JørnT
Hei!
Jeg og kona vurderer å legge ut på langtur med seilbåt om noen år. Basert på budsjett og diverse andre faktorer ser vi på båter i størrelsen 40-46 fot fra rundt 2005-2010 (sånn veldig omtrent for både størrelse og årsmodell). Større båt gir jo bedre plass, men jeg har lagt merke til at rundt 40 fot får man båtene med to kabiner og et bad, mens for 46 fot selges det nesten bare tre kabiner og to bad eller mer. Som kun to personer har vi jo ikke bruk for alt dette. Det er selvfølgelig greit å ha litt redundans med to bad hvis noe skulle gå i stykker når reservedeler er langt unna, men det er en ganske plasskrevende forsikring. Og med to kabiner er det jo nok plass til både å sove og å ha noen på besøk eller lagre ting. Fordelen jeg ser med færre kabiner er at man får en "garasje" der den tredje kabinen ellers er. Det gir plass til ting som gjerne ikke bør lagres i en kabin, som reservedeler, verktøy, watermaker, påhengsmotor og andre komponenter.
På bakgrunn av dette lurer jeg på om en mindre tokabiners seilbåt kan ha mer (eller nærmere lik) praktisk størrelse som en større trekabiners, gitt at man kun er to personer? Det er jo selvfølgelig andre ting som endres med størrelse, som bredde, høyde, sjøegenskaper osv, men jeg lurer på om noen har praktiske erfaringer med om forskjellen i størrelse blir utnyttet effektivt fra et bo/lagringsperspektiv når man kun er to ombord?