AVAD
Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Reiseforsikringen gav vi sparken da Corona kom, og den blir ikke re-tegnet før vi kan dra til vårt hus i Hellas. Det var uansett plan å være på hytten og bruke båten til turer i Hardangerfjorden.
Sov dårlig i natt siden jeg er en tenker av natur, men det kunne jeg spart meg. Ingen bensin i havna. To trivelige båtbergere og en dyktig og hyggelig takstmann har dessuten gjort dagen finere enn jeg trodde den kunne bli omstendigheter tatt i betraktning. Båten ble løftet med puter de tredde under og blåste opp. Så gjorde en kraftig bensindrevet pumpe resten. Takstmann gikk grundig gjennom alt etter heving, men fant ikke noe å utsette. Ingen skader eller brudd på noe. Testet motorbrønn. Tett. Vi tenkte litt i fellesskap, testet lenseutløp... Tette. Ok. Så da var det liksom ikke så mye mer. Og det synes jeg var leit. For noe var det jo. I et siste forsøk ble skroggjennomføringer til lensepumper testet. Der var feilen.... En tidligere eier (vil ikke peke på noen) har montert nederste utløp uten plastmutter på innsiden. Den har trolig blitt "kilt" inntil skroget på utside og tettet/fuget med Tec-7 el.l. på innside. Det var hva som holdt den på plass. Sikkert i noen år. Tydelig ikke gjort nylig. Turen min på til sammen tre timer tirsdag kan ha vært foranledning til at limet slapp nå. Èn enkel sur liten manglende plastmutter noen som åpenbart ikke visste bedre skippet som heller burde holdt sine pølsefingre langt unna. Den over hadde mutter...
Takstmann konkluderte raskt med teknisk feil uavhengig av meg som eier. Oppgjør er signert for, godtatt og på vei. Jeg fikk vraket for kr 0,-. Bergere drog det hjem fra havna på min henger som ren service da de hadde stor bil og jeg fryktet litt for totalvekt/belastning på min gamle med alt våtere enn vått. DET er kjapt og prisverdig av If.
Ettermiddagen har gått med til å avsalte motorer med rens, spyling, gjennomspyling av kjøling, elektrorens, olje inn, 2-t olje i syl, tørning, tappe av olje (+1 l. vann) på den små 4-t. Den ble fylt med rødsprit (pga nålelagre-rødsprit trekker ut vann) og har siden lagt i bad. Blir der over natten. Så bensinsystem på den i morgen. 150 hk går fint på starter og har fått inn litt 50/50 2-t olje og bensin gjennom luftinntak med åpent spjeld (forstøvet) og er nå oljet inn og fin under lokket med all "plastdressing" av.
Men der stopper det for meg. Jeg fikk vraket, men gjør dette kun fordi det ikke kunne falle meg inn å selge noe som dele/rep.motorer billig uten garantier uten at det som kan gjøres av førstehjelp er gjort. Noen som evt vil ha de skal vite og kunne se hva som er gjort. Og ikke gjort. Og skal vite hva dette faktisk er. Selger ikke den små til en gira 13-åring som "tror" dette er grei skuring. Selve båten stinker bensin overalt men får stå her i "skammekroken" inntil videre. Ble glad i den, men trenger å få dette på litt avstand og en "utfordrer" inn for en senere vurdering.
Og til dere som mener jeg må videre straks. Jepp. Ahead of you. Med tur neste uke var det aldri noen tvil om det. Hva det blir? Jeg kan si så mye som at jeg ikke er noe på "design", fancy, high-tech og "enkelt". Jeg er mer der i den lille båten i Rema sin båt-reklame. Ikke at det blir den modellen. Men kjenner veldig på at det må bli nuh! Både mentalt og for ferien.
Kommer med en oppdatering. Trolig over helgen. God helg alle!