Jump to content

Edit History

AVAD

AVAD

tilleggsinfo

Gudrun skrev 1 time siden:

Ref forskjell på sjøegenskapene på de to båtene:

Var gjerne ikke helt uten grunn Mørebasen i sin tid ble brukt av Ragnar Thorseth til en tur gjennom nordvestpassasjen.. :thumbsup:

Helt klart. I mine øyne er Mørebasen (20) veldig undervurdert i markedet (jeg har solgt min, så ikke reklame). Ja den er tung, og ja den har høydeforskjeller ombord, men du verden så komfortabel og trygg i sjø. Det ligger en video i dårlig kvalitet på Youtube fra et dansk kamerateam som fulgte turen til Ragnar Torseth i 1979. Har sett mye "tror" om hva de gikk med i 1979, men de gikk med en Mercury 150 V6 som var ny modell fra Mercury av året samt en 9,8 Mercury. 700 (!) liter bensin ble bunkret for hver etappe i tillegg til tre mann, utstyr og proviant. Og da sier den danske kommentator underveis at de gikk med 25 knops fart. Slalom gjennom driv-is. Med sneipen i kjeften og bensin på kanner i hele dørken. Gikk nok Lothepus en høy gang. :lol:

Til røff bruk er den blant sjøens "tanks" i denne størrelsen. Til mitt bruk er det kanskje 1-2 ganger pr sesong jeg vil merke forskjellene. Og ift design er begge like fine i mine øyne.  Minner fra tiden som fjortis i Selco 13 da de begge var nye. 

AVAD

AVAD

Gudrun skrev 52 minutter siden:

Ref forskjell på sjøegenskapene på de to båtene:

Var gjerne ikke helt uten grunn Mørebasen i sin tid ble brukt av Ragnar Thorseth til en tur gjennom nordvestpassasjen.. :thumbsup:

Helt klart. I mine øyne er Mørebasen (20) veldig undervurdert i markedet (jeg har solgt min, så ikke reklame). Ja den er tung, og ja den har høydeforskjeller ombord, men du verden så komfortabel og trygg i sjø. Det ligger en video i dårlig kvalitet på Youtube fra et dansk kamerateam som fulgte turen til Ragnar Torseth i 1979. Har sett mye "tror" om hva de gikk med i 1979, men de gikk med en Mercury 150 V6 som var ny av året samt en 9,8 Mercury. 700 (!) liter bensin ble bunkret for hver etappe i tillegg til tre mann, utstyr og proviant. Og da sier den danske kommentator underveis at de gikk med 25 knops fart. Slalom gjennom driv-is. Med sneipen i kjeften og bensin på kanner i hele dørken. Gikk nok Lothepus en høy gang. :lol:

Til røff bruk er den blant sjøens "tanks" i denne størrelsen. Til mitt bruk er det kanskje 1-2 ganger pr sesong jeg vil merke forskjellene. Og ift design er begge like fine i mine øyne.  Minner fra tiden som fjortis i Selco 13 da de begge var nye. 

• Create New...