Gudrun Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Flott det løste seg og årsaken funnet!!!! Da jeg så bildene gikk tankene tilbake til midten av 80tallet. Ble oppringt midtvinters om jeg kunne heve en sunket båt. Like under overflaten hang en båt etter tauene. Heldigvis en eller annen hadde lagt ut en alvorlig stor bøye samt at det var langgrunt der den lå fortøyd. Da båten ble løftet på land virket den potte tett. Senere ble det påstått det var en slange/rørskjøt fra aggregatet som hadde utvidet seg i kulden og sakte fylt båten med sjø. Båten var veldig lik den som er avbildet over her, men med aggreagt. Kom og til å tenke på en annen sak, om disse som tar kjappe løsninger da "det går helt sikkert bra".. I mange tilfeller ja, men så har du der det ikke gjør det. Da er båten oftest solgt og problemet overlatt til nestemann. Kan nevne en sak jeg ennå husker godt: Båteier skulle ha pris på motorbytte men beholde eksosen. Var stor forskjell i dimensjonene på slangene. Eier mente det var nå bare å stappe en slange eller to inni en annen med noe sika og noen store klemmer "så var det helt sikkert mer enn godt nok". Vi nektet. Tok ikke jobben. Et par år etter ble vi oppringt av et forsikringsselskap. Om vi kunne løfte en båt på land for inspeksjon etter nestenhavari. Der dukket nevnte båt opp. Båten var reddet av en snarrådig nabo. Han hadde sett båten ligge fortøyd i en en kuling med akterenden mot været og synes den lå tyngre i vannet enn normalt... Forsikringsselskapets mann brukte ikke mange minuttene på å finne årsaken. Og ja du tenkte helt riktig. En del timers bruk og reodorløsningen hadde til gitt etter i all stillhet. Hele eksosen ble byttet slik det skulle vært gjort første gangen. Eier hentet båten da den lå på sjøen igjen. Sa ikke et ord. Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Takker for all oppmerksomhet og tilbakemeldinger. Blir henting i dag. Men. Nå har det for sikkerhets skyld dukket opp en ny utfordring... Fikk noen heftige blåmerker lørdag som jeg aldri har hatt før. Et risp i fingeren som nektet å slutte å blø. Aldri hatt sånt noe. Hos lege i dag fikk jeg klar beskjed om å ikke gå alene fra Bergen til Samnanger i dag i allefall. Mente det var en bivirkning av en medisin. Får ikke svar på prøver før i kveld/i morgen. Aaaaalltid noe.... Så nå blir yngste sønn kaptein på jomfrutur med far som navigatør. Satser på oppdatering på tur i ettermiddag. Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Alt fint, passert Hatvik men hvilken båt er det....? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Det vet jeg ikke, men du holder deg til hvitt og rødt ser jeg Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abro Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 With 20? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 (redigert) Jeg tror du har rett @abro. Samme spesielle mønster bak på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178991451 Redigert 28.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
abro Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Grand Banks jr skrev 1 minutt siden: Jeg tror du har rett @abro. Samme spesielle mønster bak på denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178991451 Ja, og akterpute til rygg som er litt smalere enn båtbredden innvendig. Tydelig tegn på overdreven båtkikking de siste 40 åra?? Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Jepp. With fra 1988 med det lange navnet vital 2000 dromedille. Med en Mercury 100 efi fra 2016. ? Fin tur. Sitér dette innlegget Link to post
abro Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 AVAD skrev for 1 time siden: Jepp. With fra 1988 med det lange navnet vital 2000 dromedille. Med en Mercury 100 efi fra 2016. ? Fin tur. Gratulerer med ny båt? Ser ut som kjekke båter de With 20-foterne? Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 28.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 Tusen takk for det. Virker veldig kjekk ja. Ift Mørebasen er den mye mer retningsstabil. Spesielt i lav fart. Mye lettere å styre inn i båsen enn den gamle. Mindre korrigering og roligere for kaptein. Slår hardere enn Mørebasen i litt sjø. Tipper 80 cm til kanskje meteren bølger i Korsfjorden et stykke utenfor Krokeide på vei mot Halhjem. Der hadde den gamle gått vesentlig mykere. Går mye lettere på plan med mindre høy nese enn Mørebasen. Kan ha med motoriseringen (les vekt) bakpå Mørebasen å gjøre. Vibrasjoner i denne som ikke Mørebasen hadde i visse fartsområder. Kan ha med litt tilsnøring av forskjellige skruer inne i båten å gjøre. Men utrolig lettkjørt. Behagelige stoler. God oversikt. Gode løsninger. Bla fiks pantry. Gode