Jump to content

Edit History

AVAD

AVAD

Hei! 

Ikke min dag i dag. Ble varslet om at båten min var i ferd med å gå ned ved kai i formiddag. Da jeg kom ned i båtforeningen var den gått under...  Mørebas 7200 med en 1999 Suzuki 150 V6 (trodde denne var 200) og en 2017 Mercury 10/15 4-takt på siden. Masse arbeid og oppgraderinger samt service på begge motorer ble gjort før i år. Hovedmotor fikk ny propell. STOR takk til Ivar for bistand med propellvalg.  :thumbsup:  Fikk en nydelig tur fra Haga her i Samnanger til Strandvik i Fusa på tirsdag med en tur innom Os på returen. Ingenting å utsette. Fruen ble plukket opp nedenfor huset vårt etter turen og vi gikk over fjorden og solte oss i finværet. Tilbake og fortøyd rundt 19. Sjekket el. lensepumpe bak i bunn og da den bare gikk tørt var jeg nøgd. Sjekket nyinnsatt inspeksjonsluke i dobbelbunn også. Tørt. Fortøyde og gikk glade og fornøyde derfra. 

 Spoler frem til i morges. En nausteier har hjemmekontor i 2. etg på naustet sitt og kom på jobb 8 i morges. Alt så fint ut. Han var ute en tur og var tilbake ca. 11-ish (alt har vært et eneste surr i hodet i dag) og så den lå litt lavt. Tenkte vi hadde lastet den opp for tur, og tenkte ikke mer på det. En halv time senere lå den ned ca til fenderlist bak og da begynte han å ringe rundt. Jeg ble varslet og dro ned med engang. Da var den under og hang i fortøyning. :cryin:

  Brannvesen kom kjapt, men ingen lekkasjer fra drivstoff har dukket opp til tross for ca 120 liter bensin ombord. Og noen liter olje på den store motoren. Heldigvis.... Sjekket kl 20 og drar ned igjen før jeg legger meg. Brannvesenet har instruert meg ift om det oppstår lekkasje og det er betryggende. 

 If (som sier don't you worry 'bout a thing) er kontaktet men litt worry har det blitt. Jeg ville jo gjerne ha reddet skuta kjapt, men de har vurdert at den kan ligge til i morgen. For å taes med puter?ballonger?. Da hadde de allerede signet av for kranbil vi kontaktet, som så måtte snu underveis til oppdraget(!) Skjønte ikke helt det, men takstmann mente det var mer skånsomt mot tanksen min (20 fot/1.050 kg helt tom u motorer). Vel vel. 

 Dette er en billig båt, men det var det jeg ville legge i det. Det jeg fort skjønte var at selskap ikke er interessert i å bruke tid og krefter på annet enn redning (aka reparasjon er utelukket). Det forstår jeg. Alt koster i dag. SÅ kommer spørsmålet; det er 24. juni og vi VIL ha båt i sommer. Planen var å gå til Ølve og så Hatlestrand over helgen og ha båt der utover sommeren. Som av ymse grunner blir hjemme i år. 

 Jeg kjenner veldig veldig på at jeg ikke orker eller makter å gå i gang med dette som "prosjekt" etter alt arbeid jeg har lagt ned. Skulle liksom nyte sommeren nå. Men spørsmålet er; etter takst (og forhåpentligvis årsak til havariet er avklart) skal jeg bare ta fullt kontant oppgjør eller bør jeg ta vraket og oppgjør. Det første frister siden jeg er såpass sliten, men har kostet på manuell motorheis, inspeksjonsluke, puter, kokeapparat +++ i år som jeg ikke har høynet forsikringssum ift til. Med kvitteringer, vil jeg ikke ha rett til å ta det ut? Lettere fortvilet, så mye tanker spinner.  Og om jeg skulle ta vraket må jeg selv ta alt arbeid med nedspyling og førstehjelp. Det er jeg kapabel til. Den lille motoren kan legges i kar med ferskvann. Men jeg vet, det blir aldri fullverdig igjen. Fordelen er at jeg kan avhende motorer, heis og båt selv. Evt i deler. Bakdelen er at jeg må gjøre det selv. 

