ivar Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Teerex skrev for 18 timer siden: Er ikke så kjempeimponert over fartsegenskapene, jeg trodde RIB var litt raskere saker. RIB kan være så mangt , er skrogdesign og pontonginnfesting slik at pontongene alltid subber i vannet så kan man ikke regne med all verdens toppfart. Mer fartspotensial i denne, Rib Unlimited 600 Teerex skrev for 18 timer siden: Skal man ha høy fart så er det tydeligvis mindre diameter som gjelder. Iallefall med 4-bladers og spesielt på en lett båt som ikke trenger stor diameter og skyvekraft for å komme opp i plan fort. Som Solseng + Balistic nevner i sine poster , Suzuki går litt egne veier med utveksling. Lavt turtall på propell krever mer diameter for ikke å få for mye slipp. Noe som nok gir litt dårligere utvalg i "performance" propeller. Men mener å ha lest at Solas sine Suzuki propeller ikke er så værst..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco14 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Som det blir nevnt her, var disse alt for store for motoren min. Sånn jeg leser det her nå, er vel beste løsningen å bytte motor...? Er bare så blitt så utrolig glad i den stille tomgangen. Jeg er bare en lærling og vert heldig og fått denne båten og motoren billig. Så uaktuelt å kjøpe noe nytt og fancy.. Men ville dere anbefale en 75 eller 90 hk 2 takt? Da typ evinrude eller en optimax? Ser bare at bruktmarkedet på utenbordsmotor er jo bare galskap. Folk skal jo ha 25k for gammalt skrap.. Eller er det bare jeg som syntes det? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 etpar ting vi vel ikke har vært innom så mye: hvor høyt ligger plata over propellen i forhold til bunn? Har sett noen tråder her ang Antares med Suzuki , for lavt montert fra forhandler. Som gav vannsprut samt at båtene gikk tungt i vannet. Og: hvordan reagerer båten på powertrim? får du løfta baugen ut av vannet eller ligger det bare "flatt" - eller mister propellen grepet? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Ja det er mye gammelt der ute som folk verdsetter som gull Optimax 75/90/115 er ca 170 kg, altså litt tyngre enn moderne 80-100 hk 4-taktere fra stort sett alle merkene. F.eks. Honda BF90D fra 2006 veier 164 kg, og var en meget bra motor. Hadde en selv. Men E-tec 75/90 er jo 20 kg lettere. Redigert 27.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Selco14 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Motor er montert slik at kavitasjonsplata er flukt med "kjølen" på båten. Hadde den får lav før og da spruta det mye inn i båten... Skal se om jeg finner bildet av det. Med tanke på powertrim så kan jeg trimme en del opp ved marsjfart før det blir kengeru. Men ved maks power må jeg trim en del ned får at den ikke skal hoppe. Så det kan jo ligge noe i det? Isåfall hvorfor begynner den og hoppe? Skal få båten på vannet til uka så skal jeg filme og ta bilder. Som dere skal få se. Har ikke opplevd at propellen slipper nei. Er evinrude 75 og 90 samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
Selco14 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Litt dårlig bilde... Men vinkelen ligger flukt med kjølen, og da går den akkurat under kavitasjonsplata. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Motoren skal nok litt høyere opp ja. E-tec 75 og 90 er helt identisk, bare forskjellig programvare. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Selco14 Svart 27.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 Type et bolt hull lenger opp? Lurer på om det var ca 2cm forskjell fra hull til hull. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 (redigert) Med 4-blads propell kunne du muligens hevet to hull, men neppe med 3-blads. Stålpropell er litt bedre når man passerer 30 knop. Men alt må prøves når det kommer til båt. Sjelden noen fasit. Redigert 27.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ivar Svart 27.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2021 ville prøvd et hull opp her ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Selco14 Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Da skal jeg prøve og flytte den ett hakk opp, har en kompis med en Johnson 70 4 takt fra 2001isj. Er vel en suzuki egentlig. Han må få prøve kjørt den Motoren, men har ikke båt til det. Så vi skal prøve å sette den på min å se hvordan det går. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 (redigert) Selco14 skrev for 3 timer siden: Da skal jeg prøve og flytte den ett hakk opp, har en kompis med en Johnson 70 4 takt fra 2001isj. Er vel en suzuki egentlig. Han må få prøve kjørt den Motoren, men har ikke båt til det. Så vi skal prøve å sette den på min å se hvordan det går. Det er en ganske tung og litt daff motor, kun 1,3 liter sylindervolum. Ja helt identisk med Suzuki DF70 av første generasjon. Kjøpte jo en slik i 2002 og monterte på min Mørebas 17, fikk 30 knop med 17" Ballistic propeller. Uten at jeg eksperimenterte med monteringshøyden som var satt av forhandler for alupropell. Kunne sikkert ha løftet et hull med den propellen. Men det er jo en ganske tung båt også da. Så dere må ha vesentlig større stigning på den lette Valianten, 19" eller 21" da. Redigert 29.Juni.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.