stuverom. Og motor er forsåvidt en annen verden i rolig fart hvis ikke jeg brukte den små mercuryen på Mørebasen. I tillegg er motorinstrumentering vesentlig mer moderne med mer informasjon. Og bensinforbruk er nok en del lavere i de 20-25 knop jeg liker å gå i. Pluss for åpningsvindu frem for de som ikke er så glad i dollbord, men de føles brede nok selv om det ikke er rekke på CC-versjonen som min With er. Men på 22 knop/4000 omdr. var Mørebasen stillere. Kan ha med at den gikk på ca 3.550 og at fribord var vesentlig høyere så motor kom "lavere". Pluss kanskje forskjellen R4 (Mercury) og V6(Mørebas)? Litt småplukk å fikse av elektrisk så om noen vet om det finnes org. deler til disse eller erstatningsbryterpanel som passer så gi en lyd. Samme ang viskermotorer (type). Ellers er det med en ny pantrypumpe som jeg skal bytte, og ny avløpsslange til samme som må monteres. Polish og voks av overbygg, litt vask innvendig så er det topp. Men overhodet ikke noe som må taes nå. Sjøen kaller nå! Men klør etter å ta litt vask og stell, så det blir det nok. I morgen. Legger meg i hvert fall med et smil. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2021 With 20 er nok et mye mer lettdrevet skrog en Mørebas, men også flatere. With er kjent for å slå i bølger, og det er fordi skroget ikke kutter bølger så mye. Mørebas tenker jeg på som en solid båt, laget for å tåle sjø. With er laget for å komme raskt og billig frem blant svabergene på Sørlandet, for å sette det litt på spissen. Fritt etter hukommelsen om With Dromedille skrogene: With Dromedille er et veldig interessant skrog. Bror With (som konstruktøren hette) jobbet lenge med å få laget skroget. Han ville lage en planende deplasement båt. En båt som fungerte godt i lave hastigheter, men som også slapp vannet lett når man ville opp i fart. De første modellene hadde problemer med at de "sugde seg ned" i svinger, fordi båten la seg over, og den avrundede siden gjorde at båten trakk seg ned. Derfor kom disse karakteristiske steglistene på siden. De bryter vannoverflaten og ødelegger "suget", og dermed så fungerte krysningen av deplasement og planende skrog. Navnet "Dromedille" kommer av blandingen "dromedar" og "krokodille". Noe Bror With mente var en umulighet, og det var det Dromedille-skroget var: en umulighet. Planende fortrengningsskrog. Så ja, den er nok mye mer drivstoffvennlig i 20-25 knop enn Mørebas. De har hver sine styrker. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
AVAD Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev for 9 timer siden: With 20 er nok et mye mer lettdrevet skrog en Mørebas, men også flatere. With er kjent for å slå i bølger, og det er fordi skroget ikke kutter bølger så mye. Mørebas tenker jeg på som en solid båt, laget for å tåle sjø. With er laget for å komme raskt og billig frem blant svabergene på Sørlandet, for å sette det litt på spissen. Godt formulert Grand Banks Jr. Slik tenker jeg om forskjellene også. Redigert 29.Juni.2021 av AVAD (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 29.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 Ref forskjell på sjøegenskapene på de to båtene: Var gjerne ikke helt uten grunn Mørebasen i sin tid ble brukt av Ragnar Thorseth til en tur gjennom nordvestpassasjen.. Sitér dette innlegget Link to post
AVAD Svart 29.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2021 (redigert) Gudrun skrev 1 time siden: Ref forskjell på sjøegenskapene på de to båtene: Var gjerne ikke helt uten grunn Mørebasen i sin tid ble brukt av Ragnar Thorseth til en tur gjennom nordvestpassasjen.. Helt klart. I mine øyne er Mørebasen (20) veldig undervurdert i markedet (jeg har solgt min, så ikke reklame). Ja den er tung, og ja den har høydeforskjeller ombord, men du verden så komfortabel og trygg i sjø. Det ligger en video i dårlig kvalitet på Youtube fra et dansk kamerateam som fulgte turen til Ragnar Torseth i 1979. Har sett mye "tror" om hva de gikk med i 1979, men de gikk med en Mercury 150 V6 som var ny modell fra Mercury av året samt en 9,8 Mercury. 700 (!) liter bensin ble bunkret for hver etappe i tillegg til tre mann, utstyr og proviant. Og da sier den danske kommentator underveis at de gikk med 25 knops fart. Slalom gjennom driv-is. Med sneipen i kjeften og bensin på kanner i hele dørken. Gikk nok Lothepus en høy gang. Til røff bruk er den blant sjøens "tanks" i denne størrelsen. Til mitt bruk er det kanskje 1-2 ganger pr sesong jeg vil merke forskjellene. Og ift design er begge like fine i mine øyne. Minner fra tiden som fjortis i Selco 13 da de begge var nye. Redigert 29.Juni.2021 av AVAD tilleggsinfo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.