Hedwig
Støtter de to siste.
Siden fokuset ditt ser ut til å være å klare båtførerprøven og ikke å bli skikket til å føre båt, så skal jeg helle litt kaldt blod i årene:
Husk, om man skal sammenligne det med trafikken, så er ikke båtførerprøven som billappen.
Om man skal sammenligne det med noe, så er det den lille papirlappen du fikk fra læreren din i 3. klasse som sa at "ja, Timmy har lært at man skal se både til høyre og venstre før man går over veien, så han får lov til å sykle til skolen helt selv".
Forskjellen til sjøs er at det ikke kreves mer dokumentert kunnskap, men du trenger mye mer praktisk erfaring og mye mer kunnskap for å kunne gjøre dette trygt ;)
Båtførerprøven er ikke noe du skal "få unnagjort". Det er en (alt for liten) test av absolutt minimumskunnskap du må ha for å kunne føre en båt. Eller, sagt på en annen måte: Jeg er ikke komfortabel med at folk som akkurat består båtførerprøven får lov til å føre båt. Dette er absolutt minimum, og du bør ha det aller meste riktig.
Spørsmålene dine tyder på at du nå er langt unna den kunnskapen som du behøver for å kunne føre en båt trygt for deg selv og andre, og understreker viktigheten av at båtførerprøven ble innført.
Håper å få se deg på vannet og heier på deg, men da må du tilegne deg kunnskap først.
Vil anbefale følgende:
Det virker som du ikke har vært mye på sjøen før. Du bør helst bli med en erfaren person ut noen ganger for å lære ting som skikk og bruk, hensyn til andre og trygg ferdsel.
Les grunnleggende litteratør, spesielt pensumlitteratur.
I tillegg bør du lese noe som tar deg gjennom basis av hvordan man tenker på sjøen og hvordan du behandler båten. Her er det mange muligheter. Jeg vil slå et slag for Tom Cunliffes The Complete Day Skipper, som behandler hvordan man opererer båter om dagen og i greit og fint vær. Da får du basis uten for mye kompleksiteter og uten å trekke inn for mye av mer avansert kunnskap. Men andre har kanskje andre forslag, og da også norske bøker.