 40 knop med denne motoren hvis alt fungerer.
Jeg ville tatt motoren inn på verksted for diagnose og sjekk. Dernest sjekket monteringshøyde og bensintilførsel. Hvis motoren står for lavt og AV-platen ligger begravd i vannet, kan dette påvirke løftet av skroget.