Grand Banks jr Startet 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Startet 25.Juni.2021 Jeg vil legge om til å hente frisk luft utefra til min dieselvarmer, slik at jeg kan få tørrere luft inne på gråværsdager. Og også frisk luft til kabiner på solskinnsdager. Hvordan tar jeg best hull i glassfiber for så store hull? Jeg noterte i hjernebarken at slangene er ca 85mm i diameter. Jeg har kanskje passende hullsag for fliser fra da jeg bygde nytt bad (hjemme). For treverk har jeg bare 105mm eller noe rundt den størrelsen. Så hvilket utstyr bør jeg benytte, og er det noen triks for å unngå flising og sprekker? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Begge går vel bra, særlig hvis du kan sage deg halvveis inn fra begge sider. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Og lar du hullsaga gå baklengs til du er bortimot gjennom gelcoaten, reduseres sannsynligheten for sprekker i gelcoaten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Takk for svar @Hulda. Innmari trangt på innsiden, og har ikke lyst på så mye støv der heller for det er håpløst å støvsuge mellom alle rør og ledninger. Så satser på å gjøre alt fra utsiden. Men det er bak et deksel så finish er ikke så farlig. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 25.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 @alf-inge, da er det sliping som er greia med andre ord. Akkurat som når man skal bore Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Kommentaren med å kjøre hullsagen i revers, ikke glem det, som nevnt over. Jeg glemte å nevne det trikset. Helt avgørende. Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Uansett blir det vel flens på utsiden, og da kan også vippesag med diamantblad eller stålblad brukes om du ikke har riktig hullsag for hånden. Det finnes også justerbare hullsager som fungerer greit selvom de krever litt mer av sagføreren. Sitér dette innlegget Link to post
Familiesnekke Svart 25.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Juni.2021 Grand Banks jr skrev for 2 timer siden: hvilket utstyr bør jeg benytte Jeg ville tatt en tur på BT; 129kr er vel ok å betale for et pent hull https://www.biltema.no/verktoy/bor/hullsag/hullsag-2000016902 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Tror jeg har rett størrelse i hullsag for fliser, og den er jo mer slipende enn sagende i "tennene". Mulig den gir finest kutt? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Ask Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Om du kjem til og klarar å tape fast ei plastskål eller liknande på innsida så får du mindre støv inne i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Godt tips @Ask! Det skal jeg få til. Jeg må etterpå legge opp 85mm slange/spiralrør til dieselvarmeren, så jeg må uansett komme meg inn og opp der. Ser for meg at det hadde vært mye lettere å gjøre før dieselvarmer, septiktank, septikpumpe etc var montert. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Dixie 2100 Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Alltid lett å se sånt etterpå Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Jeg boret ny lufting til septik med et hullbor fra hullbor-sett fra BT festet på en skralle... Nød lærer naken mann å spinne. Særlig med drittlukt i akterkabin. Du kommer gjennom uansett utstyr tenker jeg ? Men det sagt, de borene i sett fra både BT og Jula er helt utrolig dårlig, bare glem å bruke på feks messing. De som selges en og en, er av en helt annen verden. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
NilsPils Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Husk å ta ut boret ofte og fjerne spona etter hver som du borer. Ellers pakker spona seg rundt sagtenna og det går varmt og borer dårlig. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Frivakt Svart 26.Juni.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Har du vurdert å hente luft fra luftinntaket til motor. Antar du har en eller annen kasse for det bak en rist. På min båt var det fint plass til et nytt inntak ved siden av motorens. Da slipper du nytt hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Takk for innspill. Nå er pyntedekselet/ sprutdekselet fjernet og man ser de to luftinntakene til motor på styrbord side (tre på babord), samt antrekket til badet. Jeg tenker å ha luftinntaket til dieselvarner på siden av motorinntakene. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Frivakt skrev 3 minutter siden: Har du vurdert å hente luft fra luftinntaket til motor. Antar du har en eller annen kasse for det bak en rist. Hos meg går det 5 rør fra hullene og helt ned til motorkasse, og jeg er redd for at hvis jeg kopler meg på ett av dem så vil dieselvarmer kunne suge luft fra motorkasse. Dermed uønsket lukt i hele båten. Dét ville betydd at dieselvarmer ikke kan brukes med kone om bord, og dieselvarmer er viktig for å holde henne om bord Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 Her er hullsagen for fliser. Mulig den gjør en god jobb med å ikke flise opp glassfiberen? I og med at den sliper seg ned i stedet for å avskale slik vanlig rundsag gjør? Må bare være veldig forsiktig i starten så det borrer ett sted og ikke vandrer. Disse fungerte overraskende bra på tykke veggfliser. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 (redigert) Litt trangt oppi der... SER jo ut som grei plass, men det er jo lettere å se enn å faktisk jobbe i et lite rom. Kontrollmålt, og stussene er 75mm på dieselvarmer. Flexrøret litt mer i ytre diameter selvfølgelig. Tror 83mm bor vil fungere. Jeg har klart å forlegge det skikkelige skyvelæret, men et i plast gjør nytten. Redigert 26.Juni.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 26.Juni.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2021 2 minutter og igjennom. Da med helt greit press og ganske lav omdreiningshastighet. Mesteparten av støvet på utsiden av båten ? Og litt inne i båten. La inn pose og matte så jeg kan tømme det ut enkelt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.