Ift årsak er jeg ganske blank. Pent vær siden tirsdag, ingen vind, lå fint i morges iflg vitne. Får bare se i morgen. Om noen har tanker, råd (eller bare bittelitt trøst) så mottaes det med stor takk. :giggle:

Trist syn...;
a0p0fZCgflflISnIcbwc7S9AwKSbS5PzgYPmg5q_HqJcSOhKpCXS9FyvCzL62PU2Xvft3VzHqHx-xKLRb7HUWX5_zMqf2_RWiY6fQwC-2QnbWtTe_7hLskZ6BDQUKROVYh8m3hMqQwCih-MS0EBCzQtz99NBonrCm-yAXpxBBmYlfFExxvdVRdxRzuI4-hJCP1ki9FJYohzKLCuAP7aQeSP-ZUbQX9sE_nTP40KS7dA17YNKADW8phM9zHJO9knBNDzYXZmRFiCNRyATU2FDanrULqGskkNogMvgwIr9N-tfpvEmcAWQPbg6siLVS3jB7Y44F-8_ovZZFXYXVBVUyUT-pdJije2LeKK2ywqcj7XvOiTY4xgyfZ8MrmyOpgk-_kX7TKO1oqUKArTd7nYRsu2IsSGDPSRfTJYR_vB-g5BqKXA-SXST1QpO75ZBZ1Lps5_HxE6a5KP8Vx87V9itVR-SXYHdAzw14Z7frS6y9fKLdICml8eu65LsBDF8rdZsFAUbjDTYzAa3-CM4Q628-O1z60_1rHBHMsY6UrI2eUf5EuLGD0Xi54T25e31M6VLU326V_0UcbqwCgRLtnTlDRhtLiVpGHyrrhvNza_wgQbhAjqTsppfkMIVnpyTTg6enuZ7GalOxMD6Yyl2mP7xR0TtzN8bs-t1T0T0kXutadj-bbVeXW5s2NB8SN_W1Kh-UIg0V9hix_RkXm-qdYfgc3M=w568-h757-no?authuser=0

Bilde før sjøsetting:
IbDKHKq0H5jFlF2JxMDIFXvBHSvnGvLu4gahzDyu0l-bAub4sijo1sXUJJJAh3-3B-kDUIxqEst3WF0P37lNhHKXyi583jICDTtSv6hDDgPbgQPqTAHiReN9UrLikRrWkafxwJ9CCntqhr_aZmrbIp18n5G4fr07so1tjihsL3hsjfCJI3g5xhWC7D1Wqcg1qItMTg7rPG-wZO_puZbeOVHON0zqZImD5PGR6Jse7AdqH9DgwmyVl_xxCMFMgyhIukkSqJ0kBZfp5PEe4PO_2ARfo0idhuSASgpFQbOSo8oHpu-TISEEuBlc-uMEuNuq7ez6WvZ3ddzEwAfAoFu0khBcMa4DDhXUuI785bfA1D2Jd5My222GZyFEOO6kEUpAAXlvht6K0x74xB5HrRqH7u2z8ZWPshDG-z4gefksBYg5A1CPG2E36RTlw_6paKTC3IIKn-2GlSANdpKvHvTXEqTp1Hh5_Ack53azTFhjy_5gZjCVRn2msS89wWfUtP3xFABF4cA-Hbe6IKZjGNmO-tYjltpSMzwcBbnK_2eom_TBYNLwX9ZhzxM__aTMDv2hgDqEuJK__m8d8gbDIKzKx5BMsWbnajA38UN5TQqpnHsFO6bRXwxqNHrshlrkYa_39EaGZ4G-EdSY4Beam50LhAyumj79dAE49AvnCbDbed0z15nrmmn8DJgVOBNkaRMXpo8SHL-YL6faRUGwiaxd6xA=w1010-h757-no?authuser=0

AVAD

AVAD

Hei! 

Ikke min dag i dag. Ble varslet om at båten min var i ferd med å gå ned ved kai i formiddag. Da jeg kom ned i båtforeningen var den gått under...  Mørebas 7200 med en 1999 Suzuki 150 V6 (trodde denne var 200) og en 2017 Mercury 10/15 4-takt på siden. Masse arbeid og oppgraderinger samt service på begge motorer ble gjort før i år. Hovedmotor fikk ny propell. STOR takk til Ivar for bistand med propellvalg.  :thumbsup:  Fikk en nydelig tur fra Haga her i Samnanger til Strandvik i Fusa på tirsdag med en tur innom Os på returen. Ingenting å utsette. Fruen ble plukket opp nedenfor huset vårt etter turen og vi gikk over fjorden og solte oss i finværet. Tilbake og fortøyd rundt 19. Sjekket el. lensepumpe bak i bunn og da den bare gikk tørt var jeg nøgd. Sjekket nyinnsatt inspeksjonsluke i dobbelbunn også. Tørt. Fortøyde og gikk glade og fornøyde derfra. 

 Spoler frem til i morges. En nausteier har hjemmekontor i 2. etg på naustet sitt og kom på jobb 8 i morges. Alt så fint ut. Var en tur og var tilbake ca. 11-ish (alt har vært et eneste surr i hodet i dag) og så den lå litt lavt. Tenkte vi hadde lastet den opp for tur, og tenkte ikke mer på det. En halv time senere lå den ned ca til fenderlist bak og da begynte han å ringe rundt. Jeg ble varslet og dro ned med engang. Da var den under og hang i fortøyning. :cryin:

  Brannvesen kom kjapt, men ingen lekkasjer fra drivstoff har dukket opp til tross for ca 120 liter ombord. Og noen liter olje på den store motoren. Heldigvis.... Sjekket kl 20 og drar ned igjen før jeg legger meg. Brannvesenet har instruert meg ift om det oppstår lekkasje og det er betryggende. 

 If (som sier don't you worry 'bout a thing) er kontaktet men litt worry har det blitt. Jeg ville jo gjerne ha reddet skuta kjapt, men de har vurdert at den kan ligge til i morgen. For å taes med puter?ballonger?. Da hadde de allerede signet av for kranbil vi kontaktet, som så måtte snu underveis til oppdraget(!) Skjønte ikke helt det, men takstmann mente det var mer skånsomt mot tanksen min (20 fot/1.050 kg helt tom u motorer). Vel vel. 

 Dette er en billig båt, men det var det jeg ville legge i det. Det jeg fort skjønte var at selskap ikke er interessert i å bruke tid og krefter på annet enn redning (aka reparasjon er utelukket). Det forstår jeg. Alt koster i dag. SÅ kommer spørsmålet; det er 24. juni og vi VIL ha båt i sommer. Planen var å gå til Ølve og så Hatlestrand over helgen og ha båt der utover sommeren. Som av ymse grunner blir hjemme i år. 

 Jeg kjenner veldig veldig på at jeg ikke orker eller makter å gå i gang med dette som "prosjekt" etter alt arbeid jeg har lagt ned. Skulle liksom nyte sommeren nå. Men spørsmålet er; etter takst (og forhåpentligvis årsak til havariet er avklart) skal jeg bare ta fullt kontant oppgjør eller bør jeg ta vraket og oppgjør. Det første frister siden jeg er såpass sliten, men har kostet på manuell motorheis, inspeksjonsluke, puter, kokeapparat +++ i år som jeg ikke har høynet forsikringssum ift til. Med kvitteringer, vil jeg ikke ha rett til å ta det ut? Lettere fortvilet, så mye tanker spinner.  Og om jeg skulle ta vraket må jeg selv ta alt arbeid med nedspyling og førstehjelp. Det er jeg kapabel til. Den lille motoren kan legges i kar med ferskvann. Men jeg vet, det blir aldri fullverdig igjen. Fordelen er at jeg kan avhende motorer, heis og båt selv. Evt i deler. 

Ift årsak er jeg ganske blank. Pent vær siden tirsdag, ingen vind, lå fint i morges iflg vitne. Får bare se i morgen.

Trist syn...;
a0p0fZCgflflISnIcbwc7S9AwKSbS5PzgYPmg5q_HqJcSOhKpCXS9FyvCzL62PU2Xvft3VzHqHx-xKLRb7HUWX5_zMqf2_RWiY6fQwC-2QnbWtTe_7hLskZ6BDQUKROVYh8m3hMqQwCih-MS0EBCzQtz99NBonrCm-yAXpxBBmYlfFExxvdVRdxRzuI4-hJCP1ki9FJYohzKLCuAP7aQeSP-ZUbQX9sE_nTP40KS7dA17YNKADW8phM9zHJO9knBNDzYXZmRFiCNRyATU2FDanrULqGskkNogMvgwIr9N-tfpvEmcAWQPbg6siLVS3jB7Y44F-8_ovZZFXYXVBVUyUT-pdJije2LeKK2ywqcj7XvOiTY4xgyfZ8MrmyOpgk-_kX7TKO1oqUKArTd7nYRsu2IsSGDPSRfTJYR_vB-g5BqKXA-SXST1QpO75ZBZ1Lps5_HxE6a5KP8Vx87V9itVR-SXYHdAzw14Z7frS6y9fKLdICml8eu65LsBDF8rdZsFAUbjDTYzAa3-CM4Q628-O1z60_1rHBHMsY6UrI2eUf5EuLGD0Xi54T25e31M6VLU326V_0UcbqwCgRLtnTlDRhtLiVpGHyrrhvNza_wgQbhAjqTsppfkMIVnpyTTg6enuZ7GalOxMD6Yyl2mP7xR0TtzN8bs-t1T0T0kXutadj-bbVeXW5s2NB8SN_W1Kh-UIg0V9hix_RkXm-qdYfgc3M=w568-h757-no?authuser=0

Bilde før sjøsetting:
IbDKHKq0H5jFlF2JxMDIFXvBHSvnGvLu4gahzDyu0l-bAub4sijo1sXUJJJAh3-3B-kDUIxqEst3WF0P37lNhHKXyi583jICDTtSv6hDDgPbgQPqTAHiReN9UrLikRrWkafxwJ9CCntqhr_aZmrbIp18n5G4fr07so1tjihsL3hsjfCJI3g5xhWC7D1Wqcg1qItMTg7rPG-wZO_puZbeOVHON0zqZImD5PGR6Jse7AdqH9DgwmyVl_xxCMFMgyhIukkSqJ0kBZfp5PEe4PO_2ARfo0idhuSASgpFQbOSo8oHpu-TISEEuBlc-uMEuNuq7ez6WvZ3ddzEwAfAoFu0khBcMa4DDhXUuI785bfA1D2Jd5My222GZyFEOO6kEUpAAXlvht6K0x74xB5HrRqH7u2z8ZWPshDG-z4gefksBYg5A1CPG2E36RTlw_6paKTC3IIKn-2GlSANdpKvHvTXEqTp1Hh5_Ack53azTFhjy_5gZjCVRn2msS89wWfUtP3xFABF4cA-Hbe6IKZjGNmO-tYjltpSMzwcBbnK_2eom_TBYNLwX9ZhzxM__aTMDv2hgDqEuJK__m8d8gbDIKzKx5BMsWbnajA38UN5TQqpnHsFO6bRXwxqNHrshlrkYa_39EaGZ4G-EdSY4Beam50LhAyumj79dAE49AvnCbDbed0z15nrmmn8DJgVOBNkaRMXpo8SHL-YL6faRUGwiaxd6xA=w1010-h757-no?authuser=0



×
×
  • Create